Inspectoratele școlare, obligate să verifice aplicarea măsurilor pentru elevii cu cerințe educaționale speciale
În anul școlar 2025-2026, toate școlile în care învață copii și elevi cu cerințe educaționale speciale (CES) vor fi supuse unor inspecții tematice obligatorii, conform unei adrese oficiale a Ministerului Educației și Cercetării, consultată de Edupedu.ro. Verificările vizează respectarea cadrului legal privind integrarea și sprijinul elevilor cu CES, precum și modul în care unitățile de învățământ aplică măsurile de suport individualizat.
Potrivit ministerului, decizia de a intensifica monitorizarea vine „în urma unor sesizări transmise de către petenți și a unor acțiuni ale Corpului de Control”. Inspecțiile vor avea loc între noiembrie 2025 și aprilie 2026, iar inspectoratele școlare vor întocmi rapoarte județene obligatorii care trebuie transmise până pe 15 mai 2026.
Inspectorii vor analiza dacă elevii cu CES au fost distribuiți corect în clase, respectând principiile integrării și evitării segregării. În mod normal, clasele cu elevi cu CES pot include maximum trei astfel de elevi, iar școlile trebuie să evite formarea unor clase separate sau supradimensionate.
Fiecare elev cu CES trebuie să beneficieze de un Plan de servicii individualizat aprobat de Comisia de Orientare Școlară și Profesională (COSP) și de un Plan individualizat de învățare, conform Statutului Elevului și Ordinului ROFUIP. Inspectorii vor verifica dacă planurile sunt elaborate și actualizate corespunzător; există responsabil de caz desemnat prin decizie a directorului; procedurile privind prezența și activitatea facilitatorilor sunt incluse în regulamentul școlii.
Elevii cu CES au dreptul la sprijinul unui facilitator, cunoscut și ca „shadow”, pentru a putea participa la ore. Facilitatorul ajută copilul la relația cu colegii și cadrele didactice, sprijină efectuarea exercițiilor și colaborează cu părinții și echipa școlii. Inspectorii vor verifica respectarea prevederilor legale privind prezența și atribuțiile facilitatorilor.
Toți specialiștii implicați în oferirea serviciilor psihoeducaționale – consilieri școlari, logopezi, profesori itineranți și de sprijin, kinetoterapeuți etc. – trebuie să completeze și să mențină actualizate documentele de lucru pentru monitorizarea progresului elevilor. Inspectorii vor verifica respectarea acestei obligații.
Monika BACIU

