Care a fost preocuparea românilor izolați la domiciliu, în perioada pandemiei

A doua parte a anului se anunţă a fi o perioadă de curăţenie generală în multe dintre locuinţele din România, arată o analiză a companiei de consultanţă Frames, potrivit căreia perioada de pandemie şi implicit izolarea la domiciliu i-au determinat pe români să se preocupe mai mult ca oricând de reamenajarea locuinţelor, după ce, în ultimii ani, românii au fost interesaţi, în primul rând, de electrocasnice şi electronice.

„Perioada de pandemie, izolarea la domiciliu şi munca de acasă i-au determinat pe români să se preocupe mai mult ca oricând de starea locuinţelor. De la zugrăvit la schimbarea obiectelor sanitare, parchetului, centralei termice şi a caloriferelor, investiţiile în refacerea apartamentelor se anunţă a fi în prim-plan în acest an, în condiţiile în care multe dintre locuinţe au fost amenajate în urmă cu un deceniu”, arată o analiză realizată de firma de consultanţă Frames.

A doua parte a anului 2020 se anunţă a fi o perioadă de curăţenie generală în multe dintre locuinţele din România, spun analiştii.

„Amenajate, cele mai multe, înainte de criza economică din 2010, apartamentele românilor au nevoie de un upgrade semnificativ atât în privinţa zugrăvelii cât mai ales a dotărilor tehnice, de la centralele termice care îşi încheie ciclul de viaţă la obiectele sanitare”, arată analiza.

Cele două luni şi jumătate de stat acasă au accentuat şi mai mult acest fenomen. După ce, în ultimii ani, românii au fost interesaţi, în primul rând, de electrocasnice şi electronice (televizoare, frigidere, aparate de aer condiţionat şi alte aparate), dovadă boom-ul semnificativ din piaţa de profil, pentru mulţi dintre români, următorul pas îl reprezintă refacerea condiţiilor de locuire, mai ales că pandemia de coronavirus a ridicat mai mult ca oricând problema igienei locuinţelor.

„Stând mai mult acasă, românii s-au lovit, mai mult ca oricând, de problema condiţiilor de locuire, indiferent că locuiesc într-un apartament sau stau la casă şi au grădină. De la funcţionarea deficitară a instalaţiilor sanitare la problemele cu gresia şi faianţa, electrocasnicele vechi sau mobila degradată, pe mulţi dintre români această perioadă de izolare forţată la domiciliu i-a determinat să treacă la investiţiile amânate în trecut”, afirmă Adrian Negrescu, managerul Frames.

Potrivit acestuia, principalele repere ale reamenajării locuinţei în această perioadă sunt: un var lavabil nou, în culori tot mai variate, igienic şi rezistent, ori un tapet pe măsură, un parchet mai trainic, de calitate, o centrală termică mai performantă, o cabină de duş modernă, un lavoar nou sau o cadă de baie.

„După ce, în anii dinainte de criză, şi mai ales în condiţiile veniturilor scăzute, mulţi dintre români şi-au amenajat locuinţele cu bani puţini, în 2020 miza se pune pe calitate şi mai puţin pe preţ”, arată analiza Frames, realizată pe baza unui studiu realizat pentru o firmă de profil.

Interesul românilor pentru reamenajarea locuinţelor este confirmat şi de statisticile Asociaţiei Europene de Prognoză în domeniul Construcţiilor pentru Europa de Est (EECFA).

Potrivit celui mai recent raport privind România, cele mai noi tendinţe din piaţă indică o creştere semnificată a business-ului din sectorul de renovare.

„În timp ce construcţia de clădiri noi, în unele cazuri, a încetinit din cauza incertitudinii în ceea ce priveşte condiţiile economice, lucrările de renovare sunt mai puţin predispuse la acest efect. În plus, pe măsură ce măsurile guvernamentale au început să fie puse în aplicare în martie, persoanele şi companiile deopotrivă au trebuit să-şi ajusteze condiţiile de viaţă şi de muncă”, afirmă dr. Sebastian Sipos-Gug – Ebuild, EECFA Romania.

De altfel, magazinele de bricolaj au fost foarte căutate în această perioadă.

„În condiţiile în care mall-urile, magazinele din zona de fashion au fost închise în această perioadă, românii s-au îndreptat spre supermarketuri şi magazinele de bricolaj & electro-retail, iar rezultatele s-au văzut în creşterea semnificativă a vânzărilor. Estimările Frames indică o creştere a vânzărilor, la nivelul întregii pieţe, de peste 25% faţă de perioada similară din anul trecut. Au existat reţele ale căror performanţe au depăşit acest nivel”, afirmă Adrian Negrescu, managerul Frames.

Focusul pe reamenajare vine şi în condiţiile în care multe dintre obiectele sanitare şi cele de climatizare se află la finalul ciclului de funcţionare optimă.

„Statisticile de vânzări şi service îndică faptul că, în zona centralelor termice, boilerelor şi aparatelor de aer condiţionat, multe dintre produsele achiziţionate acum 8-10 ani îşi încheie perioada optimă de funcţionare. Randamentul superior şi costurile mai scăzute de funcţionare ale noilor generaţii de aparate sunt de natură să genereze un plus de interes pentru clienţi”, afirmă analiştii.

În creştere se anunţă a fi şi investiţiile în parchet şi mobilier, având în vedere extinderea gamei de produse şi schimbarea obiceiurilor de consum.

„În condiţiile veniturilor scăzute, mulţi dintre românilor, în trecut, şi-au amenajat locuinţele cu parchet şi mobilă ieftine, iar efectele s-au văzut în deprecierea rapidă a acestora, indiferent că vorbim de dulapuri, biblioteci, paturi sau mese. Focusul este pus, în această perioadă, pe mobilă mai trainică, în general modulară, pe calitate, de la materiale la balamale şi îmbinări. Dincolo de noile tendinţe, de modă şi utilitate în apartament, televizoarele au crescut în diagonală, iar bucătăriile au primit noi utilităţi, precum plitele pe inducţie şi frigiderele side-by-side, astfel că şi mobila necesită un upgrade”, spun specialiştii.

Focusul semnificativ din piaţa amenajării locuinţelor este amplificat şi de finalizarea multora dintre locuinţele construite în ultimii ani.

Cum noile condiţii legale impun darea în folosinţă cu toate racordurile finale (apă, curent, gaze etc.), dezvoltatorii şi clienţii finali vor fi stimulaţi să investească semnificativ în amenajarea locuinţelor, arată analiza Frames.

Pe de altă parte, incertitudinile legate de evoluţia preţurilor locuinţelor şi provocările din zona de creditare (accesul mai dificil la finanţare, semnele de întrebare legate de Programul ”O casă, o familie”, dinamica cursului valutar etc.) sunt de natură să influenţeze comportamentul de consum al românilor.

„Următoarea perioadă se anunţă a fi una plină de provocări în piaţa imobiliară. Mai atenţi la condiţiile macro-economice, la perspectivele crizei economice, la dinamica preţurilor şi a cursului valutar, mulţi dintre români vor prioritiza creşterea confortului locativ şi asigurarea unor rezerve financiare, dovadă creşterea apetitutului pentru economisire, reliefat de datele BNR”, spun experţii de la Frames.

Focusul pe reamenajarea locuinţelor este subliniat şi de evoluţia semnificativă a pieţei materialelor de construcţii şi amenajări interioare din ultimii ani.

Potrivit datelor Frames, afacerile companiilor care activează în comerţul cu ridicata şi amănuntul al materialelor pentru construcţii, echipamentelor sanitare şi de încălzire (COD CAEN 4673 şi 4752) ar putea atinge, în 2020, nivelul de 35 de miliarde de lei, cu peste 20 de miliarde de lei mai mult decât în 2010.

Ultimele date de la Ministerul Finanţelor arată că cele 9.044 firme active în acest sector au încheiat anul 2018 (pentru 2019 nu există încă datele finale) cu afaceri totale de 33,3 miliarde lei şi un profit net de 2,32 miliarde lei, faţă de 494,2 milioane lei înregistrat în 2010.

Principalii jucători din piaţă sunt, în ordinea cifrei de afaceri, Dedeman SRL (7,22 miliarde lei), Arabesque SRL (Mathaus, 1,69 miliarde lei) şi Leroy Merlin Romania SRL (1,56 miliarde lei).

„Piaţa materialelor de construcţii se află, în prezent, într-o zonă de maturizare, mare parte din business-ul la nivel naţional concentrându-se în jurul principalilor companii din piaţă. Focusul este pus, în prezent, pe extinderea gamei de produse, mai ales în zona celor inovative, şi pe serviciile de suport, pe consultanţa oferită clienţilor, pe know-how”, arată analiza.

Peste 57.000 de angajaţi lucrează, în prezent, în acest domeniu, cu peste 17.000 mai mulţi decât acum 10 ani.

Marea provocare pentru acest sector, ca şi în general pentru economie, o va reprezenta, în perioada următoare, o potenţială scădere semnificativă a consumului, principalul motor al economiei, ca urmare a dificultăţilor financiare (şomaj, disponibilizări, firme închise etc.)

„După un an 2019 foarte bun pentru acest  sector, 2020 ar putea aduce o tendinţă de temperare a creşterii cifrei de afaceri, în condiţiile unei potenţiale crize economice. Estimările sunt relative, în condiţiile în care condiţiile macro-economice sunt greu de estimat, având în vedere evoluţia economică globală”, spun experţii de la Frames.

news.ro

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *