Șantierele autostrăzilor A3 și A10, între promisiuni și alocările din buget

Reprezentanţii Asociaţiei Pro Infrastructură spun că, miercuri, la întâlnirea Comitetului de Monitorizare al POIM – “un cadru oficial, de faţă cu reprezentanţi ai Comisiei Europene”, directorul general CNAIR, Narcis Neaga, a declarat “cu o seninătate dezarmantă că în 2019 se vor finaliza inclusiv loturile 1 şi 2 ale Autostrăzii A10 Sebeş-Turda şi tronsoanele Câmpia Turzii-Cheţani şi Cheţani-Iernut, parte din Autostrada A3”.

“Sunt doar minciuni sfruntate contrazise vehement nu doar de bunul simţ, de stadiul actual al proiectelor, avansul din anii precedenţi, birocraţia nerezolvată sau problemele financiare şi de mobilizare ale unor constructori, ci şi de Legea bugetului de stat pe 2019! Folosind rapoartele CNAIR şi cifrele bugetului propus ieri, vedem că pe Autostrada A3 Câmpia Turzii-Cheţani-Iernut avem nevoie de 462 milioane lei (TVA inclusă) pentru a ajunge la 100% din ambele contracte. Suma alocată de guvern? Doar 164,4 milioane (35,6%) prevăzute pe toată Autostrada Transilvania, între Târgu Mureş şi Borş (mai sunt şi alte mici secţiuni care, teoretic, vor consuma bani)”, se arată într-un comunicat de presă al Asociaţiei.

Potrivit sursei citate, “realitatea cruntă din teren” arată că segmentul din A3 dintre Câmpia Turzii şi Cheţani (Straco) a ajuns la doar 19% stadiu fizic, avansul din 2018 fiind de aproximativ 13%. Din cele 4 proiecte promise de şeful CNAIR, doar tronsonul Cheţani-Iernut (Astaldi) are şanse teoretice de finalizare în 2019: este acum la 58%, iar anul trecut a avut un progres consistent de 39 de procente.

Similar, pe Autostrada A10 Sebeş-Alba Iulia-Aiud trebuie 660 de milioane de lei (cu TVA) pentru lucrările rămase de executat (şi plătit) din cele două contracte, iar alocarea este de doar 160 milioane lei (24,2%). Lotul 1 din A10 (Pizzarotti) este la un stadiu fizic de 61%, iar în 2018 a avut un progres de 20%. Sectorul vecin (Aktor) este la 49% şi în tot anul trecut şantierul “a înaintat” cu doar 5 procente, mai spun reprezentanţii Asociaţiei.

“(…) scenariul realist ne indică 43,28 km noi de autostradă în acest an, iar cel foarte optimist 69,18 km. Restul sunt doar promisiuni pentru naivi, dezinformări grosolane şi minciuni gogonate”, arată Asociaţia Pro Infrastructură.

Cele mai recente imagini surprinse în data de 2 februarie pe șantierul celor două loturi ale Aurostrăzii A3, arată stadiul lucrărilor.

“Șantierele se dezmorțesc cu greu după pauza de iarnă. Ieri am filmat din dronă cele mai importante structuri de pe cele două loturi dintre Câmpia Turzii și Iernut, parte din Autostrada A3:

Imaginile surprind stadiul pe segmentul Iernut-Chețani, construit de Astaldi (minutele 00:05-03:27), în zona nodului Iernut, la podurile peste Mureș de la Bogata, cât și la podul peste Mureș și calea ferată la vest de Luduș.

Pe sectorul vecin între Chețani și Câmpia Turzii, executat de Straco (intervalul 03:29-07:33), cadrele aeriene arată progresul foarte slab de la nodul Chețani/Luduș și pasajul A3 peste DN15 din apropiere. Urmează pasajul pe DN15 la est de Hădăreni și supratraversarea DN15 la vest de Hădăreni. Ultima structură de la minutul 07:00 este foarte puțin conturată: podul autostrăzii peste Râul Arieș imediat înainte de capătul de la Câmpia Turzii.

Așa cum v-am explicat acum două zile, lotul Straco a ajuns la DOAR 19% stadiu fizic, avansul din 2018 fiind de aproximativ 13%. Doar tronsonul Astaldi are șanse strict teoretice de finalizare în 2019: este acum la 58%, iar anul trecut a avut un progres consistent de 39 de procente.

Ambii antreprenori generali încă se confruntă cu incertitudini financiare. Alocarea bugetară propusă în 2019 pe Autostrada Transilvania între Câmpia Turzii și Târgu Mureș este de 130 milioane lei (TVA inclusă), doar 28,1% din necesarul de 462 milioane lei pentru a ajunge la 100% din ambele contracte.

Gândiți-vă singuri dacă, în asemenea condiții, vom circula la sfârșit de 2019 pe toți cei 33,6 km dintre Câmpia Turzii și Iernut, așa cum încearcă să ne convină șeful CNAIR Narcis Neaga”, afirmă Asociația Pro Infrastructură.

 

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *