MEC continuă debirocratizarea activității din învățământul preuniversitar

Procedurile Agenției Române de Asigurare a Calității în Învățământul Preuniversitar au fost substanțial simplificate

O nouă măsură din procesul pentru debirocratizarea activității din unitățile de învățământ preuniversitar, prioritate a mandatului ministrului Monica Cristina Anisie, a fost îndeplinită: procedurile operaționale ale Agenției Române de Asigurare a Calității în Învățământul Preuniversitar (ARACIP) au fost simplificate. În acest sens, Ministerul Educației și Cercetării a validat propunerile ARACIP în privința noilor standarde naționale de evaluare internă și externă, precum și ale Metodologiei de evaluare externă, acestea urmând a fi aprobate prin hotărâri de guvern în perioada următoare.

Anunțul a fost făcut astăzi, 2 noiembrie 2020, de către ministrul educației și cercetării, Monica Cristina Anisie, într-o conferință de presă găzduită de Biblioteca Centrală Universitară „Carol I” din București.

Modificările operate au urmărit câteva principii. Mai întâi, simplificarea, adică reducerea cerințelor pentru autorizare sau acreditare. În acest caz, reducerea este substanțială: 77% pentru acreditare, 76% pentru evaluare periodică și 57% pentru autorizarea de funcționare provizorie. Mai exact, de la 1.095 de cerințe existente am ajuns la 265. Celălalt principiu urmărit a fost debirocratizarea, măsură asumată încă de la preluarea mandatului meu. Prin urmare, 95% dintre documentele care vor fi solicitate pentru acreditare sau autorizare sunt documente manageriale, documente care nu vor mai viza activitatea cadrelor didactice”, a declarat ministrul Monica Cristina Anisie.

Un alt principiu care a stat la baza acestui demers a fost digitalizarea. Practic, în prezent, întregul proces de evaluare externă se poate face online. În noua metodologie va fi detaliată explicit această obligație.

În tot acest demers s-a ținut cont și de clarificarea și unificarea cerințelor (inclusiv prin ghidurile explicative, care vor fi puse la dispoziție tuturor părților interesate) și a elementelor metodologice. Astfel, prin clarificarea atribuțiilor și prin eliminarea suprapunerilor de activitate între ARACIP și inspectoratele școlare, acestea din urmă vor prelua în totalitate controlul administrativ al funcționării unităților de învățământ. Va fi revizuit, în acest sens, și Regulamentul de inspecție școlară, în vederea corelării obiectivelor inspecției cu rezultatele evaluării externe a calității.

Președintele ARACIP, Șerban Iosifescu, a precizat că până în data de 30 iunie 2021, vor fi elaborate ghiduri pentru aplicarea unitară a standardelor la nivelul tuturor actorilor: unități de învățământ (în special, Comisia de Evaluare și Asigurare a Calității), evaluatorii externi ai ARACIP, inspectoratele școlare. Ghidurile vor fi publicate și dezbătute public înainte de  intrarea în vigoare a noilor standarde. De asemenea, ARACIP va simplifica și adapta aplicația de evaluare externă până la 15 octombrie 2021, dată la care va fi inițializat Raportul anual de evaluare internă a calității educației (RAEI), pentru anul școlar 2021-2022, pe baza formatului simplificat.

 

Ministerul Educației și Cercetării

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *