Elevii de la Informatică au învățat ce înseamnă migrația forțată de la africani

Tinerii hunedoreni care studiază la Colegiul Național de Informatică “Traian Lalescu” din Hunedoara au luat parte, alături de școli din Turcia, Italia și Bulgaria, la un proiect social pentru refugiați și imigranți. Elevii de la Informatică au învățat ce înseamnă migrația forțată direct de la imigranți africani, lucrând în parteneriat cu elevi din cele trei țări amintite.

Tineri imigranți din Africa.

“Proiectul ERASMUS+ Open Your Arms for Who Need Them are la bază principiul că toată lumea merită să trăiască o viață în conformitate cu Declarația universală a drepturilor omului. În total, mai mult de 2,7 milioane de persoane au fost înregistrate ca refugiați după revolta împotriva guvernării președintelui Basher al-Assad, care a început în martie 2011, cu mult mai mulți oameni considerați a fi neînregistrați. Umanismul este motivul care a stat la baza inițierii acestui proiect; toți cei implicați doresc să-și arate respectul față de refugiați, imigranți și, la modul general, față de persoanele defavorizate. Acest lucru nu trebuie privit ca mila, ci, ca responsabilitate. Bineînțeles că prin acest demers nu se rezolvă problema imigranților sau a refugiaților, dar instituțiile educaționale implicate reușesc  să creeze  o acceptare socială și speranță pentru o viață fericită. Pe de altă parte, acest proiect este foarte util pentru elevi: el dezvoltă tinerilor competențe sociale, sensibilități sociale și a personalități autonome”, explică coordonatorul proiectului, hunedoreanul Gheorghe Gîscă.

Fără stereotipuri și idei preconcepute

Atelier la Ortona.

Pentru că în România există un număr mic de imigranți, elevii de la informatică au analizat fenomenul migrației forțate s-a realizat pe baza articolelor, reportajelor și documentarelor. Dascălii au încercat să distrugă stereotipurile  și ideile preconcepute ale tinerilor hunedoreni. În cele din urmă, adolescenții au fost implicați în activități de voluntariat, între care și vizite la o Casă de bătrâni din Hunedoara. Activitățile din școală au fost dublate de  participările la două mitinguri transnaționale și la patru schimburi de studenți, dintre care trei transnaționale pentru Colegiul Național de Informatică. Mai mult, unul dintre elevii de la Hunedoara a fost cea care a cosntruit site-ul proiectului.  

Scenete cu refugiați și vizite la orfelinate

Elevii români, distribuind pliante în Piazza di Spania, lângă Colosseum.

La întâlnirea din Ortona, România a fost reprezentată de zece elevi și profesori de la Colegiul Național de Informatică „Traian Lalescu” din Hunedoara, iar la Velingrad au mers opt elevi și profesori hunedoreni. Schimburile de tineri au inclus vizitarea atracțiilor turistice din regiunile amintite, punerea în scenă, pe echipe mixte, a unor scenete cu refugiați și imigranți, vizitarea unor orfelinate, dar și croaziere de-a lungul coastei adriatice. Ultimul training pentru elevi din cadrul proiectului „Open Your Arms for Who Need them” s-a desfășurat în Ortona – Abruzzo.  În final, delegațiile au făcut donații în bani, bani care să ajute membrii Asociației ANFFAS, tineri cu diferite dizabilități, să se integereze cât mai repede în societate, ajungând ei inșiși instructori. De asemenea, pe parcursul vizitei în Italia, tinerii hunedoreni au avut ocazia să vadă Roma și cele mai faimoase atracții turistice : Colosseum-ul, Arcul lui Constantin, Monumentul Vittoriano – Altarul patriei, Columna lui Traian, Vatican, Fontana di Trevi, Pantheon-ul, precum și piețele Venezia, Navona, Piazza del Popolo și Piazza di Spagna. În Piazza di Spania elevii din cele patru țări au împărțit pliantele create chiar de ei, persoanelor aflate în trecere. În Bulgaria copiii au vizitat Cetatea Tsepina, Muzeul orașului (cu o impresionantă colecție de ouă vopsite, artă care își are originea pe aceste meleaguri) și în vechiul oraș Plovdiv, al doilea ca mărime din Bulgaria. Vizita la Ortona le-a permis copiilor să admire nu numai obiective din oraș (Muzeul Batăliei din 1942, Castelul Aragonez, Palatul Farnese, Teatrul Tosti și Muzeul Tosti), ci și din alte orașele mari ale Italiei : Napoli și Veneția. La Istanbul hunedorenii au văzut Palatul Topkapi, Moscheea Albastră Agia Sofia și Mausoleul “Sultan Ahmet”.

15 imigranți africani și-au spus povestea

De asemenea, tinerii au avut ocazia să întâlnească un grup de 15 imigranți din diferite țări africane, iar câțiva dintre aceștia și-au spus poveștile și le-au vorbit tinerilor despre cauzele care i-au determinat să-ți părăsească țările de origine. “Prin aceste patru activități inedite, elevii au putut conștientiza implicațiile imigrației și situația tristă a refugiaților; față de activitățile precedente, prin care ei și-au dezvoltat alte abilități (IT, de comunicare, lucrul în echipa etc.), acum au putut afla care sunt atribuțiile și modul de acțiune ale oficialităților care se confruntă cu astfel de fenomene, Italia fiind una dintre țările cel mai mult implicate, mai ales datorită proximității față de continentul african. De la tinerii africani, elevii implicați au putut afla nu numai că imigranții s-au sustras, astfel, efectelor războaielor civile și ale înapoierii economice, ci că pot să se integreze într-o sociatate prosperă și că pot să-și materializeze, și ei, aspirațiile personale și profesionale. În plus, participarea la mitingurile și la activitățile de învățare din Italia, Bulgaria și Turcia a contribuit la o imbunătățire a cunoștințelor despre aceste țări și despre sistemele lot de învățământ.”, adaugă coordonatorul proiectului, profesorul Gheorghe Gîscă.

Mai buni la IT și limbi străine

Comunicarea cu alți adolescenți de vârsta lor din alte țări, le-a permis hunedorenilor să-și îmbunătățească abilitățile de bază în domeniile IT și lingvistic. Ei au comunicat permanent cu elevii din celelalte țări prin intermediul e-mailurilor și prin rețelele de socializare, putând pune la punct detalii ale colaborării de pe durata reuniunilor din Romania și din Italia. Elevii au înțeles sensul cetățeniei europene, în condițiile în care familiile elevilor implicați în proiect, au găzduit elevii din celelalte trei țări și au interacționat pozitiv cu profesorii și chiar cu familiile copiilor străni. În perioada cât au fost oaspeți la Hunedoara elevii și profesorii din cele trei școli partenere din străinătate au putut vizita Castelul Corvinilor, Cetatea Deva, Salina Turda și Muzeul Aurului din Brad.

ADA BERARU

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *