RETROSPECTIVĂ ROMANȚATĂ. Săptămâna în cinci minute de lectură

LUNI, 27 FEBRUARIE 2023

Și totuși Covid-ul pândește! Decese și mii de noi (RE)îmbolnăviri

Deși trăim aproape fără stres privitor al posibilitatea de a ne infecta,  rotavirusul COVID nu a dispărut. Luni, Ministerul Sănătății a prezentat un bilanț al îmbolnăvirilor de COVID din ultimele zile ale lunii februarie. Cifrele nu sunt deloc de neglijat. În perioada 20 – 26 februarie 2023 au fost înregistrate 5.211 cazuri noi de persoane infectate cu SARS – CoV– 2. Un număr de 2.030 dintre cazurile noi din săptămâna luată ca reper sunt ale unor pacienți reinfectați, testați pozitiv la o perioadă mai mare de 90 de zile după prima infectare. Distinct de cazurile nou confirmate, în urma retestării pacienților care erau deja pozitivi, 285 persoane au fost reconfirmate pozitiv. În ultima săptămână din luna februarie au fost raportate de către INSP un număr de 29 decese (13 bărbați şi 16 femei). Decesele au fost înregistrate: două la categoria de vârstă 50-59 de ani, 6 la categoria de vârstă 60-69 de ani, 6 la categoria de vârstă 70-79 de ani şi 15 la categoria de vârstă peste 80 de ani.  Toţi pacienţii decedați prezentau comorbidităţi, iar 14 dintre aceștia erau vaccinaţi.

 

MARȚI, 28 FEBRUARIE 2023

Premieră. CFR vinde și bilete cu loc pe online

Săptămâna a fost marcată de tragedia imensă petrecută marți noaptea în Grecia, când, la 160 de kilometri pe oră, două trenuri s-au ciocnit frontal. Viața a zeci de studenți a fost curmată în urma evenimentului, alte zeci de persoane fiind rănite. Din primele cercetări a reieșit că e vorba de o eroare umană. Tronsonul de cale ferată pe care s-a produs accidentul nu a fost încă modernizat, controlul traficului și siguranța lui implicând preponderent atenția umană, nefiind încă implementate automatizări în acest sector. Drama a generat proteste, autoritățile elene fiind acuzate că nu s-au ocupat de modernizarea sistemelor de siguranță pe calea ferată. Măcelul feroviar din Grecia a adus în atenția publicului din România starea în care se află calea ferată de la noi. Dacă într-o țară mult mai dezvoltată pe infrastructura feroviară se poate întâmpla așa ceva, atunci singura explicație de ce în România încă nu avem astfel de tragedii ține de noroc și invocarea divinității. Desigur, se poate vedea că se fac investiții în modernizarea căii ferate românești cu fonduri europene. Se va putea circula și la noi peste un timp cu 160 de kilometri pe oră. Adică, deși foarte-foarte lent, calea ferată românească se modernizează. Coincidență sau nu, dar chiar în ziua următoare producerii tragediei din Grecia, CFR a anunțat o nouă facilitate pentru călătorii români. Pe site-ul companiei, cei interesați pot de miercuri nu doar să-și rezerve bilet de călătorie cu trenul, dar au de acum și posibilitatea de a-și rezerva locul preferat în vagon. Să recunoaștem! E un pas mic pentru progresul traficului feroviar de persoane din România, dar un pas mare pentru călători.

 

MIERCURI, 01 MARTIE 2023

Alarmele sună ocupat!

Miercuri, de Mărțișor, autoritățile de la București au considerat că e cel mai potrivit să bage populația în sperieți. Așa că a fost testat la nivel național sistemul de alarmare a populației în caz de dezastre naturale sau război. Sunetul lugubru a dat prilej la discuții de tot felul. Concluzia generală a fost că rostul acestui test a fost dat de războiul izbucnit în Ucraina și amenințarea rusă, decât de probabilitatea devastatoare a unui cutremur de mare amplitudine. Și e logic să fie așa, dat fiind faptul că la cutremur este imposibil să intuiești momentul declanșării lui ca să poți preveni înainte populația. Deci, sirenele au sunat miercuri ca lumea să ia la cunoștință care e sunetul care, în caz de război, ar fi auzit ca să anunțe bombardamente sau rafale de rachete inamice. Dar după ce sună alarma ce fac românii? În majoritate pe cuprinsul întregii țări, oamenii habar nu au ce să facă dacă aud alarmele sunând? Unde să fugă? Unde sunt adăposturile antiaeriene? Există astfel de adăposturi? Deci sistemul de avertizare și protecție este într-o mare ceață pentru cei care ar trebui protejați. Pe lângă asta, nici sirenele nu sunt peste tot funcționale. O parte dintre ele nu au glas. Cu ocazia exercițiului de miercuri s-a constata că peste 1000 de sirene de pe teritoriul României nu au funcționat. Adică circa 15 la sută din total. Pentru românii aflați în zona lor de operare un bombardament, o viitură, un accident major cu substanțe periculoase ar putea rămâne surpriza fatală a vieții lor. Și din nou, modul ”bătrânesc” în care funcționează sisteme vitale de care depinde siguranța românilor lasă impresia aproape confirmată că în caz de mari catastrofe naturale sau provocate de oameni suntem încă nepregătiți.

 

JOI, 02 MARTIE 2023

Ion, numele oficial al inteligenței artificiale românești

O acțiune de promovare surprinzătoare joi la Guvern. Toată țara a putut vedea cum primul ministru al României vorbește cu un robot. Nu, nu cu acela, ci chiar cu unul inventat de către niște experți în inteligență artificială de pe la noi. Robotul inteligent a fost botezat cu un nume neaoș, nume care a făcut carieră în romanele românești având ca temă satul. Robotul care gândește artificial de la Guvern se numește ION. În timpul dialogului, premierul a părut puțin emoționat, dialogul a părut puțin artificial, asortat cu tipul de inteligență al robotului, dar până la urmă prezentarea noului consilier al primului-ministru a ieșit bine. Pentru că ION, a devenit de joi unul din consilierii primului-ministru. Iar rolul lui e năprasnic de important. Guvernul informează că ION va reprezenta veriga lipsă a comunicării în timp real dintre cetățeni şi guvernanți, un sistem care va folosi inteligența artificială pentru a capta rapid şi automat părerile românilor de pretutindeni, pentru a-i ajuta să se facă auziți. Totul foarte bine în informare, mai puțin partea cu ”veriga lipsă a comunicării”. Adică, cum? Până la ION, autoritățile au fost surde la părerile românilor? Și dacă așa a fost, ei!, de acum gata,  ION preia controlul. Fiecare utilizator poate accesa platforma pentru a transmite un mesaj cu ce-l preocupă (starea şcolilor, starea spitalelor, drumurile aglomerate, gunoaiele, poluarea, discriminarea etc.) pentru a transmite mai departe.  De asemenea, utilizatorii de Facebook, Instagram şi Twitter pot da tag cu @noisuntemion. Deci oricine poate intra în dialog cu ION. Dar nu toți deodată, pentru că deja s-a raportat de mai multe ori că platforma ”Noi suntem ION” s-a blocat. În rest, promovarea lui ION este o idee foarte bune. Cu condiția ca intrând în dialog cu el și spunându-și părerile și păsurile românii să nu aibă senzația că vorbesc singuri.

 

VINERI, 03 MARTIE 2023

Tehnologie. Mașina personală, recuperator pentru bancă

Ce se întâmplă în domeniul tehnologiei bate de departe tot ce și-ar fi putut imagina acum 20 de ani până și cei mai vizionari scriitori de SF. AI, WI-FI, Digit, Net, 5G sunt doar câteva din acronimele unei lumi care ne invadează viața și intimitatea mai mult decât orice altceva înainte de era Internetului. Și e doar începutul. Pentru că ce urmează s-ar putea să ne șocheze și mai mult! De exemplu, cum ar fi dacă ați achiziționa o mașină cu credit bancar, iar propriul dumneavoastră automobil ar deveni ”ostil” dacă, din anumite motive, nu mai reușiți să vă plătiți ratele? Pare de necrezut, nu? Dar deja compania Ford a depus o cerere pentru obținerea de brevet pentru o astfel de tehnologie. Ford a gândit sistemul ca o soluție pentru problema șoferilor care rămân în urmă cu ratele și sunt „necooperanți” sau care încearcă să „obstrucționeze” reprezentanții care încearcă să le ia autoturismele înapoi din cauza ratării plăților. Cum va funcționa sistemul? Prin control prin satelit, mașina poate primi comenzi să devină ”neprietenoasă”. Adică rău-platnicii vor putea constata că dintr-o dată climatizarea mașinii, navigația prin GPS sau sistemul audio nu mai funcționează. Dacă achitarea datoriei către bancă nu se reia, mașina devine din ce în ce mai nesuferită. De exemplu, când șoferul e înăuntru, poate genera un țiuit continuu în sistemul audio al mașinii care nu poate fi oprit.  Dacă nici acum nu sunt plătite ratele, pur și simplu computerul de bord al mașinii încuie mașina lăsându-l pe datornic afară. Dar, și aici apare o subtilitate tehnologică stupefiantă. Sistemul blochează ușile mașinii doar în week-end. În restul zilelor permite accesul și deplasarea cu mașina, dar numai pe un traseu prestabilit. De ce? Pentru ca datornicul să poată folosi mașina ca să se poată deplasa la locul lui de muncă, să câștige bani și să-și poată plăti ratele. Genial, nu?

 

SÂMBĂTĂ, 04 MARTIE 2023

Nu mai scăpăm de simbolul ăsta al înapoierii

România pe primul loc la WC în fundul curții. Progresăm, dar rămânem încă ultimii în statisticile care ierarhizează țările europene funcție de nivelul lor de civilizație. Ultima evaluare EUROSTAT a numărului de cetățeni, calculat pe națiune, care nu au acces la o toaletă în interiorul locuinței plasează din nou România la coada clasamentului. Și ca în orice top de acest tip, un număr mai mare înseamnă mai rău. Astfel, potrivit statisticii oficiale UE, un procent de 22,8 din populația țării noastre au toaleta în afara locuinței. Cel mai mare număr din Europa. E o disonanță cruntă între robotul ION de la guvern și rețeaua națională de WC-uri în curte, disonanță ce trădează o ratare de decenii în stabilirea priorităților, Ce-i drept, există totuși un progres față de anul 2018 când ponderea românilor care ieșeau afară ca să meargă la WC era de 27,7 %. Dar, în momentul în care facem comparația cu celelalte țări, rezultatul ne lovește ca o palmă peste față. De exemplu, vecinii bulgari stau mult mai bine la acest capitol delicat, doar 13,2% dintre ei fiind nevoiți să facă deplasări în fundul curții. În Ungaria situația e și mai bună, doar 1,6% din maghiari fiind frustrați de inexistența unui WC în locuință. La capitolul excelență în civilizație, Germania, Olanda, Suedia, Norvegia și Elveția se remarcă de departe. Toți cetățenii acestor țări au acces la toaletă în propria lor locuință.

 

DUMINICĂ, 05 MARTIE 2023

Ulei pentru încoronare. Patriarhul grec ortodox Teofil al III-lea şi Arhiepiscopul anglican al Ierusalimului Hosam Naoum au binecuvântat  Sfântul Crism, uleiul special de încoronare,  într-o „ceremonie specială” în Biserica Sfântului Mormânt din Orașul Vechi al Ierusalimului, locul unde Iisus a fost răstignit, îngropat şi înviat conform tradiției creștine. Cu acest ulei, Charles al III-lea şi soția sa, regina consoartă Camilla, vor primi ungerea în timpul încoronării lor la Westminster Abbey din Londra, pe 6 mai.

 

Monica Pană

 

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *