Siegfried Mureșan: Suntem pregătiți să preluăm președinția Uniunii Europene?

Președinția Uniunii Europene (UE) pe care țara noastră o va prelua la 1 ianuarie 2019 este cea mai bună oportunitate pe care o avem de la momentul aderării noastre la UE sa influențăm agenda europeană.

Președinția ne oferă oportunitatea sa influențăm deciziile pe marile teme europene, sa punem temele românesti pe agenda Uniunii Europene și, nu în ultimul rând, să ne promovăm țara.

Dar, pentru a fructifica la maximum aceste oportunități, trebuie ca toate instituțiile implicate să fie bine pregătite, iar oamenii cprare ne reprezintă în timpul președinției să fie competenți și credibili în fața partenerilor europeni.

Brexit si Bugetul UE post-2020, subiectele majore ale președinției române

Este absolut firesc să facem toate aceste trei lucruri: să încercăm să influențăm mai mult marile decizii, să punem temele românești pe agenda și să ne promovăm mai mult tara.

Sensul acestor președintii rotative este tocmai acela ca, timp de 6 luni, fiecare țară a Uniunii Europene să fie în centrul atenției și să își poată pune amprenta mai mult decât de obicei asupra agendei europene. Iar urmatoarele 6 luni de zile în Uniunea Europeană vor fi foarte multe decizii importante care trebuie luate și pe care țara noastră își poate pune amprenta.

În primul rând, va trebui să ducem la finalizare negocierile pentru Bugetul multianual al Uniunii Europene 2021 – 2027 inainte de alegerile europarlamentare din 2019. De ce este important să adoptăm bugetul acum? Pentru a oferi predictibilitate beneficiarilor de fonduri europene.

Orașele și comunele trebuie să știe de acum câte fonduri vor avea la dispoziție pentru investiții în infrastructură, trebuie să știm câți bani avem pentru a construi autostrăzi, spitale sau linii de cale ferată. De asemenea, fermierii trebuie sa fie pregătiți și să știe câți bani vor primi pentru subvenții pâna în 2027 sau pentru investiții în exploatațiile agricole.

Dacă adoptăm din timp bugetul, autoritățile naționale vor avea timp suficient să se pregatească pentru a începe absorbția fondurilor europene din prima zi a exercițiului financiar viitor, adică de la 1 ianuarie 2021.

Tot in timpul președinției noastre este programată ieșirea Marii Britanii din Uniunea Europeana, la 30 martie 2019. Chiar dacă, după această dată, vom intra într-o perioada tranzitorie în care se va negocia mai departe relația viitoare cu Marea Britanie, în timpul președinției române se va produce trecerea simbolică de la o Uniune de 28 de state, la una de 27 de state membre.

Or, în Marea Britanie trăiesc aproximativ 410.000 de cetățeni români, iar viitorul lor trebuie să ne intereseze în mod deosebit, trebuie să fie o prioritate pentru Guvernul României. De aceea, trebuie să profităm că vom deține președinția în timpul oficializării Brexit-ului și să împingem negocierile cât mai mult în direcția protejarii drepturilor cetățenilor UE din Marea Britanie.

Totodată, ne interesează și cum se finalizează negocierile privind viitoarea relație UE – Marea Britanie. De exemplu, din punct de vedere al oportunităților tinerilor români de a studia în universitățile britanice. În fiecare clasă de liceu în care am fost în ultimul an m-a întrebat cel puțin un elev dacă va putea studia în Marea Britanie și în ce condiții.

Republica Moldova si Balcanii de Vest, teme românești pe agenda UE

Pe lângă temele deja existente care vor face obiectul președinției, Romania trebuie să vină cu propriile teme pe agenda UE. Iar una dintre aceste teme trebuie sa fie apropierea Republicii Moldova de Uniunea Europeana.

România are obligația de a oferi o perspectiva europeana romanilor de peste Prut. Trebuie sa fim principalul avocat al integrarii Republicii Moldova in Uniunea Europeana.

O altă temă pe care trebuie sa o promovăm pe agenda UE este integrarea europeană a Balcanilor de Vest. Este foarte important pentru România ca țarile din vecinatatea noastră, țări ca Serbia, cu care împărțim o frontieră, să aibă o relație cât mai strânsă cu Europa și să adere cât mai repede cu putință la Uniunea Europeană. Este in primul rand un interes geopolitic: cu cât ai mai multe granițe cu țări membre ale UE cu atât ești și tu, ca țara, mai bine integrată în Uniunea Europeană.

Ce se așteapă de la Daea, Teodorovici, Olguța Vasilescu și Carmen Dan

Președinția Uniunii Europene inseamna coordonarea tuturor reuniunilor de lucru ale UE si gestionarea, practic, a tuturor afacerilor europene timp de 6 luni de zile. Spre exemplu, în primul semestru din 2019 se vor lua decizii esentiale privind viitorul Politicii agricole comune a UE: ce subvenții vor primi fermierii din toate țările europene? Câți bani dăm la fermele mari? Dar la fermele mici?

Aceste decizii vor fi luate de miniștrii Agriculturii din toate statele membre, iar în capul mesei, pe durata Președinției române a Uniunii Europene, se va afla, in numele Romaniei, ministrul Petre Daea. Și, urmărind cum a fost condus Ministerul Agriculturii în ultimele 11 luni, nu cred că Petre Daea este pregatit să conducă ședințe de o asemenea anvergură.

Un alt exemplu: miniștrii de Interne ai Uniunii Europene vor trebui să ia decizii privind combaterea terorismului, schimbul de informații între statele membre, controlul la frontiera externă, saă inființeze acea poliție europeană de frontiera si de coastă de 10.000 de grăniceri pe care dorim să o avem funcționala pâna în anul 2020.

Reuniunile miniștrilor Afacerilor Interne pe durata Președinției române a Consiliului Uniunii Europene vor fi conduse de Carmen Dan. La fel, văzând maniera în care Ministerul Afacerilor Interne a fost condus în acest an și, mai ales, modul în care s-a acționat în timpul protestelor din 10 august, nu cred că ministrul Carmen Dan poate să conducă cu succes aceste reuniuni.

Totodata, in timpul președinției, ministrii Muncii vor trebui sa ia decizii cu privire la portabilitatea pensiilor in Uniunea Europeana. Noi, Parlamentul European, am votat o inițiativă legislativa prin care vrem să fie mai usor cetatenilor europeni sa-si ia pensia cu ei dacă traiesc într-unul dintre statele membre ale Uniunii Europene. Ministrii Muncii vor trebui sa aiba o poziție și să negocieze cu Parlamentul European acest dosar.

In timpul președinției române, aceste sedinte vor fi conduse de Olguta Vasilescu si ea va trebui sa negocieze in numele celor 28 de state membre cu delegatia Parlamentului European. Am vazut cu totii prestatiile ministrului Muncii atunci cand a reprezentat Romania in organizatiile internationale. Nu ne putem astepta sa fie mai bine pregatita in timpul președinției Consiliului, care va incepe peste mai putin de doua luni.

Dorim, de asemenea, sa infiintam un Fond Monetar European, pentru a nu mai fi nevoiti sa ne adresam Fondului Monetar International in caz de criza economica in Uniunea Europeana in viitor. Infiintarea Fondului Monetar European va fi pregatita de ministrii de Finante. Nu cred ca Eugen Orlando Teodorovici este pregatit sa aiba rolul decisiv pe decizii de o asemenea importanță, în condițiile în care vedem că, sub Guvernul Dancilă, economia României este în pragul crizei, avem deficit-record și cea mai mare inflație din Uniunea Europeană.

Dăncilă trebuie sa negocieze 1.000 de miliarde de euro cu Merkel, Kurz si V. Orban

Negocierile pe capitolele cele mai importante ale bugetul Uniunii Europene vor avea loc la cel mai inalt nivel intre guvernele tuturor statelor membre. De capacitatea prim-ministrului Dancila de a negocia cu omologii săi, cu prim-ministrul Franței, al Ungariei, Poloniei, al Italiei, cu cancelarul Austriei sau cancelarul Germaniei, Angela Merkel, depinde daca Romania va primi, in urmatorii 7 ani, 20, 25 sau 35 de miliarde de euro, fonduri structurale și de coeziune pentru construcția de autostrăzi, căi ferate și spitale regionale.

Nu cred ca Viorica Dancila este pregatita pentru a face fata acestor negocieri. Nu cred ca Viorica Dancila se va putea impune pe o negociere de peste 1.000 de miliarde de euro cu Angela Merkel, Viktor Orban sau Sebastian Kurz. Nu cred ca echipa pusa de PSD in fruntea guvernului este pregatita sa conduca Uniunea Europeana timp de 6 luni de zile. In primul rand, acestui guvern ii lipsesc experienta si competenta necesare pentru un asemenea rol.

De asemenea, pentru a avea o presedintie de succes, guvernul unei tari are nevoie de credibilitate in randul partenerilor. De ce ai nevoie de credibilitate? Fiindca celelalte state membre trebuie sa aiba incredere ca vei hotari agenda Uniunii Europene cu buna-credinta, ca reprezinti interesele tuturor si ca, dupa ce 28 de state membre agreeaza ceva, tu, care iesi in lume si vorbesti in numele tuturor cu publicul european sau negociezi cu Comisia si Parlamentul, negociezi pe baza a ceea ce s-a agreat si esti onest.

Aceasta credibilitate a fost pierduta de actualul Guvern cand a promovat legi care ataca statul de drept, care cresc deficitul bugetar si care incalca angajamentele europene ale tarii noastre.

Vedem cum PSD si ALDE sunt izolate la nivel european si nu pot obtine nimic bun pentru Romania. Au pierdut Agentia Europeana a Medicamentului, desi Romania avea toate atuurile de partea sa pentru a gazdui aceasta agentie. De asemenea, in plina epidemie de pesta porcina in Romania, au votat pentru taierea fondurilor europene alocate fermierilor afectati de pesta porcina.

De asemenea, votul de marti pe Rezolutia privind statul de drept in Romania a demonstrat cat de izolati sunt PSD si ALDE in propriile lor familii politice. Atat socialistii europeni, cat si ALDE european au votat cu o majoritate covarsitoare pentru rezolutia Parlamentului European, adica impotriva legilor justitiei promovate in tara de PSD si ALDE a lui Tariceanu. Atat de slaba este capacitatea celor doua partide de a influenta partenerii europeni din propria familie politica.

Evident, majoritatea PSD – ALDE ne spune altceva, iar PSD vrea sa o prezinte pe Viorica Dancilă drept un politician pregătit, cu experiență europeană, de vreme ce a fost 9 ani europarlamentar. Nimic mai fals. În Parlamentul European, Viorica Dancila a avut primul raport dupa mai bine de 8 ani de mandat, un raport cu impact minor asupra politicilor europene.

Ca o comparatie, in cei 4 ani si 4 luni de mandat, am fost responsabil de 42 de rapoarte, inclusiv Bugetul Uniunii Europene care este cea mai importanta lege pe care Parlamentul European o adopta in cursul unui an de zile. Viorica Dancila nu a negociat nimic, nici cu Comisia Europeana, nici cu Consiliul. Nu a construit niciodata majoritati in Parlamentul European, nu este cunoscuta in Parlamentul European, nu cunoaste pe nimeni in celelalte institutii ale Uniunii Europene. Faptul ca e omul potrivit pentru președinția romana a Uniunii Europene este doar un mit.

Ce riscăm?

Anul trecut, când eu am negociat, în numele Parlamentului European, Bugetul Uniunii Europene pe anul 2018 cu președinția estoniană, am realizat relativ rapid ca avem în față o președinție nu foarte puternică.

Președinția estoniană era credibilă, era o președinție de bună-credință, dar, fiind un stat mic, care deținea pentru prima dată președinția, nu avea experiența si nici nu avea suficiente resurse administrative, ca atare era o președinție slabă. Ce am făcut? Am negociat direct cu celelalte state membre ale Uniunii Europene.

Nu ne ia nimeni președinția, dar nu vom putea fructifica prioritățile

România nu este un stat mic, cu resurse administrative limitate, dar dacă nu vom putea stabili prioritățile politice, dacă nu vom avea miniștri capabili să conducă ședintele Consiliului, dacă nu vom avea politicieni credibili în fața partenerilor europeni, riscăm să nu putem fructifica oportunitățile acestei presedinții. Nu ne va lua nimeni președinția, cum s-a vehiculat în presa zilele acestea, dar vom avea o influență limitată.

Președinția romana a Uniunii Europene este momentul in care Romania trebuie sa joace o finală de Liga Campionilor și, pentru a avea succes într-o finală de Liga Campionilor, nu putem trimite acolo o echipă retrogradată din curtea domnului Dragnea. Românii sunt pregătiți pentru această președinție.

De 2 ani de zile românii ies in stradă pentru valori europene și cu steagul Uniunii Europene în spate. Guvernul Dancilă, iîn schimb, nu este pregătit. Demisia, cu mai puțin de două luni înainte, a ministrului Afacerilor Europene, Victor Negrescu – ministru responsabil pentru aceasta președinție – dovedește că și ei știu că nu sunt pregătiți și încep să sară din barca ce se scufundă.

Este clar că avem nevoie de un nou guvern, capabil să reprezinte cu cinste România în lume pe perioada următoarelor 6 luni de zile. Nu trebuie să cădem în capcana falsului argument că este prea târziu pentru a mai face ceva. Un guvern competent poate face mai multe într-o lună decât a făcut Guvernul Dancilă într-un an de zile.

 

Siegfried Mureșan – europarlamentar, vicepreședinte al Comisiei de Buget din PE, purtator de cuvânt al PPE si membru PNL.

http://www.ziare.com/

Un comentariu la „Siegfried Mureșan: Suntem pregătiți să preluăm președinția Uniunii Europene?

  • 17 noiembrie 2018 la 13:11
    Permalink

    cum sa nu, ii spargem cu SPECIALISTII scoliti la Academia di Alexandia!
    Ce blestem pe poporul roman, Ion I C Bratianu-1918 si Veorica Dragnea-2018….

    Răspunde

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.