RETROSPECTIVĂ ROMANȚATĂ. Săptămâna în cinci minute de lectură

LUNI, 01 APRILIE 2024

Premieră. Salamul de Sibiu fabricat la Bacău a primit verde pentru piața americană

​​Salamul de Sibiu IGP (indicație geografică protejată) a ajuns oficial să fie vândut în SUA, fiind primul produs românesc de origine animală exportat pe piața americană, potrivit unui anunț făcut luni de producătorul Agricola Internațional Bacău. Acesta precizează că în ultimele zile ale lunii martie, prima livrare de Salam de Agricola a trecut de depozitul vamal de intrare în SUA, iar de luni este deja pe rafturile magazinelor din America. Un succes important pentru fabricantul de mezeluri român. Din anul 2016, produsul ”Salam de Sibiu” este protejat ca brand românesc, de Uniunea Europeană, prin sistemul de denumire de indicație geografică protejată. Salamul de Sibiu a fost produs pentru prima dată de către un italian, pe nume Filippo Dozzi, stabilit în Regatul României, acum mai bine de 100 de ani, potrivit informațiilor de la Ministerul Agriculturii. Este interesant cum a ajuns acest produs să fie denumit ”Salam de Sibiu”. Dozzi începe să vândă produsul cu denumirea de „Salam de iarnă”, iar pe ștampila de export aplicată pe documentele ce însoțeau marfa era inscripționată „Vama Sibiu”, întrucât această vamă era punctul de ieșire spre teritoriul austro-ungar. Deoarece în Ungaria existau fabrici concurente care produceau un salam asemănător cu cel produs de Dozzi, existau și restricții privitoare la tranzitarea transporturilor cu salam românesc pe teritoriul Ungariei. Astfel, în comenzile venite de la partenerii externi numele produsului devine mai întâi „Salam din Vama Sibiu”, pentru ca mai apoi sa fie numit „Salam Sibiu”.

 

MARȚI, 02 APRILIE 2024

Legea se schimbă. Pașaportul românesc va fi obținut numai cu examen de limba română

Potrivit Autorității Naționale pentru Cetățenie (ANC), în anul 2023 au fost aprobate, prin ordin al președintelui instituției, 40.740 de cereri de cetățenie română. Din acestea, majoritatea, 30.331, au fost acordate în baza unui articol din Legea Cetățeniei care s-a dorit a fi o reparație pentru oamenii care s-au născut pe teritoriile pierdute de România în 1940 (Basarabia, nordul Bucovinei, Bugeac) sau descendenții lor, până la gradul al treilea. Beneficiarii acestei prevederi nu trebuie să știe limba română și-și pot păstra domiciliul în străinătate. Aceasta a fost ani de zile și o modalitate pentru oameni din Ucraina, Rusia, și alte țări ex-sovietice să pună mâna pe un pașaport al unui stat UE. Din cauză că mulți solicitanți de cetățenie română din fostul spațiu sovietic prezentau documente false, ANC a respins anul trecut nu mai puțin de 3.431 dosare depuse de persoane din spațiul ex-sovietic din cauza lipsei de valabilitate a documentelor prezentate. Pentru că multe dintre cererile de redobândire a cetățeniei române depuse de cetățeni ruși, ucraineni sau din alte state ex-sovietice s-au dovedit a avea la bază acte false referitoare la descendența românească a solicitanților, Ministerul Justiției, la propunerea ANC, dorește să schimbe legea. Iar una dintre noile cerințe pentru cei care doresc să dobândească cetățenia română este cunoașterea limbii române la nivel minim B1. Ce e corect, e corect!

 

MIERCURI, 03 APRILIE 2024

Inedit în Argeș. Cu elicopterul la benzinărie

Cu canistra la benzinărie s-a mai văzut, dar cu elicopterul nu. Și totuși, miercuri, faptul divers în România a fost despre un elicopter care a oprit la o benzinărie din Curtea de Argeș pentru alimentare. Imaginile cu un elicopter Robinson44, înmatriculat în SUA, care a oprit la pompa din județul Argeș au devenit virale pe internet. Ca într-un film de aventuri cu James Bond, oamenii au putut filma apariția elicopterului care în cel mai natural mod s-a poziționat sub acoperișul stației de combustibil ”parcând”  în dreptul pompei de alimentare cu benzină. Se pare că aparatul de zbor se afla aproape de ”pana prostului” care în cazul ”șoferului” lui ar fi fost fatală. Aeronava folosește un carburant numit avgas, dar poate fi alimentat și cu benzină în cazuri urgente. Cu toate că totul a decurs fără evenimente nedorite, nu poți pur și simplu să apari așa la o benzinărie cu un elicopter. Conform normelor, la locul aterizării spațiul ar fi trebuit asigurat de autorități ca să nu fie puse în pericol viețile oamenilor de la sol. Autoritatea Aeronautică Civilă a deschis o anchetă în acest caz, iar pilotul riscă să rămână fără licenţa de zbor în cazul în care se constată că a periclitat viaţa celor care se aflau în apropiere. Se pare totuși că e vorba de un pilot experimentat, dacă a putut aprecia atât de bine că poate încăpea cu tot elicopterul sub cupola stației de benzină fără să lovească nimic.

 

JOI, 04 APRILIE 2024

Statul român ”înghite” greu reușita Asociației Dăruiește Viața

Spitalul de Copii Marie Curie – clădirea construită de Asociația Dăruiește Viață exclusiv din donații și sponsorizări, care va găzdui primul Spital de Oncologie și Radioterapie pediatrică din țară stă ca un ghimpe în coasta oficialităților române care n-au reușit să construiască nici măcar un spital în România în ultimii 30 de ani. Simplu fapt că o asociație privată, apelând la sprijinul comunității a reușit să ducă la bun sfârșit o astfel de investiție, nu a făcut decât să deconspire incompetența, lipsa de voință și lehamitea autorităților în ceea ce privește sănătatea românilor. Micul David privat l-a învins pe colosul Goliat de stat, arătând unei țări întregi ce lipsește Cezarului pentru ca România să avanseze în direcția bună, anume o clasă politică mai competentă și mai onestă. Dacă credeți că odată terminată investiția la spital totul a decurs lin, vă înșelați. Asociația Dăruiește Viață anunța că a semnat actele prin care spitalul pentru copii bolnavi de cancer, construit din donațiile a peste 350.000 de români și sponsorizările a peste 8.000 de companii, este predat la cheie statului român. Ca să funcționeze, un spital trebuie să fie atestat de stat. Copiii cu cancer nu pot fi tratați în spitalul construit de români dacă Ministerul Sănătății nu dă o semnătură. Măcar atât ar fi putut să dea, dacă de altă ispravă nu a fost capabil. Din păcate, și asta a fost cumva prea greu. Fondatoarele Asociației Dăruiește Viață – Carmen Uscatu și Oana Gheorghiu (foto) – au acuzat public faptul că ministrul Sănătății, Alexandru Rafila, tărăgănează semnarea Ordinului care, împreună cu avizul DSP, va permite intrarea primilor pacienți copii în spital. Abia joi, după 4 luni de la finalizarea investiției, ministerul Sănătății a semnat Ordinul prin care aprobă funcționarea spitalului construit de Asociația Dăruiește Viață. Ineficiență? Pizmă? Ambele! Pentru că, în cazul altor sedii de instituții din România funcționarea nu a fost niciodată oprită de acte birocratice. Un exemplu elocvent este dat de doamna Oana Gheorghiu, care citată de presa centrală a declarat că ”Casa Poporului, cea care adăpostește cele mai importante instituții alte statului român, Parlament, Curte Constituțională, Curte de Conturi etc, a fost intabulată abia în 2016, la 26 de ani de la Revoluție, iar acest lucru nu pare să fi încurcat funcționarea vreunei instituții”. În acest moment, mai este necesar un singur pas pentru ca spitalul să își deschisă porțile pentru primii pacienți: un aviz de la DSP, pentru care Direcția de Sănătate Publică ar urma să vină la spital chiar săptămâna viitoare. Datele despre spitalul Dăruiește Viața sunt impresionante: 53 de milioane de euro a costat construcția și dotarea primului spital pentru copiii bolnavi de cancer din România; peste 350.000 de români au donat pentru construirea spitalului. Suma totală strânsă din donațiile românilor a fost de 20 de milioane de euro; 8.000 de companii au sponsorizat proiectul; spitalul are 9 niveluri și va avea secții de oncologie, radioterapie, chirurgie și neurochirurgie; spitalul are inclusiv cinematograf și loc de joacă pentru copii; construcția spitalului a început în anul 2018. Acestea sunt datele care atestă faptul că există încă români care știu cum se face un ”lucru bine făcut”. Dar, din păcate, nici unul nu e politician.

 

VINERI, 05 APRILE 2024

Adevăr sau provocare? În statistică o ducem un pic mai bine

Veniturile totale medii lunare au reprezentat în trimestrul patru din 2023, în termeni nominali, 7.504 lei pe o gospodărie, reprezentând 2.999 lei pe o persoană, în creștere cu 2,8% atât pe o gospodărie cât şi pe o persoană, faţă de trimestrul trei, potrivit datelor publicate vineri, de Institutul Național de Statistică (INS). Comparativ cu trimestrul patru al anului 2022,  veniturile totale medii lunare pe o gospodărie au crescut cu 13,1%, iar cele pe o persoană cu 13,3%. În partea cealaltă a balanței, cheltuielile totale medii lunare ale populației au fost, în trimestrul patru din 2023, de 6.514 lei pe o gospodărie (2.603 lei pe o persoană) şi au reprezentat 86,8% din veniturile totale, în creştere cu 82 lei pe o gospodărie faţă de trimestrul trei din 2023. Comparativ cu trimestrul patru al anului precedent, cheltuielile totale medii lunare pe o gospodărie au crescut cu 11,5%, iar cele pe o persoană cu 11,6%. Statistica mai arată o prosperitate mărită a urbanului față de mediul rural. Nivelul venitului total mediu lunar pe o gospodărie în mediul urban în trimestrul IV 2023 a fost de 8274 lei, de 1,3 ori mai mare decât în mediul rural, iar pe o persoană de 3575 lei, de 1,5 ori mai mare decât în mediul rural. Studiul relevă și pe ce cheltuie cel mai mult românii. Conform clasificării standard pe destinații a cheltuielilor de consum, produsele alimentare şi băuturile nealcoolice în valoare de 1383 lei pe o gospodărie au deţinut o pondere însemnată în cheltuielile totale de consum medii lunare ale gospodăriilor (34,2%). Acestea sunt urmate ca mărime de cheltuielile lunare destinate pentru locuinţă, apă, electricitate, gaze şi alţi combustibili în valoare de 612 lei pe o gospodărie, cu o pondere în cheltuielile totale de consum medii lunare de 15,2%, de cele pentru îmbrăcăminte şi încălţăminte în valoare de 332 lei pe o gospodărie, cu o pondere de 8,2% în cheltuielile totale de consum medii lunare şi de cheltuielile pentru băuturile alcoolice, tutun în valoare de 299 lei pe o gospodărie, cu o pondere de 7,4% în cheltuielile totale de consum medii lunare precum şi de cheltuielile pentru transport în valoare de 289 lei pe o gospodărie, cu o pondere în cheltuielile totale de consum medii lunare de 7,2%. Nivelul cel mai scăzut al cheltuielilor gospodăriilor populaţiei a fost cel efectuat pentru educaţie de 22 lei pe o gospodărie (0,6% din cheltuielile totale de consum medii lunare).

 

SÂMBĂTĂ, 06 APRILIE 2024

Studiu MEDIA. Suntem atrași mai mult de rău. Dar numai până ne obișnuim

Se spune că în lumea mass-media șuierul unui glonț se aude mai tare decât larma de pe o arenă de fotbal. Afinitatea asta umană pentru știrile negative nu e doar o poveste. Se poate demonstra statistic.  Prestigioasa revistă Nature, un standard de încredere în lumea științifică,  a publicat recent un studiu care a monitorizat apetitul oamenilor de a citi știri online, funcție de natura acestora, pozitive versus negative.  Specialiștii au analizat pentru Nature patru emoții de bază (furia, frica, bucuria, tristețea) pentru a vedea felul în care influențează cititorii să dea click ca să citească o știre. Rezultatul a fost surprinzător. Cercetătorii au descoperit o creștere pentru știrile care induc sentimentul de tristețe și o scădere pentru cele care induc bucurie sau teamă. De notat și concluzia că furia nu produce o schimbare semnificativă în comportament care să influențeze numărul de click-uri. Ceea ce este foarte bine, în condițiile în care propaganda Rusiei și a partidelor naționaliste și extremiste din Europa are la bază în prezent cultivarea urii și a furiei din oameni. Specialiștii au analizat care sunt cuvintele din titluri care produc cele mai multe schimbări în comportamentul cititorului. Astfel, sunt zece cuvinte sau expresii care produc o creștere a numărului de click-uri. Acestea sunt ”greșit, rău, îngrozitor, ură, război, cel mai rău, bolnav, luptă, înfricoșător, iad”. Cercetătorii au întocmit și o serie de cuvinte cheie din titlurile știrilor care inhibă voința oamenilor de a le citi. E vorba de cuvintele ”iubire, drăguț, frumos, adevăr, amuzant, minunat, salvare, distractiv, uimitor, grijă”. Studiul prezintă și un exemplu despre cum modul în care e pus titlul pentru o știre poate modifica numărul de click-uri date de public. A fost vorba de o știre despre o decizie a Curții Supreme din California. Decizia judecătorilor a fost titrată în două variante. Pozitivă: ” WOW: Curtea Supremă ne-a făcut pe milioane dintre noi foarte, foarte fericiți”; Negativă: „Ne vom uita înapoi la asta peste 10 ani și ne vom simți stânjeniți, deoarece chiar a existat”. A doua variantă a produs semnificativ mai multe clickuri. S-ar putea crede atunci că editorii nu au decât să creeze titluri în note negative ca să-și crească numărul de click-uri și, implicit,  traficul pe Internet. Nu e chiar așa. Studiul relevă că tehnica editorială a negativizării titlurilor (clickbite) a fost eficientă la începuturile ei. În timp, pe măsură ce publicul s-a obișnuit cu ea, eficiența ei a scăzut, dar încă totuși produce trafic pe Internet. Concluzia studiului a fost că pentru un titlu de lungime medie (circa 15 cuvinte), pentru fiecare cuvânt negativ folosit, rata de clickuri crește cu 2,3%. În schimb, coeficientul pentru cuvintele pozitive este negativ. Pentru fiecare cuvânt pozitiv dintr-un titlu de lungime medie, rata de clickuri scade cu 1%. E puțin, dar totuși e ceva!

 

DUMINICĂ, 07 APRILIE 2024

 

Incredibil record! Un exemplar în stare excepțională al primului număr al revistei Action Comics (foto), în care Superman şi-a făcut prima apariţie în 1938, a atins prețul record de 6 milioane de dolari (5,5 milioane de euro) la o licitație organizată joi în SUA. Pasiunea de colecționar e costisitoare!

 

Monica Pană

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *