Piaţa ciocolatei ar putea depăşi valoarea de 5 miliarde de lei în acest an

Piaţa ciocolatei ar putea depăşi valoarea record de 5 miliarde lei (1,07 miliarde euro) în acest an, pe fondul creşterii puterii de cumpărare a românilor, arată un raport al KeysFin.

”Afacerile din piaţa de ciocolată au atins în 2016 nivelul de 4,5 miliarde de lei, iar datele preliminarii privind evoluţia din 2017 indică un avans de peste 20%”, se arată în raport.

Perspectivele din 2018 sunt foarte optimiste, iar principalul indicator care susţine dinamica sectorului îl reprezintă profitabilitatea pieţei, potrivit KeysFin.

”Dacă în 2012, cele 786 de firme producătoare sau distribuitoare de produse din ciocolată raportau un profit net de 107,3 milioane lei, în 2017 se estimează că acesta a fost de 306, 1 milioane lei, la un număr de 758 de firme”, se arată în raport.

Piaţa ciocolatei a trecut printr-un proces de consolidare, de maturizare, în condiţiile în care, la o cifră de afaceri relativ constantă în acest interval, profitul firmelor au ajuns să crească de peste două ori.

”Firmele şi-au diminuat creanţele cu peste 300 milioane lei, datoriile comerciale s-au redus de la 829,5 milioanelei la 675,3 milioane de lei în 2016, iar pierderile nete au scăzut de la 138,7 milioane la 79,7 milioane lei”, afirmă analiştii KeysFin.

Evoluţia pozitivă a pieţei a venit pe fondul creşterii economice, propulsată de avansul semnificativ al consumului. Pe fondul dezvoltării ofertelor şi mai ales a investiţiilor semnificative în marketing şi promovare, românii s-au arătat tot mai interesaţi de ciocolată.

“Potrivit Eurostat, un român mănâncă în medie pe an 2,2 kilograme de ciocolată, însă cele mai noi date din piaţă arată că nivelul de consum a crescut semnificativ în ultimii 2-3 ani. Raportat la ţările occidentale, consumul la noi este încă foarte redus. Spre comparaţie, elveţienii, campionii europeni în materie, consumă 11 kilograme de ciocolată pe cap de locuitor, iar media UE este de 10 kg”, au explicat analiştii.

Principalul jucător din piaţa românească, pe segmentul deproducţie, este Nestle, cu o cifră de afaceri de 783,6 milioane lei, companie urmată, la mare distanţă, de Kandia Dulce SA, cu 161,4 milioane lei, Heidi Chocolat SA, cu 106,2 milioane lei, Mueller şi Prietenii (19,1 mil.lei) şi Marco Polo (18 mil.lei), potrivit KeysFin.

Pe segmenul de distribuţie, SECA Distribution SA conduce clasamentul cu afaceri de 390,8 milioane lei în 2016, urmată de Ferrero România SRL (398 milioane lei), D.R.I.M Daniel SRL (268,7 milioane lei), Wrigley România (133,7 milioane lei) şi Almira Trade SRL (130,3 milioane lei).

Pe ansamblu, cele mai multe companii din piaţa de ciocolată activează în Bucureşti (127), acolo unde, de altfel, şi consumul este cel mai mare din ţară, dovadă cifra de afaceri de 870 milioane lei înregistrată de aceste firme în 2016. Urmează judeţul Ilfov, cu 54 de companii şi afaceri de 540 milioane lei, Prahova, cu 8 companii cu un business total de 401,8 milioane lei, Argeş (22 firme, 396,8 milioane lei) şi Timiş (19 firme, 150,8 mil.lei).

Potrivit datelor Institutului Naţional de Statistică (INS), un roman a consumat lunar în 2016, în medie, 157 de grame de ciocolată, bomboane, rahat şi alte produse zaharoase, pe care a cheltuit 3,17 lei.

”Cel mai mare consum a fost realizat de salariaţi, respectiv 175 de grame lunar, iar cel mai mic la şomeri — 106 grame. În ceea ce priveşte consumul de dulceaţă, gem, compot, jeleuri, datele INS arată că o persoană a consumat, în medie, 20 de grame lunar”, se arată în raport.

Datele statistice arată că ciocolata cu lapte este preferata a 77% dintre români, restul de aproximativ 30% fiind împărţiţi între ciocolata simplă şi cea cu creme de diverse sortimente. Ciocolata alba reprezintă numai 7,4% din totalul vânzărilor. Raportat la nivel de sex, cei mai mulţi clienţi sunt femeile, în proporţie de 60%.

viewscnt

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *