ORDONANŢĂ DE URGENŢĂ

ORDONANŢĂ DE URGENŢĂ

privind unele măsuri fiscal-bugetare, modificarea şi completarea unor acte normative şi prorogarea unor termene

Luând în considerare prevederile Programului de guvernare 2017 – 2020 referitoare la adoptarea în anul 2019 a unor măsuri privind majorarea valorii punctului de pensie pentru pensionarii sistemului public de pensii, majorarea indemnizaţiei sociale pentru pensionari;

Având în vedere că la fundamentarea bugetului de stat şi a bugetului asigurărilor sociale de stat este necesar ca aceste măsuri să fie aprobate prin acte normative, Ținând cont că indemnizațiile cu caracter reparatoriu acordate în conformitate cu legile speciale se suportă din bugetul de stat iar neadoptarea acestor măsuri şi pentru anul 2019 ar genera un impact suplimentar asupra deficitului bugetului general consolidat afectând în mod semnificativ sustenabilitatea finanţelor publice,

Luând în considerare reglementările din Legea nr. 263/2010 privind sistemul unitar de pensii publice, cu modificările şi completările ulterioare, potrivit cărora majorările anuale ale valorii punctului de pensie prevăzute de lege reprezintă praguri minime, urmând ca valori superioare ale punctului de pensie să poată fi stabilite prin legea anuală a bugetului asigurărilor sociale de stat,

Ținând seama de faptul că politica bugetară trebuie să respecte anumite constrângeri în ceea ce priveşte deficitul bugetar şi să fie în deplin acord cu noile modificări,

Luând în considerare că măsurile de protecţie socială propuse au consecinţe pozitive pentru beneficiarii sistemului public de pensii din România şi sunt menite să vină în sprijinul populaţiei, atât prin majorarea unor drepturi sociale acordate, cât şi prin menţinerea unora, fără a periclita bunăstarea socială a acestora, Având în vedere:

  • imperativul respectării ţintei de deficit de sub 3% din produsul intern brut, prevăzut de Tratatul privind funcţionarea Uniunii Europene, ratificat prin Legea nr. 13/2008,
  • obligaţia Guvernului de a conduce politica fiscal-bugetară într-un mod care să asigure predictibilitatea acesteia pe termen mediu, în scopul menţinerii stabilităţii macroeconomice, instituită prin Legea responsabilităţii fiscalbugetare nr. 69/2010, republicată, pe baza căreia să fie fundamentat proiectul bugetului de stat pe anul 2019,
  • necesitatea adoptării, în cel mai scurt timp, a legii bugetului de stat şi a legii bugetului asigurărilor sociale de stat,
  • prevederile art. 29 alin. (4) şi art. 30 alin. (4) şi (5) din Legea responsabilităţii fiscal-bugetare nr. 69/2010, republicată, şi ţinând seama de nivelul deficitelor bugetare (cash, ESA şi structural) rezultate în urma planificării bugetare pe anul 2019 şi perspectiva 2020 – 2021, se impune adoptarea de măsuri cu privire la conţinutul declaraţiilor prevăzute la articolele menţionate.

Ţinând cont că neadoptarea acestor măsuri ar genera un impact suplimentar asupra deficitului bugetului general consolidat de …………. din produsul intern brut în anul 2019, afectând în mod semnificativ sustenabilitatea finanţelor publice, pentru păstrarea echilibrelor bugetare sunt necesare unele măsuri menite să menţină volumul cheltuielilor bugetare la un nivel care să permită respectarea condiţionalităţilor asumate de Guvernul României, inclusiv în ceea ce priveşte nivelul deficitului bugetar.

Luând în considerare că în situaţia neadoptării acestor măsuri în regim de urgenţă deficitul bugetar în anul 2019 va depăşi pragul de 3% din produsul intern brut prevăzut de Tratatul privind funcţionarea Uniunii Europene, ratificat prin Legea nr. 13/2008, ceea ce va avea ca principală consecinţă negativă declanşarea de către Comisia Europeană a procedurii de deficit excesiv, aspect de natură a genera la rândul său alte consecinţe grave pentru interesele României, Având în vedere necesitatea reglementării regimului fiscal al ajustărilor pentru pierderile așteptate aferente activelor financiare, constituite în domeniul bancar, ca urmare abrogării  reglementărilor prudenţiale ale Băncii Naţionale a României, precum și necesitatea modificării prevederilor privind limitarea pierderii nete înregistrate ca urmare a cesiunilor de creanțe, în sensul că nu este aplicabilă în cazul cesiunii de titluri de valoare,

Luând în considerare necesitatea asigurării, din punctul de vedere al stabilirii impozitului pe profit, a unui tratament fiscal pentru contractele de leasing în cazul contribuabililor care aplică, din punct de vedere contabil, IFRS 16 “Contracte de leasing”,

Luând în considerare necesitatea clarificării regimului fiscal aplicabil biletelor de valoare acordate potrivit Legii nr.165/2018, care se aplică începând cu 1 ianuarie 2019, s-a reglementat modul de acordare în beneficiul angajaților, a biletelor de valoare care se acordă și sub forma tichetelor culturale,

Având în vedere necesitatea clarificării regimului fiscal aplicabil indemnizației de hrană și indemnizației de vacanță, acordate potrivit prevederilor Legii-cadru nr.153/2017 privind salarizarea personalului plătit din fonduri publice, cu modificările și completările ulterioare,

Ținând cont de necesitatea introducerii unor clarificări tehnice în legătură cu indicatorul salariul minim brut pe ţară utilizat la stabilirea contribuțiilor sociale în cazul în care prin hotărâre a Guvernului se utilizează mai multe valori ale acestuia,

Având în vedere că la 1 ianuarie 2019 încetează aplicabilitatea taxării inverse în domeniul TVA pentru anumite categorii de livrări de bunuri și prestări de servicii, iar la nivel comunitar posibilitatea aplicării de către Statele Membre a taxării inverse pentru aceste operațiuni a fost prelungită până la 30 iunie 2022 prin Directiva Consiliului 2018/1695/UE din 6 noiembrie 2018 de modificare a Directivei 2006/112/CE privind sistemul comun al taxei pe valoarea adăugată în ceea ce privește perioada de aplicare a mecanismului opțional de taxare inversă în legătură cu livrările de anumite bunuri și prestările de anumite servicii care prezintă risc de fraudă și a mecanismului de reacție rapidă împotriva fraudei în domeniul TVA,

Având în vedere că actualul nivel al accizei pentru țigarete nu asigură respectarea prevederilor art. 10 alin. (2) din Directiva 2011/64/UE a Consiliului privind structura și ratele accizelor aplicate tutunului prelucrat,

Luând în considerare solicitarea Comisiei Europene de reglementare urgentă a acestei situații prin adoptarea măsurilor necesare pentru a corecta neconcordanța cu Directiva 2011/64/UE a Consiliului privind structura și ratele accizelor aplicate tutunului prelucrat,

Ținând cont că neadoptarea măsurilor în regim de urgență ar conduce la declanșarea acțiunii în constatarea neîndeplinirii obligațiilor (infringement) împotriva țării noastre și la sancțiuni financiare,

Luând în considerare necesitatea respectării prevederilor Directivei 1999/62/CE de aplicare a taxelor la vehiculelor grele de marfă pentru utilizarea anumitor infrastructuri,  prin  actualizarea  impozitului pentru vehiculele de transport de marfă cu masa autorizată egală sau mai mare de 12 tone , conform  ratei de schimb  a monedei euro (1 euro= 4,6648 lei), astfel cum a fost publicată în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene din 3 octombrie 2018(C355/03),

Luând în considerare faptul că nepromovarea prezentului act normativ ar avea consecințe negative, în sensul că:

  • nu s-ar asigura regimul fiscal, din punct de vedere al impozitului pe profit, al ajustărilor pentru pierderile așteptate aferente activelor financiare, constituite în domeniul bancar,
  • nu s-ar asigura, din punctul de vedere al regulilor de stabilire a impozitului pe profit, un tratament fiscal pentru contractele de leasing, pentru contribuabilii care aplică IFRS 16, care va intra în vigoare, din punct de vedere contabil, începând cu 1 ianuarie 2019;
  • începând cu 1 ianuarie 2019 nu s-ar mai aplica taxarea inversă în domeniul TVA pentru anumite operațiuni pentru care legislația comunitară, respectiv recenta Directivă a Consiliului 2018/1695/UE, prevede în continuare posibilitatea statelor membre de a aplica această măsură, iar taxarea inversă este recunoscută ca reprezentând un instrument eficient în combaterea evaziunii fiscale,
  • nerespectarea cerinței prevăzute la art. 10 alin. (2) din Directiva 2011/64/UE privind structura și ratele accizelor aplicate tutunului prelucrat ar conduce la declanșarea acțiunii în constatarea neîndeplinirii obligațiilor (infringement) împotriva țării noastre și la sancțiuni financiare,
  • nu s-ar respecta prevederile Directivei 1999/62/CE, care obligă statele memebre UE să aplice nivelele minime de taxare a vehiculelor grele de marfă cu masa autorizată egală sau mai mare de 12 tone pentru utilizarea anumitor infrastructuri.

 

Având în vedere faptul că prin Decizia Curții Constituționale nr. 818 din 7 decembrie 2017, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I nr. 311 din 10 aprilie 2018, dispozițiile art. 69 alin. (5) din Legea nr. 188/1999 privind Statutul funcționarilor publici, republicată, cu modificările și completările ulterioare, au fost declarate neconstituționale;

Ținând cont de stadiul procesului legislativ al proiectului de Lege pentru modificarea şi completarea Legii nr.188/1999 privind Statutul funcţionarilor publici, precum şi pentru stabilirea unor măsuri privind evaluarea funcţionarilor publici pentru anul 2018, care are ca obiect principal de reglementare punerea de acord a prevederilor declarate neconstituționale ale Legii nr. 188/1999 privind Statutul funcționarilor publici, republicată, cu modificările și completările ulterioare cu dispozițiile Constituției României, republicată, precum și de necesitatea promovării ulterioare a cadrului normativ secundar în temeiul acestui act normativ;

Prin raportare la perioada limitată în timp pentru realizarea evaluării anuale a performanțelor profesionale individuale ale funcționarilor publici, respectiv între 1 și 31 ianuarie;

Luând în considerare faptul că neadoptarea acestei măsuri legislative ar fi de natură să afecteze drepturile la carieră ale funcționarilor publici a căror activitate nu ar putea fi evaluată, în lipsa instrumentelor procedurale necesare;

 

în considerarea faptului că aceste elemente vizează interesul general public şi constituie situaţii de urgenţă şi extraordinare a căror reglementare nu poate fi amânată,     în temeiul art. 115 alin. (4) din Constituţia României, republicată,

Guvernul României adoptă prezenta ordonanţă de urgenţă.

CAPITOLUL I

Măsuri fiscal-bugetare şi prorogarea unor termene

Art.1 – (1) În anul 2018 sumele rămase neutilizate, determinate ca diferenţă între creditele bugetare aprobate şi plăţile efectuate, prevăzute în bugetul Ministerului Dezvoltării Regionale și Administraţiei Publice la capitolul 88.01 „Cheltuieli din sume rămase neutilizate în anul anterior”, titlul 80 „Împrumuturi”, articolul 80.10 „Cheltuieli din sume rămase neutilizate în anul anterior”, destinate pentru finanţarea unor cheltuieli aferente obligaţiilor ce derivă din acorduri internaţionale, ratificate prin legi, în vederea finanţării proiectelor bilaterale de colaborare şi de investiţii, se virează de către Ministerul Dezvoltării Regionale și Administraţiei Publice într-un cont de disponibil deschis pe numele acestuia la Trezoreria Statului.

  • Sumele virate în contul prevăzut la alin. (1) se transferă în primele 5 zile lucrătoare ale anului următor de către ordonatorul principal de credite într-un cont de venituri ale bugetului de stat.
  • Se autorizează Ministerul Finanţelor Publice ca, după intrarea în vigoare a legii bugetului de stat pe anul 2019, la propunerea Ministerului Dezvoltării Regionale și Administraţiei Publice, să majoreze veniturile bugetului de stat la o poziţie distinctă, precum şi cheltuielile bugetului de stat şi cheltuielile prevăzute în bugetul aprobat al ordonatorului principal de credite la o poziţie distinctă, cu sumele virate potrivit prevederilor alin. (2).
  • Sumele suplimentate în bugetul ordonatorului principal de credite potrivit alin. (3) se utilizează cu aceeaşi destinaţie.

Art. 2 – Evaluarea anuală a performanţelor profesionale individuale ale funcţionarilor publici pentru anul 2018 se realizează în perioada cuprinsă între 1 ianuarie și 31 martie 2019.

Art. 3 – Prin derogare de la prevederile art. 102 alin. (2) din Legea nr. 263/2010 privind sistemul unitar de pensii publice, cu modificările şi completările ulterioare, începând cu data de 1 ianuarie 2019, valoarea punctului de pensie se menține la 1.100 lei și începând cu 1 septembrie 2019 valoarea punctului de pensie se majorează cu 15% și este de 1.265 lei.

Art. 4 – Începând cu 1 ianuarie 2019, nivelul indemnizaţiei sociale pentru pensionari, prevăzută de Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 6/2009 privind instituirea pensiei sociale minime garantate, aprobată prin Legea nr. 196/2009, cu modificările ulterioare, se menține la 640 lei și începând cu 1 septembrie 2019 se majorează cu 10% și este de 704 lei.

Art. 5 – În anul 2019, indicele de corecţie prevăzut la art. 170 din Legea nr. 263/2010 privind sistemul unitar de pensii publice, cu modificările şi completările ulterioare, este de 1,20.

Art. 6 – (1) Începând cu 1 ianuarie 2019, cuantumul sporurilor, indemnizaţiilor, compensaţiilor, primelor şi al celorlalte elemente ale sistemului de salarizare care fac parte, potrivit legii, din salariul brut lunar, indemnizaţia brută de încadrare, solda lunară de care beneficiază personalul plătit din fonduri publice, se mențin cel mult la nivelul cuantumului acordat pentru luna decembrie 2018, în măsura în care personalul ocupă aceeaşi funcţie şi îşi desfăşoară activitatea în aceleaşi condiţii.

(2) Ordonatorii de credite stabilesc nivelul sporurilor cu respectarea alin. (1) având obligația încadrării în cheltuielile de personal aprobate pe anul 2019 prin buget.

Art. 7 – (1) Prin derogare de la prevederile art. 21 din Legea-cadru nr. 153/2017, cu modificările și completările ulterioare, în anul 2019, munca suplimentară efectuată peste durata normală a timpului de lucru de către personalul din sectorul bugetar încadrat în funcţii de execuţie sau de conducere, precum şi munca prestată în zilele de repaus săptămânal, de sărbători legale şi în celelalte zile în care, în conformitate cu reglementările în vigoare, nu se lucrează, în cadrul schimbului normal de lucru, se vor compensa numai cu timp liber corespunzător acestora.

(2) Prin excepţie de la prevederile alin. (1), în anul 2019, pentru activitatea desfăşurată de personalul militar, poliţiştii, funcţionarii publici cu statut special din sistemul administraţiei penitenciare şi personalul civil din instituţiile publice de apărare, ordine publică şi securitate naţională, în zilele de repaus săptămânal, de sărbători legale şi în celelalte zile în care, în conformitate cu reglementările în vigoare, nu se lucrează, se acordă drepturile prevăzute de legislaţia în vigoare în luna iunie 2017. Baza de calcul pentru acordarea acestor drepturi o reprezintă solda de funcţie/salariul de funcţie cuvenit(ă).

Art. 8 – (1) În anul 2019, instituţiile şi autorităţile publice, astfel cum sunt definite la art. 2 alin. (1) pct. 30 din Legea nr. 500/2002 privind finanţele publice, cu modificările şi completările ulterioare, şi la art. 2 alin. (1) pct. 39 din Legea nr. 273/2006, cu modificările şi completările ulterioare, indiferent de sistemul de finanţare şi de subordonare, inclusiv activităţile finanţate integral din venituri proprii, înfiinţate pe lângă instituţiile publice, nu acordă personalului din cadrul acestora bilete de valoare, reglementate de Legea nr. 165/2018 privind acordarea biletelor de valoare, și nici premii şi indemnizaţia de hrană și indemnizația de vacanță reglementate de Legea-cadru nr. 153/2017, cu modificările și completările ulterioare.

  • Prin excepţie de la prevederile alin. (1), în anul 2019 se pot acorda premii pentru sportivii şi colectivele tehnice care au obţinut performanţe deosebite la acţiunile sportive internaţionale şi naţionale oficiale, pentru elevii, studenţii, cercetătorii şi profesorii care au obţinut distincţii la olimpiadele internaţionale şi concursurile internaţionale şi naţionale pe discipline de învăţământ şi pentru profesorii care i-au pregătit pe aceştia, cu încadrarea în alocarea bugetară.
  • Prin excepție de la alin. (1), pentru personalul din sistemul sanitar care a beneficiat în anul 2018 de indemnizaţia de hrană, se acordă indemnizația de hrană și în anul 2019 în cuantumul lunar stabilit potrivit art. 18 alin. (1) din Legea-cadru nr. 153/2017, cu modificările și completările ulterioare.
  • Prin excepție de la alin. (1), personalul din învăţământul superior de stat poate beneficia în anul 2019 de indemnizaţia de hrană, în cuantumul lunar stabilit la art. 18 alin. (1) din Legea-cadru nr. 153/2017, cu modificările și completările ulterioare, care se acordă în exclusivitate din venituri proprii ale universităţilor de stat.
  • Indemnizaţia de hrană acordată potrivit alin. (3)-(4) nu se ia în calcul la determinarea limitei prevăzute la art. 25 din Legea-cadru nr. 153/2017, cu modificările şi completările ulterioare.

Art. 9 – (1) În anul 2019, pentru personalul militar, poliţiştii şi funcţionarii publici cu statut special din sistemul administraţiei penitenciare, indemnizaţiile, compensaţiile, primele, ajutoarele, plăţile compensatorii, despăgubirile, compensaţiile lunare pentru chirie şi alte drepturi acordate potrivit actelor normative în vigoare, care nu fac parte din solda lunară brută/salariul lunar brut, se menţin la nivelul lunii decembrie 2018.

(2) În anul 2019, cuantumul compensaţiei băneşti, respectiv al alocaţiei valorice pentru drepturile de hrană şi, respectiv, valoarea financiară anuală a normelor de echipare, precum şi valoarea financiară a drepturilor de echipament se menţin în plată la nivelul stabilit pentru luna decembrie 2018.

Art. 10 – (1) Începând cu 1 ianuarie 2019, până la 31 decembrie 2019, se suspendă ocuparea prin concurs sau examen a posturilor vacante sau temporar vacante din instituţiile şi autorităţile publice, astfel cum sunt definite la art. 2 alin. (1) pct. 30 din Legea nr. 500/2002, cu modificările şi completările ulterioare. Pentru posturile pentru care au fost demarate procedurile de organizare a concursurilor anterior intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă, precum şi pentru cele a căror ocupare a fost deja aprobată de Guvern prin memorandum se continuă procedurile de ocupare a acestora, conform prevederilor în vigoare la acea dată.

  • Prin excepţie de la prevederile alin. (1), ordonatorii de credite pot aproba ocuparea unui procent de maximum 50% din totalul posturilor ce se vor vacanta după data de 1 ianuarie 2019, numai în condiţiile încadrării în cheltuielile de personal aprobate prin buget.
  • Posturile pentru care se aprobă ocuparea în condiţiile alin. (2) se stabilesc de către ordonatorul de credite, prin raportare la necesităţile instituţionale, din totalul posturilor vacante existente în cadrul instituţiei sau autorităţii publice, cu încadrarea în numărul de posturi rezultat prin aplicarea procentului potrivit alin.

(2) şi în cheltuielile de personal aprobate prin buget.

  • Prin excepţie de la prevederile alin. (1) şi (2), în cazuri temeinic justificate, prin memorandum aprobat în şedinţa Guvernului se poate aproba organizarea de concursuri sau examene pentru ocuparea posturilor vacante sau temporar vacante din instituţiile şi autorităţile publice prevăzute la alin. (1), cu justificarea necesităţii şi cu încadrarea în cheltuielile de personal aprobate cu această destinaţie în buget.
  • Prevederile alin. (1) și (2) se aplică și instituţiilor publice locale, astfel cum sunt acestea definite la art. 2 alin. (1) pct. 39 din Legea nr. 273/2006 privind finanţele publice locale, cu modificările şi completările ulterioare, care beneficiază de sume defalcate din unele venituri ale bugetului de stat pentru echilibrarea bugetelor locale.

Art. 11 – (1) În anul 2019, numărul maxim de posturi care se finanţează din fonduri publice, pentru instituţiile şi autorităţile publice, indiferent de modul de finanţare şi subordonare, se stabileşte astfel încât să se asigure plata integrală a drepturilor de natură salarială acordate în condiţiile legii, cu încadrarea în cheltuielile de personal aprobate prin buget.

(2) Ordonatorii de credite stabilesc, în limitele prevederilor legale, numărul maxim de posturi care se finanţează în anul 2019, în condiţiile alin. (1).

Art. 12 – (1) Plata sumelor prevăzute prin hotărâri judecătoreşti având ca obiect acordarea unor drepturi de natură salarială stabilite în favoarea personalului din instituţiile şi autorităţile publice, devenite executorii în perioada 1 ianuarie – 31 decembrie 2019, se va realiza astfel:

  1. în primul an de la data la care hotărârea judecătorească devine executorie se plăteşte 5% din valoarea titlului executoriu;
  2. în al doilea an de la data la care hotărârea judecătorească devine executorie se plăteşte 10% din valoarea titlului executoriu;
  3. în al treilea an de la data la care hotărârea judecătorească devine executorie se plăteşte 25% din valoarea titlului executoriu;
  4. în al patrulea an de la data la care hotărârea judecătorească devine executorie se plăteşte 25% din valoarea titlului executoriu;
  5. în al cincilea an de la data la care hotărârea judecătorească devine executorie se plăteşte 35% din valoarea titlului executoriu.
  • Procedura de plată eşalonată prevăzută la alin. (1) se aplică şi în ceea ce priveşte plata sumelor prevăzute prin hotărâri judecătoreşti devenite executorii în perioada 1 ianuarie – 31 decembrie 2019, având ca obiect acordarea de daune-interese moratorii sub forma dobânzii legale pentru plata eşalonată a sumelor prevăzute în titluri executorii având ca obiect acordarea unor drepturi salariale personalului din sectorul bugetar.
  • În cursul termenului prevăzut la alin. (1), orice procedură de executare silită se suspendă de drept.
  • Sumele prevăzute la alin. (1), plătite în temeiul prezentei ordonanţe de urgenţă, se actualizează cu indicele preţurilor de consum comunicat de Institutul Naţional de Statistică.
  • La sumele actualizate în condiţiile alin. (4) se acordă dobânda legală remuneratorie, calculată de la data la care hotărârea judecătorească a rămas executorie.
  • Prin ordin al ordonatorilor principali de credite va fi stabilită procedura de efectuare a plăţii titlurilor executorii, cu respectarea termenelor prevăzute la alin. (1).

Art. 13 – (1) În anul 2019 se menţin în plată la nivelul acordat/cuvenit pentru luna decembrie 2018 următoarele drepturi:

  1. indemnizaţiile prevăzute de Decretul-Lege nr. 118/1990 privind acordarea unor drepturi persoanelor persecutate din motive politice de dictatura instaurată cu începere de la 6 martie 1945, precum şi celor deportate în străinătate ori constituite în prizonieri, republicat, cu modificările şi completările ulterioare;
  2. drepturile prevăzute de Legea nr. 49/1991 privind acordarea de indemnizaţii şi sporuri invalizilor, veteranilor şi văduvelor de război, cu modificările şi completările ulterioare, cu excepția drepturilor prevăzute la art.1;
  3. drepturile prevăzute de Legea nr. 44/1994 privind veteranii de război, precum şi unele drepturi ale invalizilor şi văduvelor de război, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, cu excepția drepturilor prevăzute la art.

11;

  1. drepturile prevăzute de Legea nr. 49/1999 privind pensiile I.O.V.R., cu modificările şi completările ulterioare;
  2. indemnizaţiile prevăzute de Ordonanţa Guvernului nr. 105/1999 privind acordarea unor drepturi persoanelor persecutate de către regimurile instaurate în România cu începere de la 6 septembrie 1940 până la 6 martie 1945 din motive etnice, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 189/2000, cu modificările şi completările ulterioare;
  3. indemnizaţiile prevăzute de Legea nr. 309/2002 privind recunoaşterea şi acordarea unor drepturi persoanelor care au efectuat stagiul militar în cadrul Direcţiei Generale a Serviciului Muncii în perioada 1950 – 1961, cu modificările şi completările ulterioare;
  4. indemnizaţia prevăzută de Legea nr. 109/2005 privind instituirea indemnizaţiei pentru activitatea de liber-profesionist a artiştilor interpreţi sau executanţi din România, republicată;
  5. cuantumul indemnizaţiei preşedintelui Consiliului Naţional al Persoanelor Vârstnice, prevăzută de Legea nr. 16/2000 privind înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea Consiliului Naţional al Persoanelor Vârstnice, republicată;
  6. indemnizaţia lunară, prevăzută la art. 12 alin. (1) din Legea nr. 45/2009 privind organizarea şi funcţionarea Academiei de Ştiinţe Agricole şi Silvice „Gheorghe Ionescu-Şişeşti” şi a sistemului de cercetare-dezvoltare din domeniile agriculturii, silviculturii şi industriei alimentare, cu modificările şi completările ulterioare;
  7. cuantumul indemnizaţiilor acordate membrilor Academiei Române, membrilor Academiei Oamenilor de Ştiinţă din România, membrilor Academiei de Ştiinţe Medicale din România şi membrilor Academiei de Ştiinţe Tehnice din

România;

  1. cuantumul sprijinului material acordat urmaşilor membrilor Academiei

Române şi urmaşilor membrilor Academiei Oamenilor de Ştiinţă din România;

  1. ajutorul lunar pentru soţul supravieţuitor, acordat în temeiul Legii nr. 578/2004 privind acordarea unui ajutor lunar pentru soţul supravieţuitor, cu modificările ulterioare;
  2. indemnizaţia prevăzută de Legea nr. 118/2002 pentru instituirea indemnizaţiei de merit, cu modificările şi completările ulterioare.
  • În anul 2019, indemnizaţiile stabilite în baza Legii recunoştinţei pentru victoria Revoluţiei Române din Decembrie 1989, pentru revolta muncitorească anticomunistă de la Braşov din noiembrie 1987 şi pentru revolta muncitorească anticomunistă din Valea Jiului–Lupeni – august 1977 nr. 341/2004, cu modificările şi completările ulterioare, se acordă în cuantumul cuvenit sau aflat în plată în luna decembrie 2018.
  • În anul 2019, rentele viagere prevăzute la art. 64 din Legea educaţiei fizice şi sportului nr. 69/2000, cu modificările şi completările ulterioare, se acordă în cuantumul aflat în plată în luna decembrie 2018.

 

Art. 14 – (1) În anul 2019 nu se acordă ajutoarele sau, după caz, indemnizaţiile la ieşirea la pensie, retragere, încetarea raporturilor de serviciu ori la trecerea în rezervă….mandat

(2) Prevederile alin. (1) nu se aplică în situaţia încetării raporturilor de muncă sau serviciu ca urmare a decesului angajatului.

 

Art. 15 – (1) În anul 2019, instituţiilor şi autorităţilor publice, astfel cum sunt definite la art. 2 alin. (1) pct. 30 din Legea nr. 500/2002, cu modificările şi completările ulterioare, indiferent de modul de finanţare şi subordonare, li se interzice achiziţionarea, preluarea în leasing sau închirierea de:

  1. autoturisme, astfel cum sunt acestea definite la art. 3 pct. 2 din Ordonanţa Guvernului nr. 27/2011 privind transporturile rutiere, cu modificările şi completările ulterioare;
  2. mobilier, aşa cum este prevăzut la subgrupa 3.1 „Mobilier” din cadrul grupei 3 „Mobilier, aparatură birotică, sisteme de protecţie a valorilor umane şi materiale şi alte active corporale” din Hotărârea Guvernului nr. 2.139/2004 pentru aprobarea Catalogului privind clasificarea şi duratele normale de funcţionare a mijloacelor fixe, cu modificările ulterioare, precum şi obiecte de inventar de natura acestora, în scopul dotării spaţiilor cu destinaţia de birou.
  • Asigurarea necesităţilor de bunuri prevăzute la alin. (1) se va putea face numai prin redistribuiri din cadrul aceleiaşi instituţii sau de la alte instituţii publice.
  • Fac excepţie de la prevederile alin. (1) şi (2):
  1. achiziţiile din sumele aferente proiectelor finanţate din împrumuturi, din fonduri externe nerambursabile şi din fondurile de cofinanţare aferente, precum şi din fonduri provenite din donaţii şi sponsorizări;
  2. achiziţiile pentru obiectivele de investiţii cu punere în funcţiune după data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă, potrivit devizului general al acestora;
  3. achiziţionarea, în condiţiile legii, de autoturisme pur electrice. Prin autoturisme pur electrice în sensul prezentului articol se înţelege autoturismele astfel cum sunt definite la art. 3 pct. 2 din Ordonanţa Guvernului nr. 27/2011, cu modificările şi completările ulterioare, şi care sunt propulsate de un motor electric cu energie furnizată de baterii reîncărcabile, alimentate de o sursă externă de energie electrică, clasificat ca vehicul cu emisii poluante zero;
  4. achiziţii pentru realizarea acţiunilor şi activităţilor specifice pregătirii şi exercitării Preşedinţiei României la Consiliul Uniunii Europene;
  5. închirierea de autoturisme pentru organizarea vizitelor oficiale şi de stat ale delegaţiilor străine în România, precum şi închirierea de autoturisme, pe plan local, necesare pentru deplasarea delegaţiilor oficiale şi de însoţire ale României în străinătate;
  6. achiziţionarea de autoturisme de către Ministerul Afacerilor Interne, din venituri proprii ale instituţiei şi unităţilor subordonate.

(4) Achiziţiile publice aflate în curs de desfăşurare la data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă se vor definitiva pe baza prevederilor legale în vigoare la data iniţierii procedurilor respective, numai în condiţiile în care autoritatea contractantă a transmis deja, până la intrarea în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă, spre publicare, anunţul sau invitaţia de participare.

Art. 16 – Prevederile art. 19 lit. b) şi c) ale art. II din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 80/2010 pentru completarea art. 11 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 37/2008 privind reglementarea unor măsuri financiare în domeniul bugetar, precum şi pentru instituirea altor măsuri financiare în domeniul bugetar, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 283/2011, se aplică în mod corespunzător şi în anul 2019.

 

Art. 17 – Prevederile art. 10 alin. (7) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 90/2017 privind unele măsuri fiscal-bugetare, modificarea şi completarea unor acte normative şi prorogarea unor termene, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 80/2018, cu modificările și completările ulterioare, se aplică în mod corespunzător şi în anul 2019.

 

Art. 18 – (1) Prin derogare de la prevederile art. 29 alin. (4) din Legea responsabilităţii fiscal-bugetare nr. 69/2010, republicată, prim-ministrul şi ministrul finanţelor publice semnează o declaraţie de răspundere prin care se atestă, exclusiv, corectitudinea şi integralitatea informaţiilor din Strategia fiscalbugetară pentru perioada 2019 – 2021.

  • Prin derogare de la prevederile art. 30 alin. (4) din Legea nr. 69/2010, republicată, prim-ministrul şi ministrul finanţelor publice semnează o declaraţie ce atestă exclusiv încadrarea proiectului de buget pe anul 2019 şi perspectiva 2020 – 2022 în ţintele, obiectivele şi priorităţile asumate prin Strategia fiscalbugetară pentru perioada 2019 – 2021.
  • Prevederile art. 30 alin. (5) din Legea nr. 69/2010, republicată, nu se aplică pentru planificarea bugetară pe anul 2019 şi perspectiva 2020 – 2022.

 

Art. 19 – Articolul 15 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 90/2017 privind unele măsuri fiscal-bugetare, modificarea şi completarea unor acte normative şi prorogarea unor termene, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 973 din 7 decembrie 2017, cu modificările şi completările ulterioare, se abrogă.

Art. 20 – (1) Ordonatorul principal de credite aprobă în bugetul Poliției Române, Poliției de Frontieră Române și Direcției Generale Anticorupție, pentru structurile specializate în acțiuni privind pregătirea, organizarea, asigurarea suportului logistic și/sau punerii în executare a acțiunilor privind protecția martorilor, constatarea infracțiunilor flagrante, folosirea investigatorilor sub acoperire, colaboratorilor ori informatorilor, testarea integrității profesionale a personalului Ministerului Afacerilor Interne, precum și în acțiuni privind  utilizarea metodelor speciale de supraveghere sau cercetare prevăzute de Codul de procedură penală sau de legile de organizare și funcționare a cestora, un depozit în lei sau în valută.

  • Depozitul prevăzut la alin. (1) se constituie la capitolul 61.01 ”Ordine publică și siguranță națională”, titlul 20 ”Bunuri și servicii”, alineatul 20.30.30 ”Alte cheltuieli cu bunuri și servicii” și se stabilește în limita bugetului aprobat instituțiilor care fac parte structurile specializate, conform prevederilor legale. În situația în care depozitul nu este aprobat până la începerea exercițiului bugetar, limita lunară de cheltuieli nu poate depăși1/12 din plafonul aprobat pentru anul precedent.
  • În contabilitatea generală, documentele privind necesitatea și oprtunitatea efectuării cheltuielilor din depozitul prevăzut la alin. (1), aprobate de ordonatorul de credite sau persoana împuternicită conform prevederilor legale în vigoare, reprezintă document justificativ de trecere imediată pe cheltuieli.
  • Modul de planificare, evidență, utilizare, justificare și control al depozitului prevăzut la alin. (1) se stabilește prin ordin al ministrului afacerilor interne.

 

Art. 21 – În perioada 1 ianuarie – 31 decembrie 2019 se suspendă aplicarea prevederilor Legii nr. 509/2006 privind acordarea de miere de albine ca supliment nutritiv pentru preşcolari şi elevii din clasele I – IV din învăţământul de stat şi confesional, cu modificările ulterioare.

 

Art. 22 – Termenul prevăzut la art. 6 din Ordonanţa Guvernului nr. 5/2013 privind stabilirea unor măsuri speciale de impozitare a activităţilor cu caracter de monopol natural din sectorul energiei electrice şi al gazului natural, cu modificările ulterioare, se prorogă până la data de 31 decembrie 2019, inclusiv.

 

Art. 23 – Termenul prevăzut la art. 6 din Ordonanţa Guvernului nr. 6/2013 privind instituirea unor măsuri speciale pentru impozitarea exploatării resurselor naturale, altele decât gazele naturale, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 261/2013, cu modificările ulterioare, se prorogă până la data de 31 decembrie 2019, inclusiv.

 

Art. 24 – Termenul prevăzut la art. 7 din Ordonanţa Guvernului nr. 7/2013 privind instituirea impozitului asupra veniturilor suplimentare obţinute ca urmare a dereglementării preţurilor din sectorul gazelor naturale, cu modificările şi completările ulterioare, se prorogă până la data de 31 decembrie 2019, inclusiv.

 

Art. 25 – Termenele prevăzute la art. 361 alin. (3) lit. g) din Legea educaţiei naţionale nr. 1/2011, cu modificările şi completările ulterioare, se prorogă până la data de 31 decembrie 2019, inclusiv.

 

Art. 26 – Termenul prevăzut la art. 4 alin. (1) din Legea nr. 246/2007 privind înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea Institutului de Drept Public şi Ştiinţe Administrative al României, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 485 din 19 iulie 2007, cu modificările ulterioare, se prorogă până la data de 1 ianuarie 2019.

 

 

CAPITOLUL I

Modificarea și completarea unor acte normative

 

 

Art. 27 – Legea nr. 223/2015 privind pensiile militare de stat, cu modificările și completările ulterioare, se modifică și se completează după cum urmează:

  1. Articolul 59 se modifică și va avea următorul cuprins:

”Art. 59 – (1) Cuantumul pensiilor militare de stat se indexează, din oficiu, în fiecare an, cu rata medie anuală a inflației, indicator definitiv, cunoscut la data de 1 ianuarie a fiecărui an în care se face indexarea și comunicat de Institutul Național de Statistică.

(2) Cuantumul pensiilor militare de stat nu se indexează dacă rata medie anuală a inflației înregistrează valori negative.”

  1. Articolul 60 se modifică va avea următorul cuprins:

”Art. 60 – (1) La stabilirea pensiei militare de stat, pensia netă nu poate fi mai mare          decât media         soldelor/salariilor          lunare         nete   corespunzătoare soldelor/salariilor lunare brute cuprinse în baza de calcul a pensiei.

  • Dacă în urma indexării pensiei militare stabilită potrivit alin. (1) rezultă un cuantum al pensiei nete mai mare decât media soldelor/salariilor lunare nete corespunzătoare soldelor/salariilor lunare brute cuprinse în baza de calcul a pensiei, se acordă acest cuantum rezultat, fără a depăși suma rezultată din aplicarea ratei medii anuale a inflației asupra mediei soldelor/salariilor lunare nete în cauză.
  • În cazul indexărilor succesive, cuantumul acordat nu poate depăși suma rezultată din aplicarea ratei medii anuale a inflației asupra mediei soldelor/salariilor lunare nete corespunzătoare soldelor/salariilor lunare brute cuprinse în baza de calcul a pensiei la care se adaugă suma reprezentând intervenția ratei medii anuale a inflației din operațiunile de indexare anterioare. (4) Dispozițiile art. 59 alin. (2) se aplică în mod corespunzător.”

Art. 28 – Ordonanța de urgență a Guvernului nr.  59/2017 privind modificarea şi completarea unor acte normative din domeniul pensiilor de serviciu, publicată în Monitorul Oficial al României nr. 648 din 7 august 2017, se completează după cum urmează:

  1. Dupa alin. (3) al IX se introduce un nou alineat, alin. (4),  cu următorul cuprins:

”(4) Adeverința-tip întocmită de angajator va cuprinde, pe lângă elementele necesare stabilirii pensiei de serviciu, potrivit legii, și venitul net așa cum este definit de art. IX alin. (3).”

  1. După art. X se introduce un nou articol, art. XI, cu următorul cuprins:

“(1) Pentru persoanele ale căror pensii de serviciu s-au stabilit  anterior datei de 15 septembrie 2017, actualizarea pensiei de serviciu se va efectua prin aplicarea la cuantumul brut al pensiei de serviciu a ratei medii anuale a inflaţiei, indicator definitiv, cunoscut la data de 1 ianuarie a fiecărui an în care se face actualizarea şi comunicat de Institutul Naţional de Statistică.

(2) În cazul persoanelor ale căror pensii de serviciu se stabilesc începând cu data de 15 septembrie 2017, actualizarea pensiei de serviciu se va efectua prin aplicarea ratei medii anuale a inflaţiei, indicator definitiv, cunoscut la data de 1 ianuarie a fiecărui an în care se face actualizarea şi comunicat de Institutul Naţional de Statistică, astfel:

  1. la cuantumul brut al pensiei de serviciu în situația în care cuantumul net al acesteia, calculat potrivit art. IX alin. (2), este mai mic decât media venitului net corespunzător venitului brut care a constituit baza de calcul al pensiei de serviciu;
  2. atât la cuantumul brut, cât și la cuantumul net cuvenit sau aflat în plată al pensiei de serviciu, în situația în care cuantumul net al acesteia, calculat potrivit art. IX alin. (2), este egal cu media venitului net corespunzător venitului brut care a constituit baza de calcul al pensiei de serviciu.

(3) Dispozițiile prevăzute la alin. (1) și alin. (2) se aplică și pensiei de urmaș acordate în baza legii speciale.“

 

Art. 29 – Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 688 din 10 septembrie 2015, cu modificările și completările ulterioare, se modifică și se completează după cum urmează:

 

  1. La articolul 25, după alineatul (10) se introduce un nou alineat, alin. (11), cu următorul cuprins:

„(11) Prevederile alin. (10) nu se aplică în cazul cesiunilor de titluri de valoare.”

 

  1. La articolul 26 alineatul (1), literele e) și f) se modifică și vor avea următorul cuprins:

„e) ajustările pentru pierderile așteptate aferente activelor financiare din operațiuni cu clientela, din operațiuni interbancare și creanțe din operațiuni de leasing financiar, înregistrate potrivit reglementărilor contabile conforme cu Standardele internaționale de raportare financiară aplicabile, de către instituțiile de credit persoane juridice române și sucursalele din România ale instituțiilor de credit din state care nu sunt state membre ale Uniunii Europene sau din state care nu aparțin Spațiului Economic European;

  1. f) ajustările pentru pierderile așteptate aferente activelor financiare din operațiuni cu clientela, din operațiuni interbancare și creanțe din operațiuni de leasing financiar înregistrate potrivit reglementărilor contabile conforme cu Standardele internaționale de raportare financiară aplicabile, de către sucursalele din România ale instituţiilor de credit din state membre ale Uniunii Europene şi state aparţinând Spaţiului Economic European;”

 

  1. La articolul 29, după alineatul (3) se introduc două noi alineate, alin. (4) și

(5), cu următorul cuprins:

”(4) Prin excepție de la prevederile alin. (1)-(3), contribuabilii care aplică reglementările contabile conforme cu Standardele internaţionale de raportare financiară, pentru determinarea rezultatului fiscal, vor avea în vedere următoarele reguli:

  1. în cazul în care contractul de leasing transferă dreptul de proprietate asupra activului-suport la locatar până la încheierea duratei contractului de leasing sau costul activului aferent dreptului de utilizare reflectă faptul că locatarul va exercita o opţiune de cumpărare, locatarul deduce cheltuielile cu amortizarea activului aferent dreptului de utilizare pe durata activului-suport, determinată potrivit art. 28, cu respectarea și a celorlalte condiții prevăzute în cadrul art. 28;
  2. în cazul contractelor de leasing care nu îndeplinesc condiția prevăzută la lit.a), cheltuielile cu amortizarea activului aferent dreptului de utilizare se deduc astfel: 1. pe durata contractului de leasing, în situația în care locatarul amortizează activul respectiv pe aceeași durată, potrivit reglementărilor contabile aplicabile; 2. pe durata activului-suport determinată potrivit art. 28, în situația în care locatarul amortizează activul respectiv pe durata de utilizare economică a activului-suport, potrivit reglementărilor contabile aplicabile. În cazul în care activele-suport sunt de natura celor prevăzute la art. 28 alin.(4), cu excepția celor prevăzute la art. 28 alin.(4) lit.c), cheltuielile cu amortizarea activului aferent dreptului de utilizare se deduc pe durata contractului de leasing;
  3. pentru deducerea cheltuielilor privind dobânzile, în cazurile prevăzute la lit.a) și b), se aplică prevederile art. 402;;
  4. în situația în care activele-suport din contractele prevăzute la lit.a) reprezintă active de natura celor prevăzute la art. 22 alin.(1), scutirea de impozit pe profit a profitului reinvestit, potrivit art. 22, se aplică la valoarea dreptului de utilizare a activelor respective;
  5. pentru deducerea cheltuielilor prevăzute la lit. b) se aplică și prevederile art.

25;

  1. pentru încadrarea contractelor de leasing, locatarul nu aplică prevederile art. 7 pct. 7 și 8.

(5) În cazul contractelor de leasing pe termen scurt și în cazul contractelor de leasing în care activul-suport are o valoare mică, pentru care locatarul optează să nu aplice dispoziţiile privind recunoașterea contractelor de leasing, potrivit reglementărilor contabile conforme cu Standardele internaţionale de raportare financiară, cheltuielile reprezentând plățile de leasing aferente acestor contracte, reprezintă cheltuieli deductibile pentru determinarea rezultatului fiscal.”

 

  1. La articolul 45, după alineatul (4) se introduce un nou alineat, alin. (5), cu următorul cuprins:

„(5) Regulile fiscale stabilite pentru modificarea politicilor contabile determinate de adoptarea iniţială a noi standarde internaţionale de raportare financiară, potrivit art. 21 lit. b) și c), precum și prevederile art. 26 alin.(1) lit. e) și f), se aplică pentru definitivarea impozitului pe profit al  anului fiscal 2018, respectiv definitivarea impozitului pe profit al primului an fiscal modificat care începe ulterior datei de 1 ianuarie 2018.”

 

  1. La articolul 76 alineatul (3), litera h) se modifică și va avea următorul cuprins:

„h) bilete de valoare sub forma tichetelor cadou acordate potrivit legii, cu excepţia destinaţiilor şi limitelor prevăzute la alin. (4) lit. a), tichetelor de masă, voucherelor de vacanţă, tichetelor de creşă și tichetelor culturale,  acordate potrivit legii.”

 

  1. La articolul 76 alineatul (3), după litera h) se introduce o nouă literă, litera i)  cu următorul cuprins:

„i) indemnizația de hrană și indemnizația de vacanță acordate potrivit prevederilor Legii-cadru nr.153/2017 privind salarizarea personalului plătit din fonduri publice, cu modificările și completările ulterioare. ”

 

  1. La articolul 122 alineatul (4), literele a) și c) și alineatul (5) se modifică și vor avea următorul cuprins:

„(4) Nu se depune Declaraţia unică privind impozitul pe venit şi contribuţiile sociale datorate de persoanele fizice – cap. I, pentru următoarele categorii de venituri:

  1. a) venituri nete determinate pe bază de normă de venit, cu excepţia celor care au completat și depus declaraţia prevăzută la art. 120 alin. (4);

(…)

  1. c) venituri din cedarea folosinţei bunurilor sub formă de arendă, a căror impunere este finală potrivit prevederilor art. 84 alin. (8), precum și venituri din cedarea folosinței bunurilor pentru care chiria este exprimată în lei și nu s-a optat pentru stabilirea venitului net anual în sistem real, iar la sfârşitul anului anterior nu îndeplinesc condiţiile pentru calificarea veniturilor în categoria veniturilor din activităţi independente;

(5) Declaraţia prevăzută la alin. (1) – (3) se completează și se depune prin mijloace electronice de transmitere la distanţă, conform art.79 din Legea nr.207/2015, cu modificările şi completările ulterioare.”

 

  1. La articolul 125, alineatul (4)  se modifică și va avea următorul cuprins: „(4) Asocierile, cu excepţia celor care realizează venituri din activităţi agricole impuse pe baza normelor de venit, au obligaţia să depună la organul fiscal competent, până la data de 15 februarie a anului următor, declaraţii anuale de venit, conform modelului stabilit  prin ordin al președintelui A.N.A.F., care vor cuprinde şi distribuţia venitului net/pierderii aferent asociaţilor.”

 

  1. La articolul 133 alineatul (15), după litera b) se introduce o nouă literă, litera c), cu următorul cuprins:

„c) bonificația prevăzută la alin. a) de care beneficiază persoanele fizice care obțin venituri anuale pentru care nu există obligația completării și depunerii declarației prevăzute la art. 122, până la termenul legal de depunere, se acordă de către organul fiscal. ”

 

  1. La articolul 133 după alineatul (15) se introduce un nou alineat, alineatul (151), cu următorul cuprins:

„(151) Procedura de acordare a bonificației prevăzută la alin. (15) se stabilește prin ordin al președintelui A.N.A.F. în 45 de zile de la publicarea în Monitorul Oficial al prezentului act normativ.”

 

  1. La articolul 139 alineatul (1), după litera q) se introduce o nouă literă, litera r)  cu următorul cuprins:

„r) indemnizația de hrană și indemnizația de vacanță acordată potrivit prevederilor Legii-cadru nr.153/2017 privind salarizarea personalului plătit din fonduri publice, cu modificările și completările ulterioare. ”

 

  1. La articolul 142, litera r) se modifică și va avea următorul cuprins:

„r) biletele de valoare sub forma tichetelor de masă, voucherelor de vacanţă, tichetelor cadou, tichetelor de creşă, tichetelor culturale,  acordate potrivit legii;”

 

  1. La articolul 146, după alineatul (54) se introduce un nou alineat, alineatul

(55), cu următorul cuprins:

„(55) În situația în care, prin hotărâre a Guvernului se utilizează, în aceeași perioadă, mai multe valori ale salariului minim brut pe ţară, diferențiat în funcție de studii sau de vechime, în aplicarea prevederilor alin. (51) se ia în calcul valoarea salariului minim brut pe ţară prevăzută pentru categoria de persoane pentru care se datorează contribuția.”

 

  1. La articolul 153 alineatul (1), după litera f) se introduce o nouă literă, litera f1)  cu următorul cuprins:

„f1) plătitorii de venituri din pensii care plătesc venituri din pensii speciale sau de serviciu în baza unor legi/statute speciale;”

 

  1. La articolul 154 alinatul (1), literele h) și h1) se modifică și vor avea următorul cuprins:

„h) persoanele fizice care au calitatea de pensionari, pentru veniturile din pensii, cu excepția pensionarilor care obțin venituri din pensii speciale sau de serviciu acordate în baza unor legi/statute speciale;   h1) persoanele fizice care realizează venituri din salarii şi asimilate salariilor sau venituri din pensii, pentru veniturile din drepturi de proprietate intelectuală;”

 

  1. La articolul 155 alineatul (1), după litera a) se introduce o nouă literă, litera a1)  cu următorul cuprins:

„a1) venituri din pensii speciale sau de serviciu acordate în baza unor legi/statute speciale, stabilite prin norme metodologice; ”

 

  1. Titlul secţiunii a 3-a a capitolului III al titlului V „Contribuţii sociale obligatorii” se modifică şi va avea următorul cuprins:

„Baza de calcul al contribuţiei de asigurări sociale de sănătate datorate în cazul persoanelor care realizează venituri din salarii și asimilate salariilor sau venituri din pensii acordate în baza unor legi/statute speciale”

 

  1. La articolul 157 alineatul (1), după litera ş) se introduce o nouă literă, litera t) cu următorul cuprins:

„t) indemnizația de hrană și indemnizația de vacanță acordate potrivit prevederilor Legii-cadru nr.153/2017 privind salarizarea personalului plătit din fonduri publice, cu modificările și completările ulterioare.”

 

  1. După articolul 157 , se introduce un nou articol, articolul 1571 , cu următorul cuprins:

„ART. 1571 – Baza de calcul al contribuţiei de asigurări sociale de sănătate datorate de persoanele fizice cu venituri din pensii în baza unor legi/statute speciale

Pentru persoanele fizice care obțin venituri din pensii speciale sau de serviciu în baza unor legi/statute speciale, baza lunară de calcul al contribuţiei de asigurări sociale de sănătate o reprezintă  diferența dintre venitul brut din pensie și pensia rezultată din sistemul public de pensii.”

 

  1. Titlul secţiunii a 4-a a capitolului III al titlului V „Contribuţii sociale obligatorii” se modifică şi va avea următorul cuprins:

„Stabilirea, plata şi declararea contribuţiei de asigurări sociale de sănătate în cazul veniturilor din salarii şi asimilate salariilor sau venituri din pensii acordate în baza unor legi/statute speciale”

 

  1. La articolul 168, alineatele (1), (5) și (51) se modifică și vor avea următorul cuprins:

„(1) Persoanele fizice şi juridice care au calitatea de angajatori sau sunt asimilate acestora, precum şi plătitorii de venituri din pensii prevăzuți la art. 153 alin. (1) lit. f1) au obligaţia de a calcula şi de a reţine la sursă contribuţia de asigurări sociale de sănătate datorată de către persoanele fizice care obţin venituri din salarii și asimilate salariilor sau venituri din pensii speciale sau de serviciu.

………………

(5) Calculul contribuţiei de asigurări sociale de sănătate se realizează prin aplicarea cotei prevăzute la art. 156 asupra bazelor lunare de calcul menţionate la art. 157 și 1571, după caz.

(51) Prevederile art. 146 alin. (51) – (55) se aplică în mod corespunzător.”

 

  1. La articolul 169, alineatul (1) se modifică și va avea următorul cuprins: „(1) Următoarele categorii de persoane sunt obligate să depună lunar, până la data de 25 inclusiv a lunii următoare celei pentru care se plătesc veniturile, declaraţia prevăzută la art. 147 alin. (1):
  2. a) persoanele fizice şi juridice care au calitatea de angajatori sau persoanele asimilate acestora, precum și plătitorii de venituri din pensii prevăzuți la art. 153 alin. (1) lit. f1);

(…)”

 

  1. La articolul 170 alineatul (2), litera e) se modifică și va avea următorul cuprins:

„e) venitul şi/sau câştigul din investiţii, stabilit conform art. 94 – 97. În cazul veniturilor din dobânzi se iau în calcul sumele încasate,  iar  în cazul veniturilor din dividende se iau în calcul dividendele distribuite și încasate începând cu anul 2018;”

 

  1. La articolul 174, după alineatul (18) se introduce un nou alineat, alineatul (181), cu următorul cuprins:

„(181) Prevederile alin. (18) se aplică și în cazul în care persoanele fizice aflate în situaţia prevăzută la art. 170 alin. (1), au estimat venituri cumulate cel puţin egale cu 12 salarii minime brute pe ţară, iar până la termenul prevăzut pentru depunerea declaraţiei de la art. 122, au procedat la corectarea declarației  inițiale, prin depunerea unei declaraţii rectificative, ca urmare a estimării de venituri sub plafon.”

 

  1. La articolul 180, alineatele (2) și (3) se modifică și vor avea următorul cuprins:

„ (2) Persoanele fizice prevăzute la alin. (1) lit. a) datorează contribuţia de asigurări sociale de sănătate după cum urmează:

  1. dacă depun declaraţia prevăzută la art. 174 alin. (3) până la împlinirea termenului legal de depunere, la o bază de calcul reprezentând valoarea a 6 salarii de bază minime brute pe ţară, în vigoare la termenul legal prevăzut pentru depunerea declaratiei prevăzute la art. 120; sau
  2. dacă depun declaraţia prevăzută la art. 174 alin. (3) după împlinirea termenului legal de depunere, la o bază de calcul echivalentă cu valoarea salariului de bază minim brut pe ţară în vigoare la termenul legal de depunere a declarației prevăzute la art. 120, înmulţită cu numărul de luni rămase până la termenul legal de depunere a declaraţiei prevăzute la art. 122, inclusiv luna în care se depune declaraţia.

(3) Persoanele fizice prevăzute la alin. (1) lit. b) datorează contribuţia de asigurări sociale de sănătate, pentru 12 luni, la o bază de calcul egală cu 6 salarii minime brute pe ţară în vigoare la data depunerii declaraţiei prevăzute la art. 174 alin. (3), indiferent de data depunerii acesteia.”

 

  1. Articolul 182 se modifică și va avea următorul cuprins:

„Art. 182  Plata contribuţiei

  • Termenul de plată a contribuţiei de asigurări sociale de sănătate pentru persoanele fizice prevăzute la art. 180 alin. (1) lit.a), este până la data de 15 martie inclusiv a anului următor celui pentru care se datorează contribuţia.
  • Termenul de plată a contribuţiei de asigurări sociale de sănătate pentru persoanele fizice prevăzute la art. 180 alin. (1) lit.b), este până la data de 15

martie inclusiv a anului următor celui  în care au depus declaraţia.”

 

  1. La articolul 331 alineatul (2), după litera k), se introduce o nouă literă, litera l), cu următorul cuprins:

„(2) Operaţiunile pentru care se aplică taxarea inversă sunt:

  1. l) livrarea de gaze naturale către un comerciant persoană impozabilă, stabilit în România conform art. 266 alin. (2). Comerciantul persoană impozabilă reprezintă persoana impozabilă a cărei activitate principală, în ceea ce priveşte cumpărările de gaze naturale, o reprezintă revânzarea acestora şi al cărei consum propriu de gaze naturale este neglijabil. Prin consum propriu neglijabil de gaze naturale se înţelege un consum de maximum 1% din cantitatea de gaze naturale cumpărată. Se consideră că are calitatea de comerciant persoană impozabilă cumpărătorul care deţine licenţa pentru administrarea pieţelor centralizate de gaze naturale eliberată de Autoritatea Naţională de Reglementare în Domeniul Energiei, pentru tranzacțiile în care acesta deține calitatea de contraparte. De asemenea, se consideră că are calitatea de comerciant persoană impozabilă cumpărătorul de gaze naturale care îndeplineşte cumulativ următoarele condiţii:
  2. deţine o licenţă valabilă de furnizare de gaze naturale sau o licenţă pentru activitatea traderului de gaze naturale, eliberată de Autoritatea Naţională de Reglementare în Domeniul Energiei, care face dovada că respectivul cumpărător este un comerciant de gaze naturale;
  3. activitatea sa principală, în ceea ce priveşte cumpărările de gaze naturale, o reprezintă revânzarea acestora şi consumul său propriu din cantitatea de gaze naturale cumpărată este neglijabil. În acest sens, persoana impozabilă trebuie să depună la organul fiscal competent, până pe data de 10 decembrie a fiecărui an, o declaraţie pe propria răspundere din care să rezulte că îndeplineşte această condiţie, respectiv că în perioada ianuarie – noiembrie a acelui an calendaristic a avut un consum propriu de maximum 1% din cantitatea de gaze naturale cumpărată, care este valabilă pentru toate achiziţiile de gaze naturale efectuate în anul calendaristic următor. Persoana impozabilă care obţine licenţa de furnizare de gaze naturale sau licenţa pentru activitatea traderului de gaze naturale în perioada 1 – 31 decembrie a unui an calendaristic trebuie să depună la organul fiscal competent, în perioada 1 – 20 ianuarie a anului calendaristic următor o declaraţie pe propria răspundere din care să rezulte că a avut un consum propriu de maximum 1% din cantitatea de gaze naturale cumpărată în perioada din luna decembrie în care a deţinut licenţa de furnizare sau licenţa pentru activitatea traderului de gaze naturale, care este valabilă pentru toate achiziţiile de gaze naturale efectuate în anul calendaristic în care se depune această declaraţie. A.N.A.F. are obligaţia să afişeze pe site-ul său lista persoanelor impozabile care au depus declaraţiile respective cel târziu până pe data de 31 decembrie a fiecărui an, respectiv până pe data de 31 ianuarie a anului următor în cazul cumpărătorilor de gaze naturale care au obţinut licenţa de furnizare de gaze naturale sau licenţa pentru activitatea traderului de gaze naturale între 1 şi 31 decembrie a fiecărui an. Furnizorul de gaze naturale nu aplică taxare inversă dacă în momentul livrării beneficiarul care avea obligaţia de a depune la organul fiscal competent declaraţia pe propria răspundere privind consumul propriu neglijabil de gaze naturale nu figurează în „Lista persoanelor impozabile care au depus declaraţiile pe propria răspundere pentru îndeplinirea condiţiei prevăzute la art. 331 alin. (2) lit. l) pct. 2 din Codul fiscal”. În cazul cumpărătorilor de gaze naturale care au obţinut licenţa de furnizare sau licenţa pentru activitatea traderului de gaze naturale între 1 şi 31 decembrie a anului anterior, furnizorii pot emite facturi de corecţie cu semnul minus conform art. 330 alin. (1) lit. b), în vederea aplicării taxării inverse, respectiv a regularizării taxei şi restituirii acesteia către beneficiar pentru livrările efectuate până la data afişării pe site-ul A.N.A.F. a cumpărătorului în lista persoanelor impozabile care au depus declaraţiile pe propria răspundere. Pentru achiziţiile de gaze naturale efectuate în anul în care cumpărătorul obţine o licenţă valabilă de furnizare de gaze naturale sau o licenţă pentru activitatea traderului de gaze naturale, eliberată de Autoritatea Naţională de Reglementare în Domeniul Energiei, care face dovada că respectivul cumpărător este un comerciant de gaze naturale, cumpărătorul trebuie să transmită vânzătorului o declaraţie pe propria răspundere din care să rezulte că activitatea sa principală, în ceea ce priveşte cumpărările de gaze naturale, o reprezintă revânzarea acestora şi consumul său propriu estimat din cantitatea de gaze naturale cumpărată este neglijabil, care este valabilă până la data de 31 decembrie a anului respectiv;”

 

  1. La articolul 331, alineatul (6) se modifică și va avea următorul cuprins:

„(6) Prevederile alin. (2) lit. c), d), e), f), i), j), k) și l) se aplică până la data de 30 iunie 2022 inclusiv.”

 

  1. La articolul 342, alineatele (11) – (13) se abrogă.
  2. La articolul 343, alineatul (3), se modifică și va avea următorul cuprins: „(3) Nivelul accizelor pentru țigarete se actualizează în funcție de prețul mediu ponderat de vânzare cu amănuntul și de ponderea accizei totale în prețul mediu ponderat de vânzare cu amănuntul al țigaretelor eliberate pentru consum.”

 

  1. La articolul 343, alineatul (5), se modifică și va avea următorul cuprins: „(5) Acciza specifică exprimată în lei/1.000 de ţigarete se determină anual, pe baza preţului mediu ponderat de vânzare cu amănuntul, a procentului legal aferent accizei ad valorem şi a accizei totale al cărei nivel este prevăzut în anexa nr. 1. Această acciză specifică se aprobă prin ordin al ministrului finanţelor publice care se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I, până la 1 martie. În perioada 1 ianuarie 2019 – 31 martie 2019 acciza specifică pentru țigarete este de 364,76 lei/1.000 țigarete.”

 

  1. La anexa nr. 1 de la titlul VIII – Accize şi alte taxe speciale, la numărul curent 6, coloanele 4 – 8 se modifică şi vor avea următorul cuprins:

 

 

Nr

crt.

 

Denumirea produsului sau a grupei de produse

 

U.M.

Acciza      (lei/U.M.)
2017 2018 2019 2020 2021 2022
0 1 2 3 4 5 6 7 8
„(… )
Tutun prelucrat
6 Ţigarete 1.000 ţigarete 439,94 448,74 475,77* 500,80 529,00 539,58

*Nivel aplicabil începând cu 1 ianuarie 2019

  1. Articolul 453, litera b) se modifică și va avea următorul cuprins:

„b) clădire – orice construcţie situată deasupra solului şi/sau sub nivelul acestuia, indiferent de denumirea ori de folosinţa sa, şi care are una sau mai multe încăperi ce pot servi la adăpostirea de oameni, animale, obiecte, produse, materiale, instalaţii, echipamente şi altele asemenea, iar elementele structurale de bază ale acesteia sunt pereţii şi acoperişul, indiferent de materialele din care sunt construite. Sunt asimilate clădirilor și construcțiile reprezentând turnurile de susținere ale turbinelor eoliene, inclusiv fundațiile acestora.”

 

  1. La articolul 470, alineatul (5) se modifică și va avea următorul cuprins : ”(5) În cazul unui autovehicul de transport de marfă cu masa totală autorizată egală sau mai mare de 12 tone, impozitul pe mijloacele de transport este egal cu suma corespunzătoare prevăzută în tabelul următor:

 

Numărul de axe şi greutatea brută încărcată maximă admisă Impozitul (în lei/an)
Ax(e) motor(oare) cu sistem de suspensie pneumatică sau echivalentele recunoscute Alte sisteme de suspensie pentru axele motoare
I două axe
1 Masa de cel puţin 12 tone, dar mai mică de 13 tone 0 145
2 Masa de cel puţin 13 tone, dar mai mică de 14 tone 145 402
3 Masa de cel puţin 14 tone, dar mai mică de 15 tone 402 565
4 Masa de cel puţin 15 tone, dar mai mică de 18 tone 565 1279
5 Masa de cel puţin 18 tone 565 1279
II 3 axe
1 Masa de cel puţin 15 tone, dar mai mică de 17 tone 145 252
2 Masa de cel puţin 17 tone, dar mai mică de 19 tone 252 518
3 Masa de cel puţin 19 tone, dar mai mică de 21 tone 518 672
4 Masa de cel puţin 21 tone, dar mai mică de 23 tone 672 1036

 

5 Masa de cel puţin 23 tone, dar mai mică de 25 tone 1036 1610
6 Masa de cel puţin 25 tone, dar mai mică de 26 tone 1036 1610
7 Masa de cel puţin 26 tone 1036 1610
III 4 axe
1 Masa de cel puţin 23 tone, dar mai mică de 25 tone 672 682
2 Masa de cel puţin 25 tone, dar mai mică de 27 tone 682 1064
3 Masa de cel puţin 27 tone, dar mai mică de 29 tone 1064 1689
4 Masa de cel puţin 29 tone, dar mai mică de 31 tone 1689 2505
5 Masa de cel puţin 31 tone, dar mai mică de 32 tone 1689 2505
6 Masa de cel puţin 32 tone 1689 2505

 

  1. La articolul 470, alineatul (6) se modifică și va avea următorul cuprins : „(6) În cazul unei combinaţii de autovehicule, un autovehicul articulat sau tren rutier, de transport de marfă cu masa totală maximă autorizată egală sau mai mare de 12 tone, impozitul pe mijloacele de transport este egal cu suma corespunzătoare prevăzută în tabelul următor:

 

Numărul de axe şi greutatea brută încărcată maximă

admisă

Impozitul (în lei/an)
Ax(e) motor(oare) cu sistem de suspensie pneumatică

echivalentele recunoscute

sau Alte sisteme de suspensie pentru axele motoare
I 2+1 axe
1 Masa de cel puţin 12 tone, dar mai mică de 14 tone 0 0
2 Masa de cel puţin 14 tone, dar mai mică de 16 tone 0 0
3 Masa de cel puţin 16 tone, dar mai mică de 18 tone 0 66
4 Masa de cel puţin 18 tone, dar mai mică 66 150

 

de 20 tone
5 Masa de cel puţin 20 tone, dar mai mică de 22 tone 150 350
6 Masa de cel puţin 22 tone, dar mai mică de 23 tone 350 453
7 Masa de cel puţin 23 tone, dar mai mică de 25 tone 453 817
8 Masa de cel puţin 25 tone, dar mai mică de 28 tone 817 1433
9 Masa de cel puţin 28 tone 817 1433
II 2+2 axe
1 Masa de cel puţin 23 tone, dar mai mică de 25 tone 140 327
2 Masa de cel puţin 25 tone, dar mai mică de 26 tone 327 537
3 Masa de cel puţin 26 tone, dar mai mică de 28 tone 537 789
4 Masa de cel puţin 28 tone, dar mai mică de 29 tone 789 952
5 Masa de cel puţin 29 tone, dar mai mică de 31 tone 952 1563
6 Masa de cel puţin 31 tone, dar mai mică de 33 tone 1563 2170
7 Masa de cel puţin 33 tone, dar mai mică de 36 tone 2170 3294
8 Masa de cel puţin 36 tone, dar mai mică de 38 tone 2170 3294
9 Masa de cel puţin 38 tone 2170 3294
III 2+3 axe
1 Masa de cel puţin 36 tone, dar mai mică de 38 tone 1727 2403
2 Masa de cel puţin 38 tone, dar mai mică 2403 3266
de 40 tone
3 Masa de cel puţin 40 tone 2403 3266
IV 3+2 axe
1 Masa de cel puţin 36 tone, dar mai mică de 38 tone 1526 2118
2 Masa de cel puţin 38 tone, dar mai mică de 40 tone 2118 2930
3 Masa de cel puţin 40 tone, dar mai mică de 44 tone 2930 4334
4 Masa de cel puţin 44 tone 2930 4334
V 3+3 axe
1 Masa de cel puţin 36 tone, dar mai mică de 38 tone 868 1050
2 Masa de cel puţin 38 tone, dar mai mică de 40 tone 1050 1568
3 Masa de cel puţin 40 tone, dar mai mică de 44 tone 1568 2496
4 Masa de cel puţin 44 tone 1568 2496

 

 

Art. 30 – Pentru aplicarea prevederilor art. 331 alin. (2) lit. l) din Legea nr.

227/2015 privind Codul fiscal, cu modificările și completările ulterioare, în anul 2019, comerciantul persoană impozabilă cumpărător de gaze naturale, care a obţinut licenţa de furnizare sau licenţa pentru activitatea traderului de gaze naturale anterior datei de 1 ianuarie 2019, trebuie să depună la organul fiscal competent, în perioada 1 – 20 ianuarie 2019  o declaraţie pe propria răspundere din care să rezulte că a avut un consum propriu de maximum 1% din cantitatea de gaze naturale cumpărată în perioada din anul 2018 în care a deţinut licenţa de furnizare sau licenţa pentru activitatea traderului de gaze naturale, care este valabilă pentru toate achiziţiile de gaze naturale efectuate în anul 2019. A.N.A.F. are obligaţia să afişeze pe site-ul său lista persoanelor impozabile care au depus declaraţiile respective cel târziu până pe data de 31 ianuarie 2019. Furnizorii pot emite facturi de corecţie cu semnul minus conform art. 330 alin. (1) lit. b), în vederea aplicării taxării inverse, respectiv a regularizării taxei şi restituirii acesteia către beneficiar pentru livrările efectuate până la data afişării pe site-ul A.N.A.F. a cumpărătorului în lista persoanelor impozabile care au depus declaraţiile pe propria răspundere.

Art. 31. –  Prin derogare de la prevederile art. 4 din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificările și completările ulterioare, prevederile art. 29 din prezenta ordonanță de urgență intră în vigoare la data publicării în Monitorul Oficial al României, Partea I, cu excepția:

  • 3 și 22-27 care intră în vigoare la data de 01.01.2019;
  • 5, 12, 14-17 și 19-22 care intră în vigoare începând cu veniturile aferente lunii ianuarie 2019.

 

 

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *