DEVA: Vrei-nu vrei, te-nvârți în giratoriu! Sau cum ajută știința la ronțăitul legal din banii publici

În urmă cu o lună, la intersecția străzilor Mihai Eminescu cu Minerului a început construirea unui sens giratoriu. Mirare mare printre locatarii blocurilor din zonă, pentru că ei spun că traficul de mașini în zonă este redus și nu ar fi justificat o astfel de lucrare. „Numai ne bîrîie la cap cu excavatorul lor, nu știu cum să strice banii” – spune, revoltată, o pensionară din primul bloc de pe Minerului. „N-au ce lucra, asta era nevoie? Aici era liniște, nu treceau mașini prea multe, giratoriu trebuia?” – își dă cu părerea un alt locuitor al zonei.

Edilii deveni și Consiliul Local au, însă, o altă părere: fără sens giratoriu la intersecția străzilor Eminescu cu Minerului nu se mai poate! Este un trafic rutier atît de intens acolo, încît e comparabil cu cel de pe Calea Zarandului/D.N.7, centura Devei, cum ar veni. Ceea ce văd locuitorii zonei, zi de zi, nu este adevărat. Adevărul e în hîrtiile savanților care au întocmit un studiu de trafic pentru Deva, exact în urmă cu un an. Pe baza acestui studiu, oportunitatea construirii unui giratoriu în zona cu pricina este pe deplin justificată.

Ce spun hîrtiile?

Există un studiu de trafic finalizat în iulie 2016 de către firma Sigma Mobility Engineering, pentru întreg municipiul Deva. Studiul a încadrat strada Mihai Eminescu în categoria a II-a de trafic (trafic intens), categorie din care mai fac parte Calea Zarandului/D.N.7 și Bulevardul Nicolae Bălcescu. Pe strada Mihai Eminescu – intersecția cu strada Minerului trec, conform studiului, între 301 și 322 vehicule etalon/oră/bandă, adică un total de vehicule aproximat între 640 și 1200/oră. Cu căruțele incluse în numărătoare, desigur.

Cum s-a ajuns la aceste valori de trafic?

Să numeri mașinile care trec pe străduțele orășelului Deva nu-i treabă ușoară. Firma care a făcut studiul s-a mobilizat exemplar, intersecție cu intersecție, și a numărat zi de vară pînă-n seară tot ce mișcă. Iată și dovada că cifrele nu au fost scoase din pix, ci sunt rezultatul unei monitorizări atente, științifice, în teren, după cum ne arată Figura 4.2 din studiul de trafic:

 

Dar să numeri mașinile, scuterele și căruțele de pe străzile municipiului Deva nu e de ajuns. Pentru încadrarea corectă în categoriile I, II sau III vine știința care-l ajută pe om să nu se blocheze în traficul prea intens din orășel. Deci inginerii s-au pus pe calculat, cu precizia și rigoarea lansării unei navete spațiale:

 

O dată ce avem GEH-ul, acest Sfînt Graal, se pare, al proiectanților de giratorii, ne-am liniștit și ne-am lămurit: giratoriul de la Penny e necesar ca aerul. Încă puțin să mai fi calculat inginerii și le-ar fi dat că în zonă se impune un pasaj subteran cu patru benzi, eventual și o pasarelă. Noroc că s-au oprit la timp, și-au luat banii și au plecat de unde au venit, adică la Pitești, județul Argeș, pe Bulevardul Republicii, unde stau ei, inginerii.

Cît ne costă guguloiul, cine îl face, cînd ne vom învîrti în jurul lui?

Proiectarea giratoriului a costat 5.500 lei (fără TVA) iar execuția a costat 410.000 lei (fără TVA). Total 415.500 lei (fără TVA) – aproximativ 92.000 euro (fără TVA). O nimica toată pentru un orășel prosper ca Deva. Dacă vor mai fi suplimentări de costuri, să se deschidă punga și să se dea, că nu-ți faci giratoriu în fiecare zi. Să iasă mușuroiul din asfalt ca  lumea, ceva frumos, să placă la oameni.

Lucrarea este executată, pe partea de proiectare, arhitectură și instalații de firma MRIMEX CONS – din Deva iar pe partea de construcție de către S.C. CONSTRUCT UTILAJ VEST SRL – tot din Deva. Executantul a fost ales de pe SEAP, pe baza prețului cel mai mic. Cîrcotașii să se abțină, aici nu e nicio suspiciune, cine s-a băgat să facă lucrarea, ieftin și bun, a cîștigat-o. Dintre cei care au avut informația că se face, desigur.

Data terminării lucrărilor, prevăzută în autorizație: 3 septembrie 2017, dacă ajută Dumnezeu, într-o duminică, de Sf. Mucenic Antim, care ar putea deveni, astfel, protectorul mărețului giratoriu, al mașinilor și al căruțelor care se vor învîrti în el, din orășelul Deva, cartier Micro 15, anul 2017.

P.S.: UN SFAT UTIL – La intrarea în giratoriu, comanda pentru cal va fi hăis-hăis-cea! – dacă se dorește a treia ieșire.

 

Alin BENA

Alin Bena

alin.bena@gmail.com

bena has 103 posts and counting.See all posts by bena

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *