Piaţa de media ar putea depăși 500 milioane de euro anul acesta

Piaţa de media a înregistrat, din cauza pandemiei, o contracţie de 3,8% în 2020 faţă de 2019, ajungând la valoarea de 462 milioane de euro, aceasta a văzut o revenire puternică în a doua parte a anului 2020, însă ar putea depăşi 500 milioane de euro anul acesta, arată un raport al Initiative, una din cele mai mari reţele independente de media.

„Deşi piaţa de media a înregistrat, din cauza pandemiei, o contracţie de 3,8% în 2020 faţă de 2019, ajungând la valoarea de 462 milioane de euro, aceasta a văzut o revenire puternică în a doua parte a anului 2020. Trendul se păstrează şi pe tot parcursul lui 2021, când piaţa de media va continua să crească şi va depăşi o jumătate de miliard de euro (514 milioane de euro), cu 11% mai mult decât în anul 2020 şi cu 7% mai mult decât în anul 2019”, arată compania, care lansează raportul anual Media Fact Book.

2020 a fost primul an în care audienţele TV au crescut cu 3% în rândul targetului 18-54 ani, din mediul urban. Raportul arată faptul că un număr mai mare de telespectatori cu educaţie medie şi înaltă au urmărit programe TV anul trecut (+3.1pp), iar din rândul acestora, publicul feminin este mai însemnat (+1.1pp). De asemenea, se observă o mutare a audienţelor către intervalul off prime time şi o creştere a timpului de vizionare cu 6%, comparativ cu 2020.

„Industria noastră se recuperează rapid după un an de suferinţă şi revenirea este aşa de spectaculoasă încât ne face să uităm cât de greu ne-a fost în 2020. Sunt 13 ani de la criza din 2008-2009 şi abia acum putem să spunem că depăşim ca volume de media maximul istoric al pieţei din 2008. Vedem că ecosistemul media din România s-a adaptat foarte repede la provocările pe care carantina şi restricţiile le-au adus şi a folosit la maxim oportunităţile pe care această criză le-a deschis – vedem o creştere spectaculoasă a canalelor digitale, o explozie de noi advertiseri în piaţă, pe categorii care sunt relaţionate cu serviciile digitale – ceea ce creează teritorii noi pentru industria comunicării în România. Aş spune că după un 2020 cu un declin temperat al industriei media, aceasta şi-a reluat cursul normal, ascendent, cu care ne-a obişnuit în ultimii 6 ani”, a spus Alexandra Olteanu, managing director Initiative România.
Pragul de 500 de milioane de euro este de mult timp un reper pentru întreaga piaţă de media.

„De la anul de graţie 2008, când printul era pe locul 2 după TV, la 2020, când ne aşteptasem să reatingem acest prag, având digital media ca motor al creşterii. Când ne uităm (a câta oară?) către această cifră rotundă ne amintim de fragilitatea ipotezelor noastre, de nevoia de adaptare permanentă la o realitate care nu aşteaptă să fie analizată. În 2021, smart TV-ul este mai folosit decât tabletele pentru accesarea conţinutului online, iar redescoperirea vieţii de acasă promite să influenţeze consumul de media pe termen lung.  Lucrăm pe Teams, ne reconectăm la birou, iar jobul de înţelegere a consumatorului este mai mult ca un safari şi mai puţin ca o cercetare de laborator” , a adăugat Cătălin Florea, head of Product Initiative România.

Bugetele TV au scăzut în 2020 cu 2%, dar înregistrează o creştere de 9% în 2021, dublate de o inflaţie de preţ de două cifre.

Bugetele de media digitală au crescut cu 6% în 2020, faţă de 2019, principalii beneficiari fiind Google, Facebook şi Programmatic, iar pe măsură ce înaintăm în 2021, se poate observa o creştere puternică (estimată la +19%) şi în acest an.

„2020 a fost caracterizat de foarte multe lucruri, unul dintre ele fiind explozia folosirii de dispozitive mobile – pentru că lumea exterioară a fost în mare parte inaccesibilă fizic. Astfel s-a înregistrat: 4% creştere pentru aplicaţiile de mesagerie, 11% creştere pentru plăţile online, şi 15% creştere pentru aplicaţiile de online banking”, relevă raportul.

Pentru 2021, jucătorii locali şi globali vor continua să dezvolte noi formate, cât mai adaptate pentru dispozitivele mobile, şi vor căuta soluţii pentru viitoarea lume „cookieless”, astfel încât să ofere posibilităţi de targetare şi optimizare avansate.

Staţiile radio s-au adaptat rapid în noul context digital şi au integrat programele lor în platformele sociale, pe website-urile proprii şi prin noi aplicaţii dedicate. Asociaţia pentru Radio Audienţă a schimbat modul de măsurare a audienţelor, eşantionul folosit fiind diferit faţă de anii anteriori şi luând în considerare fenomenul de emigraţie. Astfel, s-a ţinut cont de structura populaţiei care trăieşte efectiv în România, însă în urma pandemiei şi exceptând noul val de audienţă, veniturile au scăzut în acest sector cu 20%, cumparativ cu 2019.

Pentru 2021 se estimează o creştere de 10% a volumelor de publicitate radio, pe fondul relaxării restricţiilor şi revenirii la o viaţă normală. Staţiile de radio vor compensa pierderile din vânzările tradiţionale cu venituri obţinute în zona de online streaming, accesibil pe mai multe dispozitive.

„În ceea ce priveşte publicitatea OOH, pandemia a reuşit să şteargă în 12 luni aproape cinci ani de creştere. Pe 15 aprilie 2021, BRAT a lansat Studiul de Audienţă OOH (SAO), un pas important pentru industria de media, întrucât acest segment era singurul mediu necuantificat din punct de vedere al audienţei şi al eficienţei expunerii. Studiul acoperă 7.200 de suporturi din Bucureşti şi alte 10 oraşe din ţară (Bacău, Braşov, Cluj, Constanţa, Craiova, Iaşi, Oradea, Ploieşti şi Sibiu, urmând să fie adăugat şi Piteşti)”, arată compania.

În 2021, raportul Media Fact Book estimează o creştere de 12% a investiţiilor în publicitatea OOH, comparativ cu 2020.

Datele au fost extrase din Media Fact Book, singurul raport de analiză a pieţei româneşti de media şi publicitate, ghid editat anual de agenţia Initiative, începând din 1997.

Initiative este una din cele mai mari reţele independente de media din lume, asigurând servicii specializate de planificare şi cumpărare de media, de strategie, consultanţă de media şi new media.

Initiative este membră a Interpublic Group of Companies şi este afiliată reţelei internaţionale Initiative Worldwide. În România, Initiative este membră a grupului de companii din care mai fac parte agenţiile MullenLowe, Golin, Profero şi Medic One.

 

news.ro

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *