Parfum istoric în Brad

O locomotivă care a fost construită în urmă cu 8 decenii va fi expusă la Brad. Locomotiva a fost construită în uzinele Malaxa București, iar acum va fi expusă la Brad spre a fi admirată. Locomotiva va fi poziționată pe tronsonul de cale ferată care a mai rămas din linia ferată Brad-Mintia, la intersecția străzilor Avram Iancu și Ion Creangă de lângă unitatea militară.
Locomotiva va fi restaurată și expusă ca piesă de patrimoniu tehnic național.

“O asemenea locomotivă cu abur am reuşit, împreună cu Consiliul Local Brad în colaborare cu S.C. Cale Ferată Îngustă SRL Crişcior, patron George Hocevar să o preluăm pentru expunere publică, în custodie de la Societatea Feroviară de Turism CFR S.A. Bucureşti. Locomotivele cu abur seria 230 000 sunt înregistrate ca piese de patrimoniu tehnic naţional. Dorim să marcăm în acest mod o pagină de istorie locală, să subliniem importanța pentru zona Brad a existenței căilor ferate, în strânsă legătură cu calea ferată îngustă Brad-Crișcior și cu clădirea monument istoric a gării Brad”,  spune Florin Cazacu, primarul municipiului Brad.

În anul 1939 au fost demarate lucrările de construire a căii ferate Brad-Mintia, un proiect extrem de complex din punct de vedere tehnic, cu o valoare a investiţiei extrem de ridicată şi realizat cu preţul a multor vieţi omeneşti, mai ales în timpul celui de-al Doilea Război Mondial. Lucrările au fost întrerupte şi reluate de mai multe ori, reuşindu-se după mulţi ani, în anul 1988, punerea în exploatare a liniei de cale ferată Brad-Mintia.
Din nefericire, în anul 1997 din cauza unei alunecări de teren de pe traseu circulaţia a fost întreruptă iar ulterior din motive independente de voinţa administrațiilor publice locale de pe raza unde există această linie , infrastructura căii ferate a fost vândută.

O lungă perioadă de timp, în anii ’70 pe această cale ferată între Brad şi Dealul Feţii au circulat trenuri de călători şi mărfuri în special pentru a deservi Exploatarea Minieră Barza mai precis incinta de mină Dealul Feţii. Trenurile care circulau pe această rută au fost multă vreme tractate de locomotive cu abur, adevărate bijuterii ale tehnicii din perioada respectivă.

 

Colaborator

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *