DIN 8 AUGUST: Noi norme la Legea europeană privind libertatea mass-media
Mass-media liberă este un pilon cheie al oricărei democrații și este esențială pentru o economie de piață sănătoasă. La scară globală, Uniunea Europeană rămâne o fortăreață pentru mass-media liberă, stabilind un standard ca continent democratic. Cu toate acestea, există tendințe din ce în ce mai îngrijorătoare. Bazându-se pe eforturile anterioare, Comisia Europeană a luat o serie de măsuri pentru a proteja libertatea și pluralismul mass-media în UE, pe lângă consolidarea liberei circulații a serviciilor. Acest lucru a culminat cu Legea europeană privind libertatea mass-media, care a intrat în vigoare la 7 mai 2024. Noile norme se vor aplica pe deplin începând cu 8 august 2025. (https://commission.europa.eu)
EMFA (The European Media Freedom Act) introduce mai multe elemente noi în regimul juridic aplicabil sectorului mass-media, între care:
Transparenţa proprietăţii în mass-media: Companiile media ar trebui să facă publică identitatea proprietarilor lor şi a oricărei persoane sau entităţi care deţine un control semnificativ asupra procesului decizional (inclusiv atât proprietarii direcţi, cât şi cei care deţin o participaţie semnificativă, cum ar fi grupurile de investitori). În plus, ar trebui furnizate informaţii privind sursele de venit, subliniind în mod clar dacă primeşte finanţare de la entităţi guvernamentale sau beneficiază de publicitate de stat. Pentru a asigura transparenţa în această privinţă, autoritatea naţională corespunzătoare din fiecare stat membru va trebui să creeze o bază de date accesibilă publicului în care să fie publicate aceste informaţii.
Protecţia independenţei editoriale: Sunt introduse garanţii stricte pentru a se asigura că mass-media îşi păstrează independenţa în ceea ce priveşte deciziile editoriale, protejând jurnaliştii de interferenţe externe. În acest sens, sunt prevăzute mecanisme de control şi supraveghere, cum ar fi audituri interne şi externe, pentru a se asigura că nu este manipulat conţinutul, precum şi sancţiuni pentru cei care nu respectă aceste norme.
Măsurarea audienţei: normele pentru sistemele de măsurare a audienţei în toate mijloacele de comunicare în masă, atât tradiţionale, cât şi digitale, sunt unificate. Sistemele trebuie să fie transparente şi verificabile, asigurându-se că rezultatele nu favorizează niciun mijloc sau platformă de informare.
Reglementarea publicităţii de stat: Se introduce o reglementare specifică pentru a obliga guvernele şi entităţile publice să se asigure că alocarea de publicitate nu este utilizată ca un mecanism de influenţare a liniei editoriale a mijloacelor de informare în masă. În acest fel, deciziile privind distribuirea publicităţii de stat ar trebui să fie transparente şi bazate pe criterii obiective.
Protecţia surselor jurnalistice: Pentru a proteja jurnalismul de investigaţie, sunt introduse standarde minime pentru protecţia surselor jurnalistice şi a comunicaţiilor confidenţiale.
Orice încercare de a obţine informaţii despre o sursă sau de a intercepta comunicaţii trebuie să fie justificată de un motiv imperativ de interes public şi autorizată de o autoritate judiciară independentă.
Dreptul de a personaliza ofertele media: Utilizatorii au dreptul de a modifica cu uşurinţă setările, inclusiv setările implicite, ale oricărui dispozitiv sau interfaţă de utilizator care controlează sau gestionează accesul şi utilizarea serviciilor media oferite de programe, pentru a personaliza oferta media în conformitate cu interesele sau preferinţele lor. Producătorii, dezvoltatorii şi importatorii ar trebui să se asigure că aceste dispozitive permit ca această personalizare să fie liber disponibilă, vizibilă şi accesibilă în orice moment. În plus, aceştia ar trebui să se asigure că identitatea vizuală a mijloacelor de informare accesate de aceste dispozitive este clară şi coerentă.
Înfiinţarea unui Comitet european pentru servicii mass-media: Se înfiinţează la nivelul UE un organism consultativ independent, care reuneşte autorităţile naţionale de reglementare şi care va coordona şi monitoriza aplicarea corectă a Regulamentului european privind libertatea mass-media în toate statele membre.
Libertatea de a îmbunătăţi reglementările: Statele membre pot adopta norme mai detaliate sau mai stricte în domeniile reglementate, cu condiţia ca normele respective să asigure un nivel mai ridicat de protecţie a pluralismului mass-media sau a independenţei editoriale, să fie în conformitate cu EMFA şi să respecte dreptul Uniunii.
Mesaj transmis de Teodora Andreea Popescu, Purtătoare de cuvânt și Șefă a Departamentului Media și Social Media, Reprezentanța Comisiei Europene în România.
Acest material este preluat de la Uniunea Ziariștilor Profesioniști din România (radiouzpr) și completat cu informații publice.
Credit text de bază: Mădălina Corina Diaconu, g4media și alte surse.

