Un inspector ISCTR scoate transportatorii hunedoreni la protest

Zeci de autotrenuri cu mesaje uriaşe au mărşăluit miercuri pe DN7 timp de două ore. O parte dintre operatorii de transport marfă şi persoane din judeţ şi-au făcut auzite nemulţumirile legate de comportamentul unui inspector de trafic pe care îl acuză de abuzuri şi că le-ar cere comisioane. Patronii firmelor au colecţii de procese verbale cu amenzi şi se plâng că sunt nevoiţi să muncească în alte judeţe pentru a se feri de controalele prea dese şi prea drastice ale unui angajat al Inspectoratului de Stat pentru Controlul în Transporturi Rutiere Hunedoara.

Protestul a început miercuri, la ora 8 când zeci de tiruri au claxonat prelung, iar colegii din trafic ai şoferilor s-au solidarizat cu transportatorii hunedoreni nemulţumiţi. Protestul s-a desfăşurat timp de două ore pe o porţiune de câţiva kilometri pe DN7, în apropierea Devei şi a sediului instituţiei unde lucrează inspectorul acuzat de abuzuri. „Avem amenzi foarte mari, nu mai putem achita datoriile şi ne dorim să lucrăm la noi în ţară, nu să plecăm slugă la străini! Am muncit afară, am venit cu bani, i-am investit în ţară şi drept răsplată, ce primim? Suntem hărţuiţi şi ameninţaţi noi şi şoferii noştri”, explică Viorica Tudoroiu. Un alt transportator arată un evantai de documente: „Sunt procese verbale de 600 de miloane, am vândut două bascule să plătesc amenzile!”.

Protestul este cu atât mai atipic cu cât este susţinut de patronii a zeci de firme de transport marfă şi persoane din judeţ. Oamenii spun că nu mai fac faţă amenzilor şi controalelor în trafic. Administratorii societăţilor se plâng că le-au plecat şi angajaţii. Şi totul din cauza unui singur inspector din cadrul Inspectoratului de Stat pentru Controlul în Transporturi Rutiere. Transportatorii spun că au ajuns să îl pândească pentru a se feri de el. „Noi avem un inspector aicea şi nu mai putem supravieţui din cauza lui! Ne omoară cu amenzile, nu ne mai putem desfăşura activitatea de doi ani. În două luni de zile ne-a dat 700-800 de milioane de lei vechi amenzi. Ne-o ajuns cuţitul la os! Când vedea camioanele noastre, căuta orice, ne-o spus clar că ne omoară”. Noi anul trecut nu am mai putut lucra aici şi am cărat marfă la Târgu Jiu. Am avut Turnu Severin, Gorj, Calafat. Am primit o singură amendă de 300 de lei în tot anul şi aici în două luni avem 700 de milioane de lei vechi!”, explică Dorin Jude.

Alt transportator, aceleaşi probleme, acelaşi inspector: „S-a oprit în faţa maşinii şi mi-a spus: „Ţie îţi închid firma! Nu a durat un an şi am primit peste 200 de milioane amendă! Are interese ca anumite firme să progreseze, alte firme se dezvoltă, alţii trebuie să moară! Eu unul am oprit maşina, anul ăsta nu am făcut nici un kilometru: e în curte, nu mai lucrez din cauza inspectorului ăsta!”, explică Florin Marcu, care conducea o societate mică cu o singură maşină.

Transportatorii recunosc că sunt probleme, doar că amenzile sunt excesive şi întotdeauna la valoarea maxină. „E inuman”, explică Răzvan Răduca, care a primit şi recent o sancţiune care l-a nedumerit şi l-a revoltat: „E o maşina EURO6, e maşină nouă şi chiar ieri ne-a luat ITP-ul. E adusă de câteva săptămâni, e nouă-nouţă! Nu are ce să fie în neregulă cu ea! El are ceva cu noi! Intrăm în faliment, ajungem să ne împrumutăm ca să-i plătim amenzile. Sunt amenzi de 20-30 de mii de euro! Nu mai mai poate!” Transportatorii spun că nu au asemenea probleme în alte ţări unde circulă aceleaşi maşini şi nici în alte judeţe. Totul se întâmplă în judeţ şi cu un singur inspector.

Oamenii spun că trăiesc situaţii hilare când le este ridicat ITP-ul în urma controalelor şi apoi eliberat în aceeaşi zi. Ori au şoferi amendaţi cu zeci de milioane doar pt că nu şi-au trecut al doilea prenume pe acte. „Eu sunt administratorul unei firme de transport micuţe, am patru maşini şi am prins contract în Hunedoara. De trei ani acest individ ne terorizează. Am luat amenzi de 60 de mii lei! Îmi anulează ITP-ul pentru că numărul de înmatriculare e fixat necorespunzător şi că tubulatura de evacuare nu e etanşă. Am circulat şi în afară, dar aşa ceva n-am întâlnit! În Târgu Jiu, Constanţa, Arad, ne opresc peste tot în trafic inspectorii că acestea li-s atribuţiile lor, dar ca acest individ nu am întâlnit”, se plânge Viorel Corţ.

Una dintre societăţi deţine recordul de sancţiuni, iar transportatorul are de gând să pună lacătul pe firmă: „Am vreo 31 de sanţiuni însumând aproape 2 miliarde de lei vechi. Mi-au plecat şoferii, nu se mai angajează nimeni, colaboratorii au renunţat la serviciile firmei. Eu, în judeţul Hunedoara, nu mai pot să lucrez! Avem cazul unui coleg care a fost amendat de rovignetă în Deva unde legea nici nu pretinde rovignetă. Categoric o să închid pentru că nu mai pot! Nu mai pot nici să dau salariile”, spune Carmen Mureşan.

 

Printre protestatari, un bărbat are ochii plini de lacrimi. Este din Livadia, lucrează şi ca mecanic la CFR şi şi-a deschis o firmă micuţă: „Am vrut doar să-mi ţin copiii la facultate! Cu profundă durere în suflet am venit aici că sunt sofer de 35 de ani, profesionist, cu atestat. Sunt administratorul firmei. Am lacrimi în suflet pentru că am iubit şoferia! Nu mai am şoferi, i-am dat în şomaj că am primit acum şase ani o amendă de 600 de milioane de lei”, lăcrimează omul. Ştie şi de unde i se trage: „Cu mine are probleme mai demult pentru că, cu ani în urmă, îmi cerea comisioane şi taxe de protecţie. A zis că el e mai marele judeţului!”, explică Ion Zaharia Alicu.

Transportatorii spun că au făcut plângeri şi săptămâna trecută chiar corpul de control al ministrului Transporturilor a fost în judeţ. „Şeful lor ne-a spus că a fost în mai multe locuri în ţară, dar din astea nu a mai auzit”, spune un protestatar. Cei care au vorbit atunci au fost din nou luaţi în vizorul acestui angajat. Transportatorii fac acuzaţii grave şi vorbesc despre câştiguri necuvenite care ar fi solicitate de acest inspector. „Este pus de alte firme concurente! Am trei maşini, nu mai lucrează decât una! Mi-a dat 400 de milioane lei amendă într-o lună şi mi-a anulat ITP-ul. E cămătar! Cine îi face plata cu 100 de euro de maşină va circula, care nu, îl pune în cârlig! A zis că el e cămătarul transportatorilor! A venit corpul de control acum o săptămână, au zis că iau măsuri, că-l ţin la colivie până se soluţionează cazul. Ori noi, ori el! Care are înţelegere cu el, nimeni nu-i face nimic, cotizează şi colo şi colo! Ăsta nu-i inspector, ăsta-i pus să tâlhărească! Nu ştie câte roţi are maşina, dar face japcă! Să facă cu ai lui! Nu mai pot! Sunt dator la bancă, nu mai pot! Îl bag în tomberon şi-l duc la mine la Jiu!”, ameninţă Alin Guran. Daniel Răduca spune că, pentru că a vorbit cu cei veniţi în control, trage ponoasele: „Ieri, mi-a retras ITP-ul şi aştept o amendă de 100 de milioane cel puţin! Pragul de amenzi la noi e maxim, niciodată minim!”

Angajatul Inspectoratului de Stat pentru Controlul în Transporturi Rutiere este acum în concediu medical. Contactat pentru un punct de vedere, omul a refuzat să vorbească cu presa. „A fost un dosar pentru luare de mită, dar a fost clasat. Vă rog adresaţi-vă biroului de presă”, a spus inspectorul Ion Stancu la telefon.

Transportatorii au ajuns cu plângerile şi la Prefectura Hunedoara. „Este un protest total atipic pentru că nu avem sindicate aici, ci patroni. Nu pot duce cazul în comisia de dialog social, dar le-am cerut să facă o petiţie cu tot ce au povestit aici. Nu e în regulă ce se întâmplă şi aşa suntem un judeţ bătut de soartă. E clar că aici e vorba cel puţin de un exces care afectează economic judeţul”, spune Fabius Kiszely. Prefectul spune că va solicita un punct de vedere şi de la instituţia la care lucrează inspectorul care a scos transportatorii hunedoreni în stradă şi că va informa superiorii omului asupra neregulilor sesizate. Transportatorii aşteaptă acum să vadă ce măsuri iau autorităţile. Oamenii spun că sunt gata să-şi închidă afacerile în judeţul Hunedoara dacă nu vor scăpa de mult prea desele şi drasticele sancţiuni.

 

 

Laura OANĂ

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.