FAKE NEWS CRACKDOWN: Mitul românului care nu susține turismul românesc

De mai multă vreme, dar cu încrâncenare în perioada de izolare generată de epidemia COVID-19, mediul virtual și chiar părți bune din presă au preluat și transmis mesajul de profund patriotism: „de-acum încolo să sprijinim turismul românesc, să ne cazăm în hoteluri românești, să mergem în stațiunile României”. Și ferească Dumnezeu să spui ceva împotriva acestui elan patriotic!

 

Problema, însă, este falsă. Și nu un fals mititel, ci unul cu strigături. Iar specialiștii noștri în turism, care știu mult mai bine decât mine situația, tac mâlc și o fac pe proștii, dând apă la moară acestui curent de opinie cât se poate de fals, dar care le convine de minune.

Nu voi intra în amănunte, pentru a nu complica lucrurile, ci voi încerca să dărâm acest mit cu doar câteva cifre relevante și mai puține cuvinte.

Statistici serioase europene ne arată care este, în realitate, comportamentul turistului român.

Astfel, la nivelul anului 2018, când se știu datele, 93 la sută (!) dintre călătoriile turistice ale românilor s-au desfășurat… în România. Doar 6,8 la sută dintre călătorii au fost în alte țări.

În aceeași perioadă, 87,4 la sută dintre turiștii români s-au cazat… în România, restul de 12,6 la sută dormind pe alte plaiuri turistice.

Și, în final, un lucru extrem de important, din banii cheltuiți în de turiștii români, 80,4 la sută au rămas… în România.

Și atunci, despre ce vorbim? Românii, în ciuda faptului că nu beneficiază de condiții mai bune, de servicii pe măsura prețurilor, iar locațiile turistice sunt departe de o minimă decență, cheltuiesc banii, covârșitor, în turismul românesc.

Despre ce sprijin mai mare al românilor pentru turismul românesc vorbim? Chiar ar fi absurd, acum, să forțăm românii să își petreacă, în proporție de 100 la sută, concediile în România, și fără pretenții, că așa e patriotic și politicește corect, nu-i așa!?

Așadar, s-o lăsăm mai moale cu patriotismul crescut pe mesaje false și să ne concentrăm asupra lucrurilor care merită cu adevărat susținute: o școală performantă, locuri de muncă bine plătite și, undeva, la rând, mai întâi un plus de educație și profesionalism în zona turismului românesc, acolo unde plătim, deocamdată, doar speranța.

 

Post Scriptum: Ca o notă de culoare, atunci când pleacă pe alte meleaguri, turiștii români preferă, în Europa, următoarele destinații, în ordine descrescătoare: Italia, Grecia, Bulgaria, Austria, Ungaria și Spania.

 

Surse de date și analize: Eurostat și World Tourism Organization (UNWTO)

https://ec.europa.eu/eurostat

https://www.e-unwto.org/

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *