Deva: Mini-marketul unde nu ai nevoie de coș. Intri cu bicicleta!

O bicicletă,  ”in fashion”, expusă la poartă,  îți dă indicația că ai ajuns unde trebuie. Principiul e al unui mini-market. Însă în loc de alimente, aici găsești tot ce îți trebuie pentru țoacla ta: piese de schimb, service și chiar biciclete noi de cumpărat dacă nu ai deja destule acasă. Înființată cu cinci ani în urmă, afacerea Amaliei Crâșmaru a intuit perfect trendul: explozia consumatorilor locali de ”biciclit”. Accesul la o ofertă tot mai diversificată de biciclete și apariția unor porțiuni de pistă dedicate, a lărgit mult numărul hunedorenilor amatori de pedalat. ”Avem de cinci-șase ori mai mulți clienți decât la început”, explică Amalia Crâșmaru.

O știință vastă

Afacerea Amaliei Crâșmaru se sprijină, ca venituri, pe doi piloni: comerț și service. Chiar dacă mai puțin decât în cazul automobilelor, ”magazia” de piese de schimb pentru biciclete presupune cunoștințe temeinice pentru a putea fi gestionată. Saltul numărului de repere și de mărci este colosal de când piața românească a mobilității s-a deschis și spre această nișă, a bicicletelor. În magazinul Amaliei Crâșmaru sunt circa 2000 de tipuri de piese, începând de la cabluri de frână și terminând cu angrenajele specifice.

Bicicleta se upgradează ca Windows-ul

Aproape ca în informatică, domeniul velo a cunoscut în ultimele decenii mai multe revoluții tehnologice. ”Și în această industrie, a bicicletei, perioada romantică a trecut de mult. Schimbările de tehnologie se petrec într-un ritm foarte alert. Ceea ce acum 30 de ani părea științifico-fantastic, azi a devenit realitate”, spune interlocutoarea.

Exemplele sunt multiple. De exemplu, furca cu un singur braț. Face bicicleta mai ușoară și mai ușor de ghidonat. Sau ce spuneți de un schimbător de pinioane cu baterii? Exact, vechea manetă a fost înlocuită cu un sistem electronic. Acum, prin simpla apăsare a unor butoane, lanțul sare în fracțiuni de secundă de pe pinionul mic, cu 11 dinți, pe cel mare, cu 32 de dinți. Ca un automobilist, ciciclistul poate verifica în orice moment pe un display pe ce pinion se află. Și apropo de pinioane, numărul acestora a crescut de la 4, câte erau pe semicursiera sovietică ”Sputnik”, la, 8, 9 sau 10. În combinație cu angrenajele cu trei folii de la pedale se obțin un număr de până la 30 de rapoarte de transmisie care fac accesibil aproape orice drum pentru bicicletele moderne.

Desigur, au apărut multe specii noi de biciclete: de șosea, mountain bike, trekking, de oraș, olandeză, bmx-uri. Ordinatorul „de bord” a devenit deja o banalitate și pentru biciclete, diferența informațiilor față de cel specific automobilelor  fiind că la consum unitatea de măsură este caloria, în loc de litri de combustibil arși la 100 de kilometri. Introducerea fibrei de carbon în ciclism a fost un alt moment revoluționar în domeniu. De exemplu, o bicicletă ”Ucraina” care era acum 40 de ani un lux pe piața românească, cântărea circa 20 de kilograme. Greutatea unei biciclete moderne construite din fibră de carbon nu trece de 10 kilograme.  Iar inovările sunt departe de a se plafona.

O afacere la bani mărunți

Zece lei, 23 de lei, 60 de lei, 123 de lei. Acestea sunt valorile care dau trendul general al prețurilor în magazinul doamnei Crâșmaru.  Ele depind de tipul de piesă și de brandul fabricantului.  Cele mai scumpe repere sunt angrenajele specifice , în plaja de prețuri cuprinsă între 650-700 de lei bucata.

Tarifele practicate în service sunt încă și mai descurajante pentru cineva care ar dori să facă o afacere de acest tip cu gândul la câștiguri substanțiale. Manopera unei pene de cauciuc costă 5 lei.

”Cea mai scumpă manoperă este de 150 de lei. Clientul vine la noi doar cu cadrul și noi îl echipăm de la zero cu toate componentele, pentru ca la final să rezulte o bicicletă unicat, configurată exact pe gustul și nevoia clientului”, spune Amalia Crâșmaru. În acest caz, adunând la costul manoperei prețul componentelor care vin montate pe cadru, putem ajunge la un preț final la client de circa 1500 – 1700 de lei pentru o configurație medie spre top.

Cu toate că prețurile sunt mici, veniturile obținute de mini-marketul velo ajung pentru plata salariilor a doi angajați și marcarea unui profit decent an de an. ”Ne ajută rulajul, care este în creștere. Apoi mai avem și comenzi speciale, piese speciale pe care le aducem la comandă și clienți care vor servicii speciale, de tip restaurare”, explică întreprinzătoarea.

Bicicleta, mon amour!

Portofoliul de clienți al mini-market-ului de biciclete devean poate surprinde prin varietate. ”Reparăm biciclete pentru bunici de 80 de ani, dar și pentru adolescenți. Pentru participanți la concursuri care vin la noi cu biciclete de 3000 de euro, dar și pentru navetiști care își îngrijesc vechile biciclete, unele moștenite de la părinți”, spune Amalia Crâșmaru.

Observațiile asupra propriei clientele relevă un aspect interesant privitor la modul în care oamenii se raportează la bicicletele lor.

”Mulți oameni  se atașează de bicicletele lor ca de niște ființe iubite, le îngrijesc, sunt preocupați dacă se defectează ceva. Nu se comportă ca proprietari, ci, mai degrabă,  ca oameni al căror partener, bicicleta, are un necaz sau trebuie revizuită tehnic pentru noi drumuri”, explică întreprinzătoarea frânturi din emoțiile care animă lumea bicicliștilor.

O moștenire prețioasă

Cel mai bine oglindesc această dragoste de biciclete cei care le-au moștenit și doresc acum să le dea o nouă viață. ”Astfel, Tohanul, Ucraina, sau semi-cursiera Sputnik, biciclete produse în fosta URSS, primesc o nouă viață. Am recondiționat multe astfel de biciclete ale bunicilor, sau părinților, găsite de urmași prin diferite locații. De multe ori, nu e o investiție în performanță ciclistă, ci mai mult un demers nostalgic care evocă vremurile trecute. Oricum, vechile biciclete devin perfect funcționale și datorită noilor tehnologii din subansamblele care le înlocuiesc pe cele originale sunt variante mult mai dinamice decât cele de acum zeci de ani”, precizează Amalia Crâșmaru.

Și acum bomba bombelor: ”Nu știu să mă dau cu bicicleta!”

Că e o femeie care se ocupă cu imbusuri, cheia de 10,  șuruburi, angrenaje, frâne pe disc, lubrefiere lanțuri e deja surprinzător în cazul Amaliei Crâșmaru. Bomba cade însă numai după ultima sa declarație: ”Fac tot felul de sporturi, dar nu știu să mă dau cu bicicleta.  Am încercat, dar finalul a fost traumatizant pentru mine, așa că am renunțat”, se confesează întreprinzătoarea. Întrebarea următoare a venit automat. ”Cum poți să faci o afacere bună cu biciclete dacă tu nu știi să pedalezi?”. Răspunsul a venit însă prompt și convingător: ”Să zicem că aș fi o croitoreasă foarte talentată care face rochii superbe pentru mirese. Credeți că ar conta dacă aș fi necăsătorită?”

Pusă problema așa, orice dubiu este înlăturat.

Adrian SĂLĂGEAN

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *