ACTUALITATETRANSPORTURI

Calea ferată Gurasada–Simeria, aproape de finalizare, după 8 ani de lucrări

Cei 40,88 de kilometri ai căii ferate Gurasada–Simeria, parte a coridorului feroviar pan-european, au ajuns aproape de finalizare după nu mai puțin de opt ani de lucrări marcate de birocrație, blocaje arheologice și exproprieri întârziate. Progresul fizic raportat este de 87%, iar constructorul principal, compania FCC, se apropie de etapa conectării firului 1 (nordic) la linia existentă.

Deși acest tronson traversează o zonă de platou, fără provocări geografice majore, el a acumulat întârzieri semnificative. „Un lot în relief de platou care nu trebuia să pună mari probleme a ajuns și el să dureze 8 ani, din care 5 de întârziere”, transmite Asociația Pro Infrastructura într-o postare recentă.

Segmentul include o porțiune de cale ferată complet nouă, de 6 kilometri, realizată pe traseu „greenfield”. Aceasta presupune o triplă traversare spectaculoasă a meandrelor Mureșului pe poduri lungi de peste 500 de metri. Cu toate acestea, zona dintre Mintia și Vețel a fost cea mai problematică, în special din cauza descoperirilor arheologice din apropierea castrului roman Micia.

„Arheologia a fost cuiul lui Pepelea care a blocat ultimele lucrări majore”, explică Asociația, menționând și dificultățile legate de relocarea liniilor electrice și de finalizarea exproprierilor în zonă. În prezent, lucrările pe această porțiune sunt în curs, iar mutarea traficului de pe aliniamentul vechi – inclusiv un pod lung peste Mureș la Brănișca – către noile poduri este iminentă.

Chiar dacă inițial trenurile vor circula cu restricții de viteză, se estimează că în următorii ani se va ajunge la viteza proiectată de 160 km/h, cu excepția zonei din jurul stației Deva.

 

Monika BACIU