RETROSPECTIVĂ ROMANȚATĂ. Săptămâna în cinci minute de lectură

LUNI, 13 IANUARIE 2025
PREMIERUL FACE SHOW PE TIK-TOK

Inspirat cumva din succesul nebun al domnului Georgescu, premierul României, dl Ciolacu a început o campanie de promovare pe rețeaua Tik-Tok. Nu seamănă cu cea a dlui Georgescu plină de teorii fantastice, bățoșenie patriotardă și misticism bezmetic. Domnul Ciolacu se prezintă ca un politician ”soft”, patriot fără fanatism și iubitor de mici plăceri ale vieții, ca orișicare. Adică, domnul Ciolacu reia tema candidatului Ciolacu aceea că este un bărbat normal, cu nevoi normale, vorba cântecului. După ce și-a încercat norocul cu diverse provocări, Ciolacu a ajuns să răspundă uneia inedite, legată de preferințele culinare și să facă un top al celor mai îndrăgite preparate din meniul său. După cum era de așteptat, pe locul întâi în topul preferințelor sale culinare, premierul a pus mămăliga. Asta nu explodează, decât rar. Urmată de ciorba de burtă, micii mustoși și, previzibil, sarmalele. Față de campania cu iz de condamnare la moarte a dlui Georgescu, care îngrozește, cea a domnului Ciolacu e ușor de digerat, pigmentată cu un umor căutat. Ce este greu de spus momentan este dacă popularitatea pe care o caută premierul cu această campanie îi vor aduce voturi, sau doar hohote de râs.

MARȚI, 14 IANUARIE 2025
INCENDIILE DIN CALIFORNIA ”DAU FOC„ FIRMELOR DE ASIGURĂRI

Potrivit euronews.com, incendiile din America dau o lovitură puternică și firmelor de asigurări europene. Se estimează că suma cu care firmele de asigurări europene trebuie să despăgubească pagubele provocate de incendii este undeva la 980 de milioane de euro. Patru din firmele europene de asigurări, Swiss Re, Munich Re, Hannover Re și SCOR au cunoscut după izbucnirea focului scăderi importante a prețului acțiunilor lor pe bursă. Totuși, experții apreciază că aceste companii de asigurare-reasigurare care au clienți americani afectați încă pot plăti despăgubirile ce le revin pentru că sumele se încadrează în bugetele de risc stabilite. Vor avea însă un an 2025 cu câștiguri diminuate drastic sau chiar pierderi. Mai puțin norocoși sunt clienții companiilor de asigurări State Farm şi Allstate. Acestea și-au anunțat retragerea de pe piață lăsând un procent de 10% din proprietari neasigurați.

MIERCURI, 15 IANUARIE 2025
LĂSAȚI NOSTALGIA DUPĂ COMUNISM! INDUSTRIA AUTO ROMÂNEASCĂ A BĂTUT TOATE RECORDURILE ANUL TRECUT

O campanie amplă împotriva României europene, derulată pe rețelele de socializare, încearcă să inducă românilor nostalgia după vremurile trecute, sentiment gândit să inducă un vot pentru partidele și candidații suveraniști. Fotografii idilice cu litoralul românesc în anii 60, basculantele Epocii de Aur (niciodată alimentările), mărcile Olcit-ul, Aro, Dacia 1300, toate prezintă ca pe un paradis pierdut sărăcia și înapoierea din acele vremuri. Ei bine, România de azi, bucățică din UE și NATO, în ciuda prestației slabe a politicienilor, este de sute de ori, dacă nu de mii de ori, mai puternică economic. Ea e în măsură să ofere românilor un trai net superior comparativ cu cel din anii comunismului. Iar cifrele vorbesc. Ele îi contrazic pe cei care vorbesc de o Românie ”în genunchi”, fără industrie și fără perspectivă. Și ce spun cifrele despre industria auto, de exemplu? În 2024, industria auto din România a înregistrat un record istoric, depășind 560.000 de vehicule produse în cele două mari centre de producție: Craiova și Mioveni. Uzina Ford Otosan de la Craiova a marcat o premieră, fabricând peste 250.000 de mașini, în creștere cu 31% față de 2023. Printre modelele de succes se numără Ford Transit & Tourneo Courier, Ford Puma și noul Dacia Duster, care au contribuit la această performanță remarcabilă. Această realizare reprezintă o creștere de 10% față de anul anterior, fiind cel mai bun rezultat înregistrat vreodată de sectorul auto românesc. Să moară dușmanii de ciudă!

JOI, 16 IANUARIE 2025
DACĂ ASTA A FOST POSIBIL, FENTA GEORGESCU A FOST JOACĂ DE COPIL

Este aproape de neimaginat cât de creduli sunt oamenii. Ce ușor pot fi păcăliți, prostiți sau înșelați doar prin câteva cuvinte. E nevoie de un ”fățău” prezentabil, câteva cuvinte cheie și gata, milioane de bărbați și femei pică în capcană și nu mai văd că cel care li se adresează e un escroc sau diavolul însuși. Așa ajung să fie înșelați sau chiar agresați de cei în care își investesc încrederea și afecțiunea. Dacă înainte vreme era nevoie de o relația față-n față între escroc și victimă, azi rețelele de socializare fac posibilă această relație din fotoliul de acasă. Iar dispoziția de se lăsa înșelați este aproape nelimitată la oameni. O poveste incredibilă de înșelătorie online a ieșit la iveală în Franța, unde o femeie a fost păcălită să transfere peste 800.000 de euro unui escroc care s-a dat drept celebrul actor Brad Pitt. Folosind imagini și videoclipuri create cu ajutorul inteligenței artificiale, impostorul a profitat de vulnerabilitatea victimei pentru a o manipula emoțional și financiar. Comunicarea s-a transformat rapid într-o „relație romantică” virtuală, ceea ce a făcut-o pe femeie să cadă în plasa impostorului. Escrocul a apelat la o poveste dramatică, pretinzând că are nevoie urgentă de bani pentru un tratament de cancer la rinichi. Femeia, care urma să primească o sumă mare de bani dintr-un divorț, a continuat să transfere bani, ajungând la un total de peste 800.000 de euro. După ce a virat banii, brusc, ”Brad Pitt” nu a mai putut fi contactat! I-a trebuit ceva timp femeii să realizeze că a fost crunt înșelată și că în realitate a vorbit cu un escroc. Dacă cineva ca o femeie matură cu discernământ a putut fi convinsă de un escroc că el este Brad Pitt, să convingi puzderie de români că tovarășul Călin Georgescu e un român patriot, demn, credincios și bun de tăiat capete corupte în România devine o joacă de copil. Totul e să ai destui bani să împingi clipurile lui Georgescu până-n pânzele albe ale ultimului român consumator de Tik-Tok. Restul vine de la sine.

VINERI, 17 IANUARIE 2025
PUTIN MĂCELĂREȘTE UCRAINIENI, RUȘII IAU DEPRESIVE

Dacă pentru ucrainieni atacul Rusiei este o tragedie sângeroasă, se pare că nici poporul rus nu o duce pe roze din cauza politicii criminale a regimului Putin. Vineri a fost dată o statistică interesantă făcută de o publicație rusească. Jurnaliștii au avut ideea de a analiza consumul de medicamente destinate depresiei în Rusia după ce Putin a atacat țara vecină, Ucraina. Cifrele sunt lămuritoare pentru starea de spirit a rușilor de rând. Anul acesta, între ianuarie și noiembrie, au fost vândute 16,1 milioane de pachete de medicamente antidepresive. această cifră depășește cele 15,3 milioane de pachete de antidepresive vândute în anul 2023, precum și cele 13 milioane vândute în 2022, reflectând o creștere constantă a vânzărilor de când Rusia a invadat Ucraina în februarie 2022. Pentru a-și trata depresia, cetățenii Rusiei au cheltuit în primele 11 luni din 2024 13,5 miliarde de ruble (131,5 milioane de dolari), reprezentând o creștere de 31,9% față de aceeași perioadă din anul 2023. Vânzările la Zoloft, unul din medicamentele antidepresive de pe piața rusească, au crescut cu 300%, ajungând la 1,7 milioane de pachete în 2024. E un semn clar, că la nivelul populației Rusiei, războiul pornit de Putin în Ucraina, are un impact psihic negativ extrem de puternic. Și e suficient să ne gândim la familiile zecilor și sutelor de mii de tineri ruși uciși încercând să cucerească o țară care nu era a lor. Regimul Putin, dincolo de răul-primordial făcut Ucrainei, dă o puternică lovitură și propriului popor, obligat acum să suporte acum frustrări materiale și depresia provocată de pierderea unui membru a familiei, sau de incertitudinile legate de ziua de mâine.

SÂMBĂTĂ, 18 IANUARIE 2025
DE CE BULA MAȘINILOR ELECTRICE SE SPARGE?

Vânzările de mașini electrice au scăzut cu 9 procente în anul trecut față de 2023. În ultimii doi ani, tranziția la mașinile electrice s-a clătinat, iar experții pieței auto încearcă să găsească o explicație. Au ieșit din modă? Au autonomia prea mică față de mașinile clasice? Durează prea mult încărcarea acumulatorilor? Poate că puțin din fiecare din motivele de mai sus contribuie la reducerea interesului pentru mașini electrice. Dar ele vor fi eliminate pe măsura avansului tehnologiei care va permite fabricarea unor acumulatori capabili să asigure autonomii de deplasare comparabile cu cele de la autovehiculele clasice. Totuși, cea mai solidă argumentație pentru a explica scăderea pieței mașinilor electrice sunt banii. Guvernele au redus stimulentele financiare pentru cumpărătorii de vehicule electrice, iar creșterea vânzărilor a frânat. Fără aceste stimulente, vehiculele electrice se dovedesc încă prea scumpe în comparație cu mașinile echivalente care consumă combustibil. În medie, vehiculele complet electrice sunt cu 30% mai scumpe în Europa și cu 27% mai scumpe în SUA. Momentan vânzările scad, iar acest lucru face ca marii producători tradiționali de mașini să-și reevalueze în minus sectorul destinat fabricării autovehiculelor electrice. General Motors Co., Ford Motor Co., Mercedes-Benz Group AG, Volvo Car AB și Toyota Motor Corp. și-au atenuat ambițiile privind vehiculele electrice. Producătorii auto tradiționali – cei cu o istorie îndelungată de fabricare a vehiculelor cu motor cu combustie – vizează acum un total de 23,7 milioane de vânzări de vehicule electrice în 2030, conform ultimului bilanț realizat de experți în septembrie. Aceasta reprezintă o reducere de peste 3 milioane de vehicule în comparație cu ambițiile lor de sfârșit de deceniu stabilite în 2023. Având în vedere că transportul rutier reprezintă aproximativ 12% din emisiile globale, lumea nu își va atinge obiectivele climatice net zero dacă oamenii nu renunță la mașinile lor pe benzină și diesel. Deocamdată, mai avem mult până acolo.

DUMINICĂ, 19 IANUARIE 2023

Artistul Paul Șerban din Valea Jiului a desenat cu piciorul prin zăpadă chipul lui Mihai Eminescu. Pentru această lucrare, care a fost finalizată miercuri, 15 ianuarie, când s-au împlinit 175 de ani de la nașterea poetului național, a muncit trei zile.

 

Monica Pană

 

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *