Șapte școli din fiecare județ vor intra în programul-pilot în care se va aplica testarea standardizată

Ministrul Educaţiei, Sorin Cîmpeanu, anunţă că 100.000 de elevi de şcoală primară, gimnazială şi liceu – cu excepţia celor din anii terminali -, din 329 de unităţi de învăţământ din toată ţara vor intra în programul-pilot în cadrul căruia va fi aplicată testarea standardizată. În fiecare judeţ şi în fiecare sector al Capitalei elevii din şapte şcoli vor susţine aceste teste, despre care ministrul subliniază că nu au nicio legătură cu tezele.

„Sunt 329 de şcoli în care se va administra această testare standardizată, sunt şapte şcoli la nivelul fiecărui judeţ, respectiv sector din Bucureşti. Sunt şcoli care sunt în mediul rural sau în mediul urban în judeţe, sunt şcoli care sunt apreciate ca fiind bune, sunt şcoli care sunt apreciate ca fiind mai puţin bune, sunt şcoli cu profil pedagogic, deci avem un eşantion… În perioada 30 mai – 10 iunie vor fi administrate testele pentru clasele unu până la clasa a şaptea. În perioada 30 mai – 8 iunie vor fi administrate aceste teste la clasele a IX-a, a X-a şi a XI-a. Începând cu perioada imediat următoare e nevoie de susţinerea competenţelor pentru examenul de Bacalaureat. Sunt exceptaţi elevii claselor terminale, a VII-a şi a XII-a”, a declarat Sorin Cîmpeanu, marţi seară, la TVR.

El a precizat că aproximativ 100.000 de elevi ai celor 329 de şcoli selectate la nivel naţional vor fi testaţi, testele fiind adaptate programei fiecărui an de studiu pentru limba română, matematică, pentru elevii de liceu adăugându-se istoria.

Ministrul a făcut şi o pledoarie pentru testele standardizate, „dincolo de faptul că sunt subiectul unei cereri care trenează de cel puţin 10 ani”. Printre motive se numără faptul că elevii se familiarizează de mici cu testele PISA, care sunt susţinute de liceenii de 15 ani.
„Primul argument: se constituie într-un instrument, aceste testări, puternic instrument de sprijin pentru profesori şi elevi, dar sunt lucruri utile şi părinţilor. Doi: obişnuiesc elevii cu administrarea digitală, pentru că toate aceste teste vor fi administrate digital. (…) Cei mici pot să considere aceste test şi o simplă joacă, dar competenţele vor fi analizate foarte serios. Al treilea motiv: constituie bază pentru planurile de învăţare personalizate, individualizate pentru că vei vedea fiecare elev unde are puncte forte şi unde are lipsuri. Patru: se constituie într-un instrument puternic de diagnosticare a pierderilor suferite pe perioada crizei sanitare. Cinci: se constituie într-un instrument de familiarizare a elevilor cu testele PISA”, a enumerat ministrul Educaţiei câteva motive pentru care consideră utilă aplicarea testelor standardizate.
Sorin Cîmpeanu a menţionat că aceste teste, care durează 30 de minute pentru elevii de şcoală primară şi 60 de minute pentru elevii mai mari, sunt o „sursă de stres minim” pentru elevi. Ministrul a adăugat că aceste teste „nu au nicio legătură cu tezele”.
„Aceste teste nu se finalizează nici cu note, cum se finalizează tezele, nici nu fac clasificări, nici nu fac ierarhizări nici în rândul elevilor, nici în rândul profesorilor, nici în rândul şcolilor”, a invocat ministrul ca argument pentru susţinerea testelor standardizate.
Potrivit lui Cîmpeanu, această testare duce la „consolidarea legăturii între mediul preuniversitar şi mediul universitar”, iar rezultatele sunt relevante, evaluarea standardizată având acest avantaj, de a spori relevanţa rezultatelor obţinute.
Nu în ultimul rând, Cîmpeanu a subliniat că testele sunt gratis, fiind puse la dispoziţie pro bono de către profesionişti din domeniul educaţiei.
Ministrul a menţionat că testele nu sunt axate pe verificarea cunoştinţelor aşa cum acestea au fost memorate, ci pe verificarea competenţelor, care presupun cunoştinţe, abilităţi şi atitudini în acelaşi timp.
Rezultatele testelor vor consta în „rapoarte narative, descriptive” care vor fi puse la dispoziţia profesorilor şi a părinţilor.

news.ro

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *