ACTUALITATECOMUNITATEEDUCAȚIEÎNVĂȚĂMÂNTSĂNĂTATE

Semnalarea anonimă a violenței și consumului de droguri, oficial reglementată în școli prin Ordinul 4200/2025

Un nou pas important pentru siguranța elevilor și personalului din școlile românești a fost făcut odată cu publicarea, în Monitorul Oficial nr. 516 din 3 iunie 2025, a Ordinului Ministrului Educației și Cercetării nr. 4200 din 28 mai 2025. Actul normativ aprobă procedura privind mecanismul de semnalare anonimă a faptelor de violență, a suspiciunilor privind consumul de droguri și a altor abateri de la normele de conduită în unitățile de învățământ preuniversitar.

Noua reglementare vine ca răspuns la fenomenul tot mai îngrijorător al violenței școlare și consumului de substanțe interzise în rândul elevilor, oferind un cadru clar și funcțional prin care aceste probleme pot fi semnalate în mod confidențial. Potrivit ordinului, elevii, părinții, dar și cadrele didactice au acum posibilitatea de a transmite sesizări anonime prin mai multe canale: cutii fizice amplasate vizibil în școli, formulare online pe site-ul unității sau adrese de e-mail dedicate.

Pentru ca acest mecanism să funcționeze eficient, școlile au fost obligate să implementeze mai multe măsuri și anume să creeze și să promoveze aceste canale de semnalare; să numească un responsabil care să gestioneze sesizările în mod confidențial; să colaboreze cu instituțiile abilitate (Poliție, DGASPC, CJRAE etc.) în cazul în care natura faptelor impune intervenția acestora; să includă componenta de semnalare anonimă în Planul de prevenire și combatere a violenței școlare; să raporteze periodic Inspectoratului Școlar Județean situația acestor semnalări, conform unui calendar prestabilit.

Un element esențial al procedurii îl constituie garanțiile împotriva represaliilor. Ordinul prevede expres că cei care aleg să semnaleze abateri nu trebuie să sufere consecințe negative, indiferent de calitatea pe care o au în cadrul comunității școlare.

Prin această inițiativă, Ministerul Educației urmărește să creeze un mediu educațional mai sigur, bazat pe încredere și cooperare, în care vocea fiecărui membru al comunității școlare poate fi auzită – chiar și în mod anonim.

Este pentru prima dată când un astfel de mecanism este reglementat unitar la nivel național, marcând un moment de referință în lupta împotriva violenței și consumului de droguri în școli.

Monika BACIU