Aventură 4X4, pe urmele dacilor (GALERIE FOTO)

Un pasionat de off road din judeţ s-a gândit să le arate şi colegilor de pasiune minunile ascunse de Munţii Şureanu. Cunoscut despre „Achimoto”, tânărul a făcut un traseu prin munţii dacilor, apoi a condus convoiul de jeep-uri pe la mai multe obiective turistice din zonă.  Offroaderii au poposit două nopţi la o pensiune locală şi timp de trei zile au străbătut peste 300 de kilometri, de la 300 de metri altitudine până pe creste, la panorame extraordinare.

„Ce înseamnă „Pe urmele dacilor?”: socializezi cu oameni minunaţi din toată ţara, împarţi pasiuni comune şi trăieşti fiecare clipă, te bucuri de frumos şi de natură, ceva 4×4, ok… câteodată puţin mai mult, spirit de echipă, tradiţie şi un album plin de amintiri plăcute. Asta a fost anul trecut. Anul ăsta ”reconfigurăm” puţin traseul”, scria unul dintre organizatorii „Carpathian’s 4×4 Adventure Meeting”. Ediţia a doua a evenimentului a unit două proiecte: cei de la „Pe urmele dacilor” cu hunedorenii de la Carpathian Adventures. Adunarea echipajelor off road s-a dat vineri, şase octombrie, în comuna Pui, de unde s-a urcat către Fundătura Ponorului, apoi la Ponorici: „Acolo, le-am arătat urmele unui fost castru roman, le-am vorbit despre cetatea dacică, după care i-am călăuzit către Poiana Omului, un loc care te surprinde cu frumuseţea şi misterul lui. Localnicii au povestit că aici ar fi fost cel mai mare târg al dacilor, târg care se ţinea până prin anii ’50-’60 şi că locul are şi o încărcătură energetică deosebită. De aici, am plecat la Cetatea dacică Piatra Roşie, după care i-am dus la Cioclovina”, povesteşte Achimoto.

16 maşini s-au aliniat pe traseul organizatorilor, unele venite din Ungaria. În total, jeep-urile au străbătut 370 de kilometri dintre care 250 au fost chiar pe drumuri forestiere, de munte.

Marius Achim este cunoscut pentru acţiunile sale umanitare, dar şi ca mare amator al sporturilor off road cu două sau patru roţi. A ales Munţii Şureanu pentru a îmbina frumuseţea sălbatică a naturii din Parcul Natural Grădişte cu istoria veche a neamului şi farmecul străvechilor gospodării sau stâne din zonă.

„Organizăm aceste întâlniri prieteneşti din dorinţa de a arăta şi celor care nu sunt din zonă frumuseţile şi obiectivele turistice din munţii dacilor. Am făcut un traseu frumos şi i-am plimbat prin Munţii Şureanu, începând de la 300 de metri altitudine şi până la 1.834 de metri. Le-am arătat cetăţi dacice, foste castre romane de marş, le-am arătat diverse vârfuri, am mers în golul alpin, ne-a prins şi zăpada, am văzut chiar şi o herghelie de cai liberi, urşi şi vulpi. Am adunat merişoare, pe toate cele pe care nu le-au mâncat urşii sau mistreţii”, spune tânărul  pe care colegii de aventură ba l-au felicitat pentru traseu, ba l-au privit cu ochii mijiţi când drumul a coborât periculos peste bolovani clădiţi parcă pentru a pune în dificultate şoferii nevoiţi să strunească de la volan, caii putere.

Dacă pe drumurile păstoreşti şi pitoreşti, jeep-urile au trecut lin, organizatorii au găsit şi câteva drumuri forestiere care au dat bătăi de cap celor din caravană. Aici, fiecare mişcare trebuia calculată la milimetru pentru a salva maşinile 4X4.

„Las-o să alunece uşor”, strigau bărbaţii deveniţi ad-hoc ghizi de bolovăniş. Câţiva participanţi fac fotografii, în timp ce unul îi strigă şoferului: ,,Ai luat-o prost, rău! Ai luat colţul ăla! Ai auzit?! Aşa!!! Roţile drepte, aşa, dă-i să vină la vale!”

Sâmbătă, s-a plecat către Cetatea Costeşti, de unde coloana 4X4, se îndreaptă către Sibişel de unde jeepurile iau calea Vârfului Godeanu, unde, la o oprire, se vorbeşte despre castrul roman de marş.

Offroaderii ajung apoi pe Vârful Chel, Vârful Stânei, Piscu Negru şi pe Steaua Mare. De aici, se coboară către Cugir şi apoi înapoi, la Pensiunea Lupul Dacic, unde sâmbătă seara, offroaderii se încălzesc la un strşnic foc de tabără. Duminică, s-a vizitat zona Geoagiu cu termele romane şi apoi s-a plecat către Detunata, în judeţul Alba.

Timp de trei zile, participanţii la prietenească s-au plimbat împreună pe trasee de creastă şi vale. Au vizitat monumente, au ajuns pe creste, au trecut prin păduri seculare. Au trecut de la câmpie, peste dealuri, până în vârful munţilor şi mai mult, au trecut din toamnă, direct în iarnă.

Se fac fotografii la greu, din mers, dar se trag zeci de cadre la fiecare oprire. Un motociclist din Deva, Alexandru Moş, reuşeşte să surprindă şi hergherlia de cai care străbat liberi culmile munţilor. Peisajul este incredibil, învelit în nuanţele toamnei, dar când fulgii acoperă plăpând împrejurimile, copiii fug năzdrăvan şi îşi strigă bucuria: „Băi, ce ninge!”

Cu toţii sunt încântaţi, iar bărbaţii se încălzesc cu tot felul de licori şi explică de ce le place aventura: „Pentru că maşini şi pentru că Paul Walker!”, glumeşte unul dintre ei. „Le-a plăcut foarte mult natura, au fost suprinşi de culori, mai ales că am prins diferenţa asta între anotimpuri: verdele, galbenul şi roşiaticul toamnei, un peisaj minunat care, la un moment dat, s-a acoperit de ninsoare. Le-au plăcut mult şi poveştile locului, care s-au potrivit cu tema dată acestei provocări „Pe urmele dacilor”. Doar eu le-am povestit foarte mult despre istoria acestor locuri şi importanţa momentelor în istoria ţării. Apoi au venit şi poveştile localnicilor! Chiar şi echipajelor din Ungaria le-a plăcut foarte mult”, zâmbeşte Achimoto, apoi explică: „Cei din Ungaria ne-au invitat la ei în zonă, ba chiar ne-au spus că, la primăvară, vor să revină în Munţii Şureanu, dar cu mai multe echipaje din clubul off road din Keckemet ca să le facem o tură de off road în zona asta care le-a plăcut foarte mult”.

Off roaderii au avut grijă şi de mediu, garantează organizatorul: „E un parc natural acolo şi noi spunem că nu am deranjat natura, ba chiar încercăm să o protejăm : am mers cu maşinile doar pe drumuri forestiere sau pe cele comunale, cele între localităţi. Nu aruncăm deşeuri pe traseu şi, dacă cumva găsim ceva pe traseu, niciodată nu le lăsăm în urma noastră „urme” ale omului şi civilizaţiei secolului nostru.” Organizatorii cred că România ar trebui să atragă mai mulţi turişti europeni pasionaţi de off road, oameni care îşi pot încerca pe drumurile forestiere abilităţile de şofer, trăinicia maşinilor, dar şi gustul pentru aventură, cu atât mai mult cu cât ţara noastră abundă în peisaje sălbatice sau arhaice, cum rar mai vezi în ţările din Vest.