Cristur, Hunedoara: Ferma agricolă care cultivă parfum

Până la un punct totul e în buna tradiție a lucrării pământului: pregătești terenul, plantezi, uzi, plivești și, la urmă, dacă totul a mers bine, te bucuri de recoltă. Aici, însă, drumul se desparte de cel al agriculturii tradiționale. Motivul este evident: terenul agricol al familiei Călugăru nu produce hrană, ci parfum. Hunedorenii au început acum doi ani o afacere ”relaxantă” cu flori de lavandă.

Hand-made de la un capăt la altul

Mini-ferma de lavandă a fost răspunsul la întrebarea pe care membrii familiei și-au pus-o la un moment dat: ”Avem 25 de ari de teren. Ce facem cu el?”. Ca să cultivi cereale suprafața era prea mică. Ca să grădinărești nu se renta. Ideea cea mai bună a fost o producție de nișă: lavanda. ”Am citit tot ce am putut despre cultura lavandei, am cumpărat bulbii, i-am plantat, și, cu o investiție primară de câteva mii de lei plus zile întregi de sapă, am obținut primele recolte”, rememorează start-up-ul afacerii familiei sale, Florin Călugăru (foto). Afacerea cu lavandă de la Cristur are o particularitate pe care ține să o releve întreprinzătorul: totul se face manual. ”Lucrul la câmp, recoltarea, pregătirea producției pentru prelucrare, transformarea florilor de lavandă în buchețele sau pernuțe aromate, săpunuri, uleiuri aromatice, piese ornamentale de apartament le facem de mână. Asta mi se pare foarte important, într-o piață în care chimia confiscă aproape tot ce e natural în agricultură”, spune întreprinzătorul.

 

Prima lecție: nu vinzi lavanda!

Dacă stai bine cu șalele și te ține să dai intensiv cu sapa pe 2500 de metri pătrați de cultură se poate face o fermă de lavandă. Dar merită? Dacă te gândești să îți vinzi recolta direct de pe câmp nu pare o afacere bună. ”Ne-am făcut încă de la început calculele. La o producție medie de 1.500 de kilograme de flori de lavandă aș obține un venit de circa 7500 de lei. Nu e ok!”, explică Florin Călugăru.  Ideea salvatoare a venit din Grecia. ”Am intrat la un moment dat într-un magazin unde întreaga ofertă se baza pe lavandă. Am știut instantaneu ce trebuie să facem”, spune întreprinzătorul.

 

Lavanda de Cristur în buchete, pernuțe, vaze, uleiuri, creme, lumânări

În termeni economici, ideea soților Călugăru s-ar numi ”industrializarea lavandei”. Cele două recolte anuale ale fermei din Cristur sunt trasformate în produse finite cu valoare adăugată mult mai mare decât vânzarea brută a lavandei. Cu mobilizarea întregii familii și a prietenilor, lavanda trece prin mai multe faze de preparare pentru a deveni la final materia primă pentru o întreaga linie de produse. În colaborare cu câțiva furnizori, recolta de lavandă își găsește clienți sub forma atractivă a unor buchete, pernuțe aromate, vaze ornamentale, uleiuri aromatice și creme-balsam.  Inspirat de modelul magazinului din Grecia, familia Călugăru și-a deschis un spațiu comercial chiar în centrul Devei. Toată oferta se bazează pe aroma lavandei de Cristur.

 

Relaxare la făcut bani

Prelucrarea lavandei presupune pricepere, talent și muncă. Rezultatul final însă e o revoluție în materie de venituri. De exemplu, dacă vânzarea lavandei brute se plătește cu 50 de bani suta de grame, un buchețel de lavandă frumos ornamentat la același gramaj costă șapte lei. Veniturile obținute de magazinul familiei Călugăru variază funcție de sezon între 3000 și 12.000 de lei pe lună. Randamentul afacerii este bun, undeva la 65 la sută. Din acești bani însă două treimi sunt cheltuiți cu chiria la spațiu. Deci rămân relativ puțini bani care să marcheze profitul.  În mod surprinzător, întreprinzătorul declară că nu forțează în nici un fel creșterea veniturilor sale prin metode clasice. ”Am putea obține mai multe venituri dacă am participa la târgurile care se organizează în țară. Mergem însă pe un comerț relaxat pentru că nu suntem în situația de a depinde decisiv de banii câștigați cu ferma noastră de lavandă”, explică Florin Călugăru.

 

Planurile de viitor se găsesc pe Facebook

Deocamdată proprietarii fermei de lavandă de la Cristur nu au în plan extinderea producției. În balanța dintre cerere și ofertă, deocamdată producția de plante aromatice este cu supramăsură suficientă. De aceea, strategia întreprinzătorilor este îndreptată spre sensibilizarea pieței locale cu privire la acest produs. ”Facem cunoscute beneficiile pe care le are lavanda. Popularizăm practic această plantă și produsele care se fabrică din ea”, spune Florin Călugăru. Cum?  Prin organizarea de evenimente. Nu mai departe de această săptămână a fost finalizată acțiunea ”Recolta de lavandă 2017”. Lansat pe Facebook, evenimentul a fost de fapt o invitație de a lucra o zi în ferma de lavandă de la Cristur. Norma de lucru a fost însă o ladă cu lavandă pe care,  odată culeasă, invitații puteau să o ia acasă. ”Practic am dat prilejul oamenilor să-și procure o ladă cu plante de lavandă culese chiar de ei din fermă. Ca organizatori am oferit celor veniți tot ce trebuie ca să poată lucra, inclusiv băutură răcoritoare naturală. Am avut peste 60 de culegători din Hunedoara, Nădlac, Alba-Iulia, Cugir, tentați să-și câștige prin munca lor o ladă de lavandă”, explică întreprinzătorul. Acesta este convins că prin astfel de evenimente care să ducă mai departe vestea despre lavandă și ferma de la Cristur, piața se va extinde cu timpul odată cu veniturile încasate.

 

Adrian SĂLĂGEAN

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *