Paramedicii SMURD-Salvital trec la ISU

Sunt veşti bune în 2019 pentru paramedicii hunedoreni. Conducerea Asociaţiei Salvital, care coordoneaza SMURD în judeţul Hunedoara, spune că, până la toamnă, majoritatea paramedicilor vor fi preluaţi de către Inspectoratul pentru Situaţii de Urgenţă. Preşedintele Salvital, Petru Mărginean, a precizat că a discutat recent cu Raed Arafat, iniţiatorul SMURD şi şeful Departamentului pentru Situaţii de Urgenţă (DSU), iar acesta a confirmat că transferul se va face în lunile următoare.

Iniţiatorul SMURD în judeţ, Petru Mărginean, spune că a purtat numeroase discuţii la nivel central pentru preluarea paramedicilor iar conducerea Salvital a făcut nenumărate adrese către autorităţile centrale. Recent, Raed Arafat a confirmat că s-a luat o decizie şi se lucrează la soluţii: „Chiar săptămâna trecută am mai purtat o discuţie cu domnul ministru secretar de stat, Raed Arafat, şi mi-a spus că anul acesta îi vor prelua pe paramedici. O să mai dureze un pic până se aprobă bugetul, va trebui un proiect de lege, va mai dura probabil până prin august-septembrie, maxim luna octombrie până să fie preluaţi”, a declarat Petru Mărginean. Acesta spune că şi în cursul lui 2018 s-a încercat găsirea de soluţii cu atât mai mult cu cât Asociaţia Salvital a trecut prin situaţii financiare dificile, după retragerea mai multor primării, care au refuzat şi să-şi mai plătească contribuţiile aferente. Este motivul pentru care Consiliul Judeţean a decis la sfârşitul luni noiembrie majorarea contribuţiei anuale pentru Asociaţia Salvital-Smurd în vederea acoperirii cheltuielilor şi pentru continuarea activităţilor salvatorilor. Astfel, suma alocată pentru fiecare locuitor al judeţului a crescut de la 3lei, la 5 lei.

Asociaţia Salvital s-a înfiinţat în 2005 prin asocierea membrilor fondatori, adică autorităţi locale şi instituţii publice, inclusiv Consiliul Judeţean. În anul 2016, contribuţia către Salvital a fost stabilită la 3 lei pe locuitor. În prezent, Asociaţia Salvital asigură personal paramedical pentru funcţionarea a opt echipaje SMURD în judeţ. „Colaborarea cu Inspectoratul pentru Situaţii de Urgenţă (ISU) a mers bine şi va merge în continuare până când se vor prelua paramedicii. Am colaborat bine începând cu Petru Stăncoane, cel care era comandant în urmă cu 14 ani, când s-a început colaborarea şi s-a înfiinţat Asociaţia Salvital. Hunedoara a fost al doilea judeţ al ţării unde s-a înfiinţat SMURD, după Târgu-Mureş. Atunci a fost un interes deosebit şi din partea ISU, din partea Ambulanţei şi a autorităţilor locale şi judeţene şi ne-am mobilizat cu toţii să punem pe picioare acest serviciu”, spune Petru Mărginean. Pentru salvatorii care vor trece în subordinea ISU, veniturile se vor mări cu circa 50%. În cadrul inspectoratului vor avea regim de subofiţeri şi sporurile aferente intervenţiilor. Cu toate acestea, nu toţi paramedicii Salvital sunt încântaţi de idee: „Din câte am discutat până acum, nu toţi vor să treacă la ISU, sunt paramedici care nu sunt de acord să lucreze în regim militar. Avem cazuri la modulul civil de la Vulcan, dar şi în alte părţi”, spune directorul Salvital, Andrei Mihuţ.

„E vorba de dorinţa fiecăruia pentru că nu îi putem obliga să treacă la ISU. Ne gândim la o soluţie.

Asociaţia Salvital nu se va desfiinţa, însă vom încerca să facem proiecte de prevenire şi de acordare a primului ajutor, să vorbim despre intervenţiile de primă urgenţă în şcoli, să oferim copiilor o educaţie medicală.

Urmează să facem nişte parteneriate cu Inspectoratul Şcolar şi proiecte cu Ministerul Educaţiei”, declară Petru Mărginean.

În ţară, în acest moment, mai sunt cinci module SMURD care nu funcţionează în subordinea Inspectoratului General pentru Situaţii de Urgenţă (IGSU).

Anul trecut, şeful DSU,  dr. Raed Arafat declara pentru Agerpres că preluarea personalului SMURD plătit de autorităţile locale şi trecerea la Inspectoratul General pentru Situaţii de Urgenţă reprezintă „soluţia optimă” pentru ca cele 30 de echipaje existente în această situaţie la nivel naţional să nu fie în risc de a fi desfiinţate: „Când am înfiinţat SMURD-ul, au fost două tipuri de echipaje. Un număr mic de echipaje civile a fost cofinanţat de autorităţile locale. Ce înseamnă asta? Că un grup de primării au plătit personalul pe care l-am instruit şi, după aceea, maşină, combustibil, tot, vine de la bugetul de stat, prin UPU sau prin ISU. Începând cu anul ăsta (2018-n. red.), chiar sfârşitul anului trecut, aceste echipaje civile au început să aibă probleme, primăriile ridicând problema că ele nu mai pot să finanţeze salariile personalului. (…) La Mureş, unde avem şase-şapte echipaje de acest tip, Consiliul Judeţean i-a preluat anul ăsta, dar până la sfârşitul anului. Va trebui găsită o soluţie. Soluţia optimă din punctul nostru de vedere este preluarea personalului la Inspectoratul General pentru Situaţii de Urgenţă. Acest lucru trebuie făcut pe baza unui act legislativ şi pe asta lucrăm acum, ca să vedem care este soluţia urgentă pe care o putem să o facem, ca să nu pierdem în jur la 30 de echipaje. Pentru că, în ţară, de acest tip sunt în jur la 30 de echipaje, în mare parte în zonele rurale. Ele se află în judeţele Arad, Hunedoara, Mureş, Sibiu şi Iaşi”, declara Arafat.

În prezent, Asociaţia Salvital are opt module SMURD unde lucrează 82 de paramedici. În judeţ mai funcţionează trei care aparțin în integralitate ISU Hunedoara. În majoritatea județelor din România, serviciul SMURD se află în subordinea Inspectoratelor pentru Situații de Urgență, adică în Ministerul de Interne şi sunt finanțaţi de la bugetul de stat.

 

Laura OANĂ

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.