Gala Premiilor UNITER 2023: Lista completă a nominalizărilor și a câștigătorilor

„Seaside Stories”, în regia, scenariul, universul sonor Radu Afrim, montat la Teatrul de Stat Constanţa, a fost desemnat cel mai bun spectacol la cea de-a 31-a ediţie a sărbătorii teatrului românesc – Gala Premiilor UNITER – care a avut loc la Teatrul Naţional „Mihai Eminescu” din Timişoara. Victor Rebengiuc şi Costinela Ungureanu au primit cele mai importante trofee, pentru interpretare. Silviu Purcărete a fost desemnat cel mai bun regizor, iar Festivalul Internaţional de Teatru Interferenţe, organizat de Teatrul Maghiar de Stat Cluj a fost recompensat cu Premiul de Excelenţă „Ion Caramitru”.

Actriţa Ana Maria Marinca şi regizorul lituanian Oskaras Koršunovas au anunţat premiul pentru cel mai bun spectacol al anului: „Seaside Stories” de Marius Chivu, Lavinica Mitu, Dan Alexe, Simona Goşu, Tudor Ganea, Nicoleta Dabija, Regia, scenariul, universul sonor Radu Afrim, scenografia Theodor Cristian Niculae, montat la Teatrul de Stat Constanţa.

„E un premiu colectiv”, a spus directorul general al Teatrului de Stat din Constanţa, Erwin Şimşensohn, care a numit întreaga echipă.

Luni seară, Marian Râlea a deschis plicul cu numele celui mai bun regizor: Silviu Purcărete pentru regia spectacolului „Antonin Artaud. Familia Cenci”, după Shelley şi Stendhal, Teatrul Naţional „Vasile Alecsandri” Iaşi. Regizorul nu a fost prezent la gală.

Premiul preşedintelui UNITER a fost acordat în cadrul spectacolului de Dragoş Buhagiar, „cu toată convingerea şi onorat să fac acest lucru, unei munci de o viaţă, de mai bine de 30 de ani, unei doamne, muzeograf, cercetător”, Doina Lemny, „care s-a ocupat de studierea lui Constantin Brâncuşi”. „Dânsa spunea că Brâncuşi este un artist care şi-a construit posteritatea”. Doina Lemny va fi, la Timişoara, anul acesta, curatorul celei mai importate expoziţii dedicate lui Brâncuşi în România.

 

„Sunt foarte onorată să primesc acest premiu. Brâncuşi a transformat atelierul într-o adevărată scenă, pentru că în atelierul lui veneau artişti, performeri, dansatori, acolo au avut loc adevărate scene şi discuţii despre artă”, a spus istoricul de artă. Ea a povestit un episod din viaţa lui Brâncuşi: „La bătrâneţe, a primit vizita lui Eugen Ionescu. Hâtru, îl întreabă pe Istrati: Cine e ăsta? E dramaturg. Şi îi spune lui Ionescu: ‘Nu-mi pasă de teatru’. Ionescu îi răspunde: Nici mie nu-mi place, de aceea scriu!”.

Spectacolul „TransLucid”, pus în scenă în cadrul Timişoara 2023 – Capitală Europeană a Culturii, la Teatrul Maghiar de Stat „Csiky Gergely”, a câştigat un premiu la gala UNITER din partea British Council.

Regizorul Laszlo Bocsardi a fost apreciat de Senatul UNITER pentru întreaga activitate. „Primii paşi pe scenă i-am făcut pe scena din Timişoara. Mulţumesc sorţii că m-a îndrumat spre teatru. Nu este un premiu pe care îl merit eu singur, ci toţi cei care m-au ajutat să fiu creativ”, a spus Laszlo Bocsardi.

Trupa de teatru independent Auăleu din Timişoara a fost ovaţionată în cadrul galei, în timp ce a fost recompensată cu Premiul special pentru creativitate şi rezistenţă. „Noi chiar depindem de spectatori”, a spus Cristine Cizmaş, alături de Ovidiu Mihăiţă, Armand Iftode, Ioan Codrea, Ionuţ M. Pârvulescu.

Principele Radu al României a prezentat trofeul pentru cel mai bun text dramatic montat în premieră mondială, premiu instituit acum 30 de ani. Premiul a fost acordat textului „Ierbar”, adaptat de Radu Afrim, după texte de Simona Popescu. „Textul nostru comun nu ar fi avut atâta valoare, dacă nu ar fi existat textul vizual, adică Irina Moscu, şi minunata trupă de la Târgu Mureş”, a spus Simona Popescu pe scenă.

Regizorul Andrei Şerban a citit, prin intermediul unui mesaj video, o scrisoare deschisă premiantei pentru întreaga activitate scenografie, Carmencita Brojboiu. „În teatru contează cel mai mult atmosfera, ea îi ajută pe actori, îi inspiră. Ca orice scenograf bun, tu înţelegi arhitectura, deşi nu eşti arhitectă, tu creezi costume, deşi nu eşti fashion designer, dar niciodată nu te pui în prim plan. Noi regizorii avem nevoie de tine. Mă bucur că în această seară este recunoascută şi celebrată. Te felicit!”. Premiul a fost acordat de Liviu Jicman, preşedintele Institutului Cultural Român.

„Mă simt norocoasă că în cariera mea am avut şansa să ofer ceva din bucuria jocului”, a spus Carmencita Brojboiu, mulţumind partenerilor de teatru.

Actriţa Cendana Trifan a câştigat premiul pentru „cea mai bună actriţă în rol secundar” cu rolul Fiica din spectacolul „Mamă” de Marta Barceló, în regia Marianei Cămărăşan, la Teatrul Naţional „Radu Stanca“ Sibiu. „Mi-aş dori ca perioada asta în care iubirea a devenit ceva desuet, nu prea cool, în care empatia, respectul, etica, morala sunt folosite doar nişte cuvinte, să treacă”.

Dan Pughineanu pentru rolul Marlene, amfitrion din spectacolul „Opera de trei parale”, la Teatrul Excelsior din Bucureşti, a primit premiul UNITER pentru „cel mai bun actor în rol secundar”. „Recomand oricărui actor să lucreze cu Răzvan Mazilu pentru că este o şansă o dată în viaţă”, a spus actorul pe scenă, mulțumind colegilor de scenă, oamenilor de la Teatrul Excelsior, părinţilor.

George Mihăiţă şi Oana Antonovici au prezentat premiul pentru Debut. Premiul i-a revenit lui  Theodor Cristian Niculae pentru scenografia spectacolului „Seaside Stories” în regia lui Radu Afrim, la Teatrul de Stat Constanţa.

Marcel Iureş a acordat premiul pentru parteneriat strategic de 30 de ani, Televiziunii Române. „Televiziunile sunt ca natura, consecvente”, a spus Marcel Iureş. „Îmi doresc foarte mult să continue acest parteneriat”, a spus Dan Turturică, preşedinte-director al SRTv. „Acest premiu este dedicat în primul rând specialiştilor din Televiziune, angajaţilor, care îşi depun eforturile în slujba teatrului românesc”.

Premiul de Excelenţă, acordat Festivalului Internaţional de Teatru Interferenţe, organizat de Tompa Gabor şi de echipa de la Teatrul Maghiar de Stat Cluj, a fost prefaţat de un fragment din „Hamlet”, interpretat de Ion Caramitru, preşedintele UNITER timp de 30 de ani. „În spiritul multiculturalităţii, care caracterizează Timişoara, am încercat să construim acest festival la Cluj. Un festival Interferenţe costă mai puţin decât un Leopard 2 uzat. Cred că e o investiţie mai trainică pe termen lung”, a spus Tompa Gabor, făcând apel la susţinerea artelor spectacolului.

Premiul special pentru contribuţia remarcabilă la viaţa multiculturală a Timişoarei a fost acordat Teatrului „Mihai Eminescu” Timişoara, Teatrul Maghiar de Stat „Csiky Gergely” Timişoara, Teatrul German de Stat, Teatrul pentru Copii şi Tineret „Merlin” Timişoara. Premiile au fost primite de directorii instituţiilor: Ada Hausvater, Balázs Attila, Lucian Vărşăndan, Laurenţiu Pleşa.

În aplauzele celor din sală, a avut loc un scurt moment dedicat tuturor actriţelor care nu au fost nominalizate, referire la controversele apărute în spaţiul public înainte de gală, care a prefaţat premiul pentru cea mai bună actriţă în rol principal. Costinela Ungureanu a fost cea premiată.

Regizorul Răzvan Mazilu a fost cel care a înmânat Premiul pentru întreaga activitate actriţei Ida Jarcsek-Gaza. „Este o mare bucurie şi o mare onoare că am primit acest premiu”.

Primul premiul al serii a fost atribuit pentru actor în rol principal – Victor Rebengiuc. Ada Hausvater, directoarea Teatrului Naţional „Mihai Eminescu”, a deschis plicul. Victor Rebengiuc nu a fost prezent la gală.

Gala a fost deschisă de un moment muzical, interpretat de actorii-prezentatori, cu un mesaj direct: „o breaslă unită”.

Spectacolul, cu parfumul anilor ’20-’30, marca Răzvan Mazilu şi Dragoş Buhagiar, a fost prezentat de actorii Lucian Ionescu, Monica Odagiu, Ana Bianca Popescu şi Alex Ştefănescu. Spaţiul scenografic a fost imaginat de Dragoş Buhagiar.

Spectacolul a fost transmis live pe www.uniter.ro şi în direct pe TVR Cultural.

Ediţia 2024 a Galei UNITER va avea loc la Castelul Mikes.

„Cred că orice gală trebuie să fie strălucitoare, să fie o sărbătoare. Va fi o gală cu musical, cu glam, cu accente retro, dar şi trecute printr-un filtru al sensibilităţii publicului de azi. Va avea multe poveşti care vor fi spuse pe ritmuri celebre din musical, dar şi foarte mult umor”, spune Răzvan Mazilu.

Scopul galei îl evidenţiază chiar Alex Ştefănescu, cel care semnează şi versurile melodiilor: „Să ne bucurăm că suntem împreună”.

„Bucuria artei simţite în comun este incomparabilă şi nu cred că înseamnă a avea în comun aceeaşi plăcere, ci de a împărtăşi aceeaşi iubire, aceeaşi ardere, aceeaşi dorinţă… de şi pentru teatru…” (Dragoş Buhagiar, preşedintele UNITER).

Juriul care va decide premiile pentru cei mai buni artişti şi cele mai valoroase creaţii teatrale ale anului 2022 este format din: Monica Andronescu (critic de teatru), Catinca Drăgănescu (regizoare), Marcel Iureş (actor), Lia Manţoc (scenografă) şi Ada Milea (actriţă, cantautoare), anunţă Uniunea Teatrală din România.

Conform statutului Uniunii Teatrale din România, Senatul UNITER – Consiliul Director acordă în cadrul Galei Premiilor UNITER, Premiul de Excelenţă „Ion Caramitru”, Premiile pentru Întreaga Activitate şi Premiile Speciale. Pe baza propunerilor primite din partea teatrelor şi a propunerilor membrilor Senatului UNITER, în şedinţa din data de 13 martie, Senatul a decis următoarele premii:

Premiul de Excelenţă „Ion Caramitru”: Festivalul Internaţional de Teatru Interferenţe, organizat de Teatrul Maghiar de Stat Cluj

Premiul pentru întreaga activitate actriţă: Ida Jarcsek-Gaza

Premiul pentru întreaga activitate regie: Laszlo Bocsardi

Premiul pentru întreaga activitate scenografie: Carmencita Brojboiu

Premiul pentru întreaga activitate critică şi istorie teatrală „George Banu”: Doru Mareş

Premii Speciale

Premiul special acordat Televiziunii Române pentru parteneriatul strategic de 30 de ani

Premiul special pentru contribuţia remarcabilă la viaţa multiculturală a Timişoarei:
Teatrul Naţional „Mihai Eminescu” Timişoara, Teatrul Maghiar de Stat „Csiky Gergely” Timişoara, Teatrul German de Stat, Teatrul pentru Copii şi Tineret „Merlin” Timişoara

Premiul special pentru creativitate şi rezistenţă în teatrul independent: Auăleu Teatru

Nominalizările şi câştigătorii premiilor UNITER

Cel mai bun spectacol
• „Antonin Artaud. Familia Cenci”, după Shelley şi Stendhal, regia Silviu Purcărete, scenografia Dragoş Buhagiar, Teatrul Naţional „Vasile Alecsandri” Iaşi
• „Oedip Rege” de Sofocle, regia Declan Donnellan, scenografia Nick Ormerod, Teatrul Naţional „Marin Sorescu” Craiova
• „Seaside Stories” de Marius Chivu, Lavinica Mitu, Dan Alexe, Simona Goşu, Tudor Ganea, Nicoleta Dabija, Regia, scenariul, universul sonor Radu Afrim, scenografia Theodor Cristian Niculae, Teatrul de Stat Constanţa – câştigător

Cea mai bună regie (Premiul „Lucian Pintilie”)
• Declan Donnellan pentru regia spectacolului „Oedip Rege” de Sofocle, Teatrul Naţional „Marin Sorescu” Craiova
 Silviu Purcărete pentru regia spectacolului „Antonin Artaud. Familia Cenci”, după Shelley şi Stendhal, Teatrul Naţional „Vasile Alecsandri” Iaşi – câştigător
• Andri Zholdak pentru regia spectacolului „Femeia mării” de Henrik Ibsen, Teatrul Naţional „Marin Sorescu” Craiova

Cea mai bună scenografie
• Dragoş Buhagiar pentru scenografia spectacolului „Antonin Artaud. Familia Cenci”, după Shelley şi Stendhal, regia Silviu Purcărete, Teatrul Naţional „Vasile Alecsandri” Iaşi
• Oana Micu pentru scenografia spectacolului „Blasted” de Sarah Kane, regia Bobi Pricop, Teatrul „Andrei Mureşanu”, Sfântu Gheorghe – câştigător
• Danilo Zholdak pentru decorul spectacolului „Femeia mării” de Henrik Ibsen, regia Andri Zholdak, Teatrul Naţional „Marin Sorescu” Craiova

Cel mai bun actor în rol principal

• Claudiu Bleonţ pentru rolul Harpagon din spectacolul „Avarul” de Molière, regia, versiunea scenică, lighting design, ilustraţia muzicală Felix Alexa, Teatrul Naţional „Marin Sorescu” Craiova
• Claudiu Mihail pentru rolul titular din spectacolul „Oedip Rege” de Sofocle, regia Declan Donnellan, Teatrul Naţional „Marin Sorescu” Craiova
• Victor Rebengiuc pentru rolul titular din spectacolul „Tatăl” de Florian Zeller, regia Cristi Juncu, Teatrul Bulandra Bucureşti – câştigător

Cea mai bună actriţă în rol principal
• Ada Lupu pentru rolul Beatrice Cenci din spectacolul „Antonin Artaud. Familia Cenci”, după Shelley şi Stendhal, regia Silviu Purcărete, Teatrul Naţional „Vasile Alecsandri” Iaşi
• Éva Imre pentru rolul Barbarul B din spectacolul „Tinerii Barbari”, inspirat din viaţa lui Béla Bartók şi cea a lui Zoltán Kodály, pe baza unui text de Miklós Vecsei H. şi a improvizaţiilor ale echipei de creaţie, regia Attila Vidnyánszky Jr., Teatrul Maghiar de Stat Cluj şi Teatrul Cetate din Gyula, Ungaria
• Costinela Ungureanu pentru rolul Ellida Wangel din spectacolul „Femeia mării” de Henrik Ibsen, regia Andri Zholdak, Teatrul Naţional „Marin Sorescu” Craiova – câştigător

Cel mai bun actor în rol secundar
• Dan Pughineanu pentru rolul Marlene, amfitrion din spectacolul „Opera de trei parale”, regia, coregrafia, costumele Răzvan Mazilu, Teatrul Excelsior Bucureşti – câştigător
• Theodor Şoptelea pentru rolurile din spectacolul „Seaside Stories” de Marius Chivu, Lavinica Mitu, Dan Alexe, Simona Goşu, Tudor Ganea, Nicoleta Dabija, regia, scenariul, universul sonor Radu Afrim, Teatrul de Stat Constanţa
• Vlad Udrescu pentru rolul Creon din spectacolul „Oedip Rege” de Sofocle, regia Declan Donnellan, Teatrul Naţional „Marin Sorescu” Craiova

Cea mai bună actriţă în rol secundar
• Raluca Aprodu pentru rolul Dora Dulebov din spectacolul „Cei drepţi” de Albert Camus, regia Mihai Măniuţiu, Teatrul Naţional „I.L. Caragiale” din Bucureşti
• Cendana Trifan pentru rolul Fiica din spectacolul „Mamă” de Marta Barceló, regia Mariana Cămărăşan, Teatrul Naţional „Radu Stanca“ Sibiu – câştigător
• Nina Udrescu pentru rolurile din spectacolul „Seaside Stories” de Marius Chivu, Lavinica Mitu, Dan Alexe, Simona Goşu, Tudor Ganea, Nicoleta Dabija, regia, scenariul, universul sonor Radu Afrim, Teatrul de Stat Constanţa

Critică teatrală

• Alina Epîngeac – câştigător
• Claudiu Groza
• Irina Zlotea

Cel mai bun spectacol de teatru radiofonic
• „Carnavalul”, scenariul radiofonic de Alexa Visarion, după opera lui I.L. Caragiale, un spectacol de Alexa Visarion, Societatea Română de Radiodifuziune
• „Spărgătorul de nuci şi regele şoarecilor” de Ernst Theodor Amadeus Hoffmann, dramatizarea radiofonică şi regia artistică Diana Mihailopol, Societatea Română de Radiodifuziune – câştigător
• „Văzduh” de George Gordon Byron, John M. Hull, Liviu Oros, conceptul şi regia Victor Olăhuţ, Cultură’n Şură

Debut
• Irina Artenii pentru rolul din spectacolul „Rafina”, Asociaţia O2G, Bucureşti
• Măriuca-Serena Bosnea pentru rolul Caterina Sergheievna Odinţov, sora Anei din spectacolul „Părinţi şi copii” de Brian Friel, dramatizare după romanul lui Turgheniev, regia Vlad Massaci, Teatrul Naţional „I.L. Caragiale” din Bucureşti
• Theodor Cristian Niculae pentru scenografia spectacolului „Seaside Stories” de Marius Chivu, Lavinica Mitu, Dan Alexe, Simona Goşu, Tudor Ganea, Nicoleta Dabija, regia, scenariul, universul sonor Radu Afrim, Teatrul de Stat Constanţa – câştigător

Cel mai bun text dramatic românesc montat în premieră absolută
• „Ierbar”, scenariul şi regia Radu Afrim, după texte de Simona Popescu, Teatrul Naţional Târgu Mureş, Compania – „Liviu Rebreanu” – câştigător
• „Medeea: Furie”, textul şi regia Radu Popescu, Teatrul Apropo Bucureşti
• „Vrabia”, textul şi regia Leta Popescu, Teatrul Dramatic „Fani Tardini” Galaţi

 

 

news.ro

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *