Două centre rezidențiale închise temporar și amenzi de peste 400.000 de lei. Pentru ce motiv solicită Prefectul de Hunedoara o ordonanță prezidențială

Astăzi, la sediul Instituției Prefectului – Județul Hunedoara a avut loc o conferință de presă având ca tematică rezultatele acțiunilor de control desfășurate în perioada 10 – 16 iulie la centrele rezidențiale destinate persoanelor vârstnice, centrele rezidențiale destinate persoanelor adulte cu dizabilități și la cele destinate copiilor instituționalizați de pe raza administrativă a județului Hunedoara.

 

Conferința de presă a fost susținută de prefectul județului Hunedoara, Marian Călin Petru și conducătorii instituțiilor angrenate în activitățile de control desfășurate în perioada 10 – 17 iulie 2023: Agenția Județeană pentru Plăți și Inspecție Socială Hunedoara (AJPIS Hunedoara), Direcția de Sănătate Publică a județului Hunedoara (DSP Hunedoara), Inspectoratul de Poliție Județean Hunedoara (IPJ Hunedoara), Inspectoratul pentru Situații de Urgență „Iancu de Hunedoara” al Județului Hunedoara, Direcția Sanitară Veterinară și pentru Siguranța Alimentelor Hunedoara (DSVSA Hunedoara), Inspectoratul Teritorial de Muncă Hunedoara (ITM Hunedoara), Comisariatul Județean pentru Protecția Consumatorului Hunedoara.

 

În urma activităților de control au fost verificate 58 de centre rezidențiale, atât din sectorul privat, cât și din sectorul public, dintre care:

  • 22 de centre rezidențiale din evidență sunt de copii;
  • 15 centre rezidențiale sunt destinate persoanelor vârstnice;
  • 16 centre rezidențiale sunt destinate persoanelor adulte cu dizabilități;
  • 2 centre sunt destinate altor persoane dependente, altele decât vârstnici și persoane cu dizabilități;
  • 1 centru clandestin, neacreditat ca furnizor de servicii sociale;
  • 2 centre rezidențiale private nelicențiate.

 

S-au acordat 275 de avertismente și 71 de contravenții, amenzile fiind în valoare de 422.500,00 lei.

 

Măsura de oprire temporară a prestării serviciilor sociale a fost aplicată în cazul a 2 centre rezidențiale private, iar în cazul centrului clasificat drept clandestin, facem următoarele precizări:

  • Parchetul de pe lângă Judecătoria Deva a fost sesizat în data de 20.10.2022, în urma controlului efectuat în data de 14.10.2022 de către autoritățile statului cu atribuții de control în diferite domenii, deoarece din actele anexate au fost constatate anumite aspecte care creează premisele unei stări infracționale și  necesită investigații amănunțite ale organelor de cercetare penală. La momentul acelui control, în imobil se aflau 17 persoane adulte, cărora li se oferă găzduire, servicii medicale, îngrijire și hrană (sistem catering – prânz, micul dejun și cina sunt preparate în bucătăria proprie), pe baza unor contracte de închiriere încheiate cu proprietarii imobilului.

 

  • Toate aceste 17 persoane erau adulte, dintre care doar 5 se puteau deplasa fără ajutor, 11 aveau domiciliul/reședința pe raza județului Hunedoara, iar 6 persoane pe raza județului Sibiu. Persoanele au declarat reprezentanților instituțiilor că se află în cadrul unei clinici pentru tratament, deși prin publicitatea comercială făcută în mass-media și internet reiese că asociația oferea servicii pentru persoane vârstnice, fără a fi acreditată conform legislației în vigoare ca furnizor de servicii sociale și fără ca așa – zisul Cămin pentru persoane vârstnice să dețină licență de funcționare.

 

 

  • Starea igienico-sanitară a unității era necorespunzătoare, o parte din camerele de cazare erau supraaglomerate, insalubre și improprii locuirii, centrala termică nu era pornită, produsele biocide erau în cantități insuficiente și păstrate necorespunzător, nu exista un spațiu special pentru păstrarea lenjeriei curate, spălătoria proprie funcționa în condiții improprii, nu erau păstrate probe de alimente timp de 48 ore, spațiile frigorifice erau degradate, nu există amenajat cabinet medical și izolator pentru persoanele bolnave cu boli infecto – contagioase. Tratamentele medicale și îngrijirea persoanelor se efectua de către un medic și un asistent medical, care nu au putut prezenta avize de liberă practică și fișe de monitorizare zilnică a beneficiarilor.

 

  • În data de 10.07.2023, Instituția Prefectului – Județul Hundeoara a fost informată de către Direcția de Asistență Socială Deva despre controlul desfășurat la acest centru, iar prin nota de constatare întocmită se arată că în imobilul locuiesc șase persoane din familie și douăsprezece persoane pentru care proprietarul imobilului a prezentat contracte de închiriere încheiate cu acestea sau cu aparținătorii acestor persoane. Patru dintre persoanele care locuiesc în acel imobil sunt persoane cu grad de handicap, unele sunt imobilizate la pat cu diferite afecțiuni, altele sunt deplasabile cu sau fără dificultăți locomotorii. De asemenea, unii dintre chiriași ar avea nevoie de îngrijire de specialitate și de supraveghere permanentă în cadrul unor centre de îngrijire și asistență.

 

Marian Călin Petru: „Beneficiarii din centrele cărora le-a fost retrasă autorizația de prestare a serviciilor sociale trebuie să fie în siguranță! Subiectul abordat și în cadrul ședinței extraordinare a Comitetului Județean pentru Situații de Urgență Hunedoara, ședință pe care am convocat-o zilele trecute, este unul foarte sensibil. Neregulile consemnate de instituțiile publice implicate în activitățile de control, în cazul celor trei centre din județul Hunedoara, fac ca persoanele aflate acolo să fie expuse unui pericol iminent. Discutăm aici despre vârstnici cu probleme de sănătate, tratați în spații neautorizate, fără personal specializat. Instituțiile statului și-au făcut exemplar datoria și pe această cale doresc să le mulțumesc tuturor celor implicați în acest demers, unul care nu a fost deloc ușor. Ce facem de acum încolo? Viața acestor oameni este pusă în pericol și de aceea am decis să solicit o ordonanță președințială pentru a avea baza legală ca medicii să determine care este starea lor de sănătate și pentru a le reda siguranța. În situația în care vreo persoană aflată în aceste centre nelicențiate pățește ceva, cine își asumă eșecul? Cine își asumă lipsa de reacție și pasivitatea? Suntem aici să îi ajutăm, să evaluăm starea lor de sănătate, să îi punem în contact cu aparținătorii legali sau să îi relocăm într-un mediu în care se află în siguranță, iar asta se poate întâmpla doar în baza prerogativelor legale. Vă reamintesc că în luna octombrie a anului trecut, am demarat o campanie de verificare, iar notele de constatare ale specialiștilor au demonstrat gravitatea situațiilor. Chiar dacă s-au dispus măsuri contravenționale și am denunțat fapte de natură penală, acum este momentul să intervenim prompt, în condițiile prevăzute de lege, pentru a pune capăt acestor nereguli care periclitează viața acestor oameni!”.

 

 

 

 

 

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *