Mihai Feier: ”Când ți se spune că te miști bine ești terminat!”

Balerinul devean s-a retras din activitate după 25 de ani de dans pe scenă.  Pentru că în balet atunci când ţi se spune  „Te mişti bine, moşule”!  eşti terminat

Foto: Corpul de balet al Teatrului de Estradă din Deva în 1990. În stanga sus Mihai Feier

Puțină lume știe că Mişu Feier, speaker-ul de radio, reporterul TV,  animatorul profesionist al evenimentelor mondene are înscrisă meseria de balerin la rubrica „funcție” din cartea sa de muncă. Douăzeci şi cinci de ani de prestații „pe scândura” scenei impun respect faţă de orice artist. Cu atât mai mult faţă de un balerin,  captiv fără scăpare erodării accelerate a singurului său mijloc de expresie: propriul corp.  Povestea lui Mihai Feier, ca orice poveste de viaţă, numără o serie de întâmplări, de întâlniri providenţiale şi de şansă, prin care unui om care s-a pregătit să lucreze într-o fabrică socialistă îi este dat să ajungă balerin profesionist într-o trupă de dans de elită în anii ’80. Deveanul pomeneşte de un profesor, fost dansator, care i-a descoperit chemarea spre dans pe vremea când era elev la şcoala primară din Luncoiu de Jos. Urmează o întrerupere a preocupărilor coregrafice de câţiva ani, pentru ca un alt dascăl de la Şcoala Populară de Artă din Alba-Iulia să-l încurajeze pe electricianul pasionat de dans Feier să-şi urmeze visul de a deveni balerin. Happy-end-ul este legat de un examen dur şi de o reuşită prin care Mihai Feier devine balerin cu acte în regulă în trupa de dans al Teatrului de Estradă din Deva.

Amanta năzuroasă

„Am iubit dansul ca pe o amantă năzuroasă. M-a făcut fericit, dar mi-a şi frânt inima, genunchii şi gleznele de nenumărate ori”, spune artistul. Au fost douăzeci şi cinci de ani adunaţi în efortul de zi cu zi pentru perfecţionare şi mai ales pentru păstrarea condiţiei fizice. „Ziua de lucru începea dimineaţa cu exerciţii de încălzire, studii, repetiţii spectacol. Zeci de ani am avut minim şase ore de mişcare continuă în fiecare zi.  Sedentarismul, oricât de scurt,  se plăteşte cu lipsă de performanţă în balet. Înainte de spectacol, din motive evidente, meniul balerinului nu conţine fasole,  varză sau alcool. Cinci grame de alcool consumat înainte de spectacol te pot scoate din scenă”, spune Feier.  În sutele de reprezentaţii în care a dansat în faţa publicului,  Mişu Feier a adunat mii de amintiri, nu toate plăcute. „Nu ai voie pentru nimic în lume să compromiţi show-ul. E o regulă de aur în teatru. Publicul nu plăteşte şi nu îl interesează dacă tu dansezi scrâşnind de durere cu un genunchi luxat, nu e treaba lui nici numărul de vânătăi pe care ţi le face scândura scenei şi nici dacă zâmbetul tău radios e pus peste sufletul îndurerat de o pierdere iremediabilă. Am avut succese mari cu trupa dar şi eşecuri, show-uri fără sclipire. În 25 de ani însă publicul nu m-a huiduit niciodată”, spune Feier.

31 de ani, vârsta senectuții în balet

Imediat după Revoluție, Mihai Feier a cochetat cu ideea de a lucra în Occident. „Am dat o probă prin 1990 pentru un post de balerin în Germania. Totul a fost OK şi chiar îmi făceam speranţe că voi fi selectat.  Managerul care făcea selecţia însă m-a chemat deoparte şi mi-a spus pe ocolite că sunt cam trecut pentru scenă. Aveam 31 de ani”, își amintește fostul balerin.

Trucuri de balerin

Sunt sute de meserii în care se poate trage chiulul. Există această posibilitate și în meseria de balerin? ”Vă spun, dar nu ştiți de la mine. De exemplu, un gest teatral cu mâna poate ascunde un picior neîntins perfect.  Sau o execuţie rapidă nu îi permite spectatorului  să vadă că şpagatul tău e făcut doar pe jumătate”, explică Mișu Feier.

 

Adrian SĂLĂGEAN

 

 

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *