Sucul de măr, pus pe masa românilor de doi hunedoreni

Astăzi îl găsim aproape în orice magazin alimentar. E bio, integral,  stors la rece din fruct și se vinde în bag-in-boxuri de trei sau cinci litri din care curge în pahare printr-un robinet care deschide o supapă ce închide ermetic. Nemții îi spun Apfelsaft. Noi îi spunem suc de mere. Mulți din români îl cunosc din copilărie, gustându-i aroma incredibilă ori de câte ori în casă se prepara prăjitura cu măr.

Puțină lume știe însă că sucul de măr, ca produs comercial autohton, a fost lansat prima oară pe piața românească de doi hunedoreni. Inițiativa fraților Daniel și Ștefan Barbu, din Băcia, s-a dovedit inspirată, mica făbricuță tehnologizată cu fonduri europene de preaderare în 2005 apropiindu-se de aniversarea a 12 ani de activitate.

Remorca care face suc în livadă

Dar nu în anul 2005 a pornit afacerea fraților Barbu, ci cu mult înainte. Cu o investiție de 40.000 de mărci, Ștefan Barbu a importat din Germania în 1993 o mică făbricuță mobilă de făcut suc de mere. ”Am absolvit la nemți cursuri de calificare privitor la producția de suc de mere. La noi piața era virgină pe acest palier și atunci am decis să aduc în România un utilaj devenit tradițional la nemți: remorca din livadă.

Practic, o mini fabrică de suc de mere care își asigură materia primă chiar la locul producerii merelor”, explică Ștefan Barbu. Lucrând ”în deplasare” fabrica mobilă putea să scoată o producție de 2,5 tone de suc de mere pe zi cu un randament de circa 60 la sută. Primele loturi de suc de mere ”made in Băcia” au ajuns rapid pe piață, dând astfel startul afacerii.

250.000 de euro investiți, jumi-juma cu Bruxelles-ul

La 12 ani de la inaugurarea remorcii, afacerea cu suc de mere a fraților Barbu s-a maturizat. Calculele făcute la moment arătau că o extindere a capacității de producție de până la de două ori are acoperire în cererea de pe piață.  Și cum acumulările de capital au fost suficiente pentru asigurarea unei cofinanțări la un proiect cu fonduri europene, frații Barbu au făcut pasul spre un nou nivel de competitivitate. ”În 2005 am construit depozitul și incinta frigorifică în care asigurăm atmosfera controlată necesară păstrării sucului. Tot atunci am cumpărat presa ultramodernă.

Presa high-tech cumpărată cu fonduri europene

Randamentul stoarcerii a crescut la 75 la sută. Peste 6 tone de suc de  măr pe zi nu mai erau o problemă de produs. Am introdus și sistemul bag-in-box de ambalare. Valoarea totală a investiției a fost de 250.000 de euro, din care cofinanțarea noastră a reprezentat jumătate din sumă”, explică Ștefan Barbu.

Suc de mere cu secret de fabricație

Sucul de mere fabricat la Băcia este garantat natural, stors la rece în instalația fabricii, fără adaos de zahăr sau conservanți.  Dar afacerea în sine nu e doar mecanică și chimie.  În speță nu avem doar o simplă stoarcere urmată de o pasteurizare a produsului. Atunci când vorbește despre suc de mere, Ștefan Barbu devine un fel de maestru somelier în suc de mere. În primul rând sunt niște reguli clare care se aplică. ”Nici un măr stricat nu trebuie să ajungă în presă. Se verifică fiecare măr care intră în agregat. Un măr stricat poate compromite tot lotul”, explică întreprinzătorul. Pe urmă, regula este ca să se folosească doar mere de toamnă care se comportă bine în procesul de pasteurizare. În plus, niciodată nu se stoarce un singur tip de măr. Și aici vine arta! ”Sucul de măr este în esență un cocktail rezultat prin stoarcerea mai multor soiuri de mere. Din experiență am învățat care sunt soiurile și proporțiile optime pentru a obține un suc savuros. Consider aceste cunoștințe un fel de secret de fabricație care îmi conferă un avantaj față de concurență prin gust și aspect”, spune Ștefan Barbu.

O afacere care trebuie ținută în frâu

Spre surprinderea multora, afacerea fraților Barbu a cucerit o piață regională după care s-a stabilizat la acest nivel deși conjunctura i-ar fi permis să atingă cote naționale. ”Am crescut afacerea până la nivelul maxim la care putem noi să păstrăm controlul total al calității produsului. E vorba de infrastructură, de personal,  de materie primă. A fost un risc prea mare ca pe structura actuală să forțăm o distribuție națională”, spune întreprinzătorul.

Cinci la sută din vânzările de lichide la Auchan

Clienții plătesc firmei să le transforme propriile mere în suc
Clienții plătesc firmei să le transforme propriile mere în suc

Clienții plătesc firmei să le transforme propriile mere în suc

Cine își imaginează însă că o fabrică modernă de suc de mere cu alonjă regională nu înseamnă performanță se înșeală. Sucul de mere de Băcia reprezintă în rețeaua de supermarket-uri Auchan cinci la sută din totalul vânzărilor de produse lichide. În perioada de toamnă, rețeaua de retail vinde în medie un palet de cutii de suc la fiecare două zile.

Totodată compania fraților Barbu aprovizionează cu suc natural de măr 35 de magazine naturiste. ”În plus, prestez servicii de preparare a sucului de măr pentru mai mult de 200 de clienți, producători de mere din toată regiunea.

Le spun clienților ce mere să aducă, ce cantități, cât îi costă prepararea, și ei pleacă acasă cu sucul făcut din propriile lor fructe”, dezvăluie Ștefan Barbu. Rulajul fabricii de suc de la Băcia pe anul trecut a fost de peste 100.000 de euro, profitul înregistrat situându-se undeva pe la 30.000 de euro.

Surpriza de la final: ”S-ar putea să vând”

În condițiile unei afaceri așezate, cu piața de desfacere consolidată, cu stăpânirea completă a tehnologiei și rețetelor de fabricație, ultima declarație a lui Ștefan Barbu surprinde: ”S-ar putea să vând!”.

Nu oricui și nu în orice condiții. Cel care vrea să intre în posesia unei afaceri la cheie de produs suc de mere natural trebuie să fie credibil atunci când declară că vrea să continue acest tip de activitate. Adică, stați puțin!, frații Barbu vor să-și creeze un concurent? ”Mai mult un partener. Analizăm vânzarea afacerii cu tot cu piața de desfacere, sursele de aprovizionare cu fructe, și rețetele secrete ale cocktailului. Noi intenționăm să rămânem în branșă, dar pe alt palier!”, explică întreprinzătorul.

Și totuși, tentația distribuției naționale

Fără să dea prea multe detalii, dar evident încântat de strategia sa, Ștefan Barbu vede viitorul său de producător de suc de fructe la un nivel național. Ideea constă în achiziționarea unui utilaj total automatizat care este capabil să lărgească gama de produse de o manieră decisivă. ”E un utilaj cu care putem extinde producția de suc la pere, caise, piersici, fructe de pădure și evident mere. Un TIR pe zi de suc de fructe va fi un minim pe care l-aș avea în plan”. Și clientela viitorului este puțin diferită față de cea actuală. Pe lângă consumatorii interesați să consume o bătură gustoasă și sănătoasă, dacă investiția de la Băcia se va realiza, pe lista clienților fraților Barbu din Băcia vom putea găsi în viitor toate Refresh Juice Bar și Smoothie Shop-urile din România.

Adrian SĂLĂGEAN

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.