Hunedoreanul care a creat chipurile a 10.000 de afaceri

SMURD în probe la atelier înainte de a fi montată în Piața Victoriei

E vechi în branșă. Nu există loc în județ unde să nu găsiți, la vedere,  urme ale activității lui de aproape 20 de ani. Sunt peste 10.000 de afaceri cărora Octavian Tabac le-a construit o identitate vizuală. Cu puţină imaginaţie, se poate spune că Octavian Tabac este urmaşul tehnologizat al unei bresle demult apuse. Dacă pictorii de firme foloseau pensula şi culorile de ulei ca să „branduiască” vizual o afacere, hunedoreanul are în arsenal unelte digitale şi tehnica programării maşinilor cu comandă numerică. Practic, în cazul lui Octavian Tabac, întâlnirea dintre tripticul mesaj- grafică-estetică cu abilitatea tehnică se face în punctul în care simțul său artistic întâlnește rigoarea inginerului.

Mesajul face diferența

În opinia întreprinzătorului, toată zestrea intelectuală și materială absorbită într-o reclamă de firmă trebuie să

Toate firmele contruite pentru Ambulanță și spitale au fost donații

susţină un singur scop: mesajul trebuie să confiște atenția clienților.

„E vorba de un fler pe care trebuie să-l ai atunci când concepi o identitate vizuală. Ca să am succes, întotdeauna mă gândesc că trebuie să concep o firmă atât de sugestivă încât, alăturată altor zece similare, să-i determine pe clienți să intre în magazinul clientului meu. Mesajul diferit este construit prin efectul cumulat al diferenţei care există între culori, forme, font-uri şi, firesc, denumirii afacerii”, spune Octavian Tabac.

Evantai tehnologic

Hunedoreanul stăpâneşte tehnici prin care poate inscripţiona orice, pe orice suport, în orice culoare. Are la dispoziţie aproximativ 350.000 de clipart-uri, 25.000 de tipuri de corpuri de literă (font-uri) şi o unealtă pe care şi-a construit-o împreună cu un prieten.

„E o freză cu comandă numerică cu care pot grava în marmură, granit sau plăci de oţel înalt aliat. E o piesă unicat în zonă, care redă imaginea programată cu o eroare de maxim o sutime de milimetru”, spune Octavian Tabac.

Pe vremea când în județ mai existau investitori în imagine relevanți

Pentru realizarea comenzilor, hunedoreanul a devenit o enciclopedie în tehnologia aplicată materialelor. Sunt zeci de moduri în care poate să realizeze o lucrare.  Sablare pe geam, prelucrări prin aşchiere, tehnica neoanelor, debitare cu laser în mase plastice sunt doar câteva, enumerate așa, pe repede înainte. Desigur, în funcție de cerința clientului, firma hunedoreanului poate crea identitate vizuală începând de la nivel micro, magneți, brelocuri, stickuri de memorie, până la reclame 3D luminate sau adevărate construcții de sute de kilograme.

Vă asigur! Ați văzut măcar o dată o lucrare semnată Octavian Tabac

Sunt peste 10.000 de companii în toată ţara care se identifică acum cu imaginea creată de hunedorean. Aș îndrăzni să spun că, cel puțin la Deva, nu există locuitor activ al orașului care să nu fi dat cu ochii măcar o dată de lucrările lui Octavian Tabac.

Firma SMURD de ”la cal”, cea de la intrarea în Spitalul Județean de Urgență Deva sau pleiada de reclame care formează un brâu la Shopping City Deva sunt făcute de firma hunedoreanului. Turnul de la intrarea în fabrica de ciment de la Chișcădaga, indicând investiția Carpatcement, a fost realizat tot de firma lui Octavian Tabac.

Reclamele volumetrice și luminoase a mii de baruri, pub-uri, magazine din tot județul sunt, de asemenea, semnate

Se montează reclamele la Shopping City Deva

de hunedorean. Majoritatea firmelor care indică magazinele Episcopiei Devei și Hunedoarei sunt tot realizări din portofoliul său. Cea mai mare comandă primită vreodată de firma deveană a fost branduirea parcului auto al companiei Olympia.

”Câteva sute de mașini. Am lucrat la comanda asta doi ani de zile. A fost într-adevăr cea mai mare comandă pe care am primit-o până acum”, își amintește întreprinzătorul.

 La trecutu-ți mare, căutând un viitor

Prin profilul său de activitate, firma lui Octavian Tabac este cel mai fin barometru al pulsului economic din județ. Întreprinzătorul își amintește de boom-ul economic de dinainte de criză. Ca firmă mică, cu maxim 10 salariați, prin 2007-2008, hunedoreanul rula aproape 200.000 de euro pe an. Chiar și în 2009, în plină criză, numărul de comenzi și amploarea lor era rezonabilă. Statistica arată că de atunci și până acum cifra de afaceri a Devei a scăzut cu circa 90 de milioane de euro. Nu mai sunt firme, nu mai sunt salarii, nu mai sunt bani.

Olympia, cea mai mare lucrare de branduire

Pe centrul reședinței de județ găsim doar second-hand-uri, două-trei terase, niște case de pariuri și spații goale. În teritoriu situația e și mai deprimată economic.  Asta a făcut ca rulajul micii afaceri a lui Octavian Tabac să fie anul trecut cam o cincime din cel înregistrat cu opt ani în urmă. Situația este și mai critică în 2017, lucru care va impune până la urmă o relocare a afacerii la Cluj sau Timișoara. ”Tatonez terenul pentru o relocare în noii poli de dezvoltare economică. Intenționez să mă relochez la Cluj sau la Timișoara. Am făcut demersuri în acest sens”, spune întreprinzătorul.

Va avea loc  o mutație și în obiectul de activitate al firmei. ”Vreau să merg preponderent pe promoționale, inscripționări brichete, stick-uri de memorie, orice entitate destinată promovării afacerilor. În paralel, am făcut investiții în dotarea unui copy-shop center. Mai am de lămurit câteva chestiuni, iar dacă voi reuși să-mi duc planul la îndeplinire voi funcționa într-un spațiu ultracentral din Cluj. La un trafic pietonal de 10.000 de persoane zilnic cred că voi putea vorbi de o relansare a afacerii”, explică Octavian Tabac.

Adrian SĂLĂGEAN

Foto: colecția Octavian Tabac

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *