Cum să-ți construiești o afacere din lumină, ochi, marketing și Photoshop

Cum să-ți construiești o afacere din lumină, ochi, marketing și Photoshop

Înainte de orice, Daniel Budău se evidențiază între colegii lui de breaslă prin faptul că studioul specializat pe care îl are este plasat într-un centru comercial din capitala de județ. Putea să fie, ca atâtea altele,  într-un apartament de bloc, sau într-un birou ascuns, la etaj, într-una din clădirile închiriate din centrul orașului.  Întreprinzătorul ține însă să își primească clientela într-un spațiu comercial adevărat cu vitrină, sofa și fotolii care îndulcesc contextul sobru creat de aparatura care străjuiește impersonal de jur împrejur . ”Mi se pare că în acest spațiu am vizibilitate maximă, iar clienții mă găsesc mai ușor. Totodată el creează un ambient potrivit pentru discuții și pentru lucru”, explică Daniel Budău.

La botez, bebelușul este întotdeauna servit gratis

Pentru că, da!, poate ați ghicit deja, Daniel Budău este fotograf profesionist. Însă dincolo de execuția  fotografiilor comandate, el reușește să îmbrace haina unui om de afaceri atent la nuanțe și la promovare pentru a-și spori clientela. Una din cele mai inedite acțiuni de marketing pe care le face întreprinzătorul este ședința foto al bebelușilor înainte de botez. ”Eu însumi urmează să devin tată curând și m-a inspirat statutul acesta al meu să ofer tuturor bebelușilor la al căror botez sunt chemat o ședință foto gratuită. Este o bucurie pentru mine să fac aceste fotografii, bebelușii sunt unii dintre cele mai bune modele când vine vorba de shooting”, spune  întreprinzătorul.

Nu place clientului, ce place fotografului

Daniel Budău fotografiază din 2007 nunți, botezuri, team-building-uri la mari companii, produse pentru magazinele virtuale a diferite firme.  În materie de nunți, întreprinzătorul are o serie de condiții pe care le discută de la început cu clientul. Una din acestea este aceea că Daniel Budău face fotografii doar acolo unde este acceptat pentru asta. ”Sunt situații în care mesenii sunt ostili față de fotograf, nu vor poze. Explic clienților că nu merg la mese la care nu sunt primit”, explică întreprinzătorul una din regulile sale. O altă regulă este că nu angajează niciodată servicii foto la înmormântări. ”Știu că viziunea mea de fotograf nu se potrivește decât cu evenimentele de bucurie. Nu cred că durerea și fețele îndurerate de la o înmormântare ar fi acceptate de clienți, așa cum cred eu că ar trebui prezentate în fotografii”, spune Daniel Budău. Fotograful crede asta după ce un instantaneu extraordinar surprins la o nuntă a fost refuzat de miri. ”Am surprins o scenă foarte emoționantă la o nuntă cu una din bunici plângând de bucurie. Anturajul era vesel, se vedea asta în poză, iar fața bunicii plângând de emoție avea o expresivitate fantastică în poză în contrast cu restul lumii. Mirii au refuzat poza pe motiv că la nuntă nu se plânge. Așa că am renunțat definitiv să mai încerc să vând poze cu oameni plângând”, spune întreprinzătorul.

E un fotograf scump, nu?

Pentru Daniel Budău fotografia este sursa sa de venit exclusivă. Nu mai face altceva ”pe lângă”. A investit o mică avere în aparatură, celebrul său ghiozdan foto poartă în el tehnologie de 12.000 de euro. Un singur bliț profesional din atelierul său costă peste 6000 de lei. Ultimul curs la care a participat a costat 550 de euro și a venit de la el cu noi cunoștințe despre folosirea luminii în arta fotografică și noțiuni de regie pentru cei care pozează. ”Mireasa și mirele mă întreabă întotdeauna cum să stea.  în funcție de fizicul celor doi, talie, vârstă, conformație există soluții de stat la poză astfel încât rezultatul să iasă perfect”. Clienții primesc fotografiile de la o nuntă la circa trei luni după eveniment. De ce? Este timpul necesar pentru selecția și prelucrarea fotografiilor. Absolut toate fotografiile de la evenimente pe care Daniel Budău le vinde sunt prelucrate electronic. ” E diferență mare față de fotografiile de presă, de exemplu. Sunt momente festive, prin urmare vorbim de fotografii festive. Estompez ridurile, gușile, cicatricile, toate defectele care ar putea știrbi din tendința spre ideal al acestui tip de fotografii”, explică fotograful. Una din mărcile sale profesionale este ceea ce s-ar numi fotografii ”Fantasy”. ”E o formă de realitate augmentată. Folosesc softuri de editare imagine pentru a crea diferite efecte care, chiar dacă locul în care are loc fotografierea e folosit de zeci de miri, efectul este unic doar pentru acea pereche care apare în poză”, explică fotograful.

Toate acestea au însă un preț. Întreprinzătorul spune că are reputația unui fotograf scump. Ce înseamnă scump în fotografie?  De exemplu, la o nuntă de 100-150 de persoane se fac circa 2500 de fotografii. Din acestea se selectează 700 care se prelucrează. Costul total al acestor servicii este de 850 de euro. Un botez este mai puțin pretențios, serviciile foto pentru un astfel de eveniment fiind de 350 de euro. Daniel Budău nu se grăbește însă să câștige avere. Anul acesta a bifat doar 24 de nunți și vreo 15 botezuri. Spune că pe primul loc e calitatea, care trebuie să impună întotdeauna înaintea cantității.

Se pare că cei 700 de euro venit net care îi rămân de cheltuială în fiecare lună îi dau dreptate.

 

Adrian SĂLĂGEAN

FOTO-arhiva Daniel Budău

2 comentarii la „Cum să-ți construiești o afacere din lumină, ochi, marketing și Photoshop

  • 19 noiembrie 2017 la 9:33
    Permalink

    Multumesc frumos pentru acest articol si de cuvintele care si-au mentinut contextul! Spor si bafta cu articolele pe care le faceti!

    Răspunde
  • 19 noiembrie 2017 la 10:29
    Permalink

    Ce ieftin lucreaza.Eu fara profit 2500Eur pe luna nu as mai face asta.Am avut luna in care am sarit si de 4500profit.

    Răspunde

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *