RETROSPECTIVĂ ROMANȚATĂ. Săptămâna în cinci minute de lectură

LUNI, 07 martie 2022

Războiul din Ucraina schimbă percepția în România. PNL crește, AUR scade. Cosmin Gușă amendat pentru propagandă rusă

Ororile războiului provocat de Rusia în Ucraina duc la un recul al vectorilor de promovare a politicii Kremlinului în România. E vorba atât de partide, cât și de entități media care aruncă pe piață o propagandă aliniată la politica de destabilizare a Moscovei. Cu evidente afinități pentru sabotarea drumului european al României și reorientarea spre Est și dictatură, partidul domnului George Simion, cu nume ca de reclamă mincinoasă, începe să piardă teren de îndată ce masacrarea ucrainenilor a început. Datele furnizate la începutul acestei săptămâni de INSCOP în cadrul unui sondaj de opinie arată că AUR a coborât rapid la 18,9 la sută din preferințele electoratului, după ce în februarie se situa la 22,4 la sută. O coborâre de aproape patru procente în nici o lună seamănă cu începutul unei execuții publice pentru scorneala de partid al domnului Simion. Sondajul INSCOP înregistrează o creștere a PNL în preferințele electoratului, liberalii devansând AUR cu un punct procentual (19,9 la sută), ajungând pe a doua poziție. Pe primul lor tronează PSD cu 32 la sută, aflat totuși în ușoară scădere de 0,7 la sută față de luna februarie. USR se menține în jurul pragului de 10 la sută. Ca fapt inedit,  încep să se ia primele măsuri de deparazitare a propagandei toxice rusești propagată prin instituții media. Astfel, postul Gold FM al domnului Cosmin Gușă a primit o amendă de 50.000 de lei. Acesta este primul post de radio din România care fost sancționat de CNA pentru propaganda rusă. Ce a făcut Gold FM? Potrivit CNA, prin vocile unor invitați și moderatori, printre care îi enumerăm pe Cozmin Gușă, Adrian Severin şi Ion Cristoiu, postul de radio a atins o serie de teme de propagandă rusă. Temele promovate de domnul Gușă sunt elocvente: ”În Ucraina nu e o invazie, nu e un război”, ”Ucraina e un stat inventat, format prin raft teritorial”, ”România nu are nicio treabă cu ce se întâmplă acolo”. ”Nu e războiul nostru”, ”Zelensky e finanţat de un miliardar nazist”, ”E o înţelegere subterană între SUA şi Rusia”, sau ”Occidentul e de vină”. Membri CNA au conchis că și dacă însuși domnul Putin ar fi vorbit în emisiunile postului domnului Gușă, propaganda rusă nu ar fi fost mai prezentă.

 

MARȚI, 08 MARTIE 2022

Memorabil. După doi ani România iese din starea de alertă

A fost ultima zi de stare de alertă pe teritoriul național. Președintele Klaus Iohannis a anunțat că valul 5 al pandemiei este pe cale să se stingă și prin urmare toate restricțiile sanitare se ridică. Totuși, ca măsură de prevenire, specialiștii recomandă ca la cumpărături, în supermarket, sau în aglomerații purtatul măștii și distanțarea să nu fie abolite cu totul.  România s-a aflat în stare de alertă sanitară timp de aproape doi ani, din 15 mai 2020 şi până pe 8 martie 2022. Cinci valuri pandemice au fost pe teritoriul țării în această perioadă, fapt care a impus măsuri de protecție sanitară. După doi ani, bilanțul COVID-19 numără, conform datelor furnizate luni de Grupul de Comunicare Strategică, 63.993 de persoane diagnosticate cu infecție cu SARS-CoV-2 care au decedat în România. Până luni, pe teritoriul național au fost înregistrate 2.771.449 de cazuri de infectare cu noul coronavirus, dintre care 114.557 ale unor pacienți reinfectați, testați pozitiv la o perioadă mai mare de 180 de zile după prima infectare. Potrivit GCS, 2.594.194 de pacienți au fost declarați vindecați.

 

MIERCURI, 09 MARTIE 2022

Asalt la pompe. Dacă contextul este potrivit, Facebook poate aduce orice nebunie din virtual în imediata realitate

S-a dovedit săptămâna aceasta. E ca o avalanșă. Un benzinar Mol din Beiuș-Bihor urcă prețul la benzină și motorină la 11 lei. Fotografia cu afișajul noilor prețuri este urcată pe Facebook. În țara vecină Ucraina, Rusia face prăpăd. ”A fi sau a nu fi” a devenit cuvântul de ordine în ultima săptămână privitor la volumul de gaz și petrol pe care Rusia este lăsată sau vrea să îl livreze spre Occident. Se vorbește curent pe toate posturile TV de criză energetică și scumpiri. Deci, cumulat, avem o poză cu noile prețuri sărite la 11 lei, narațiunea cu criza, scumpirile și conflictul cu Rusia, și petarda cu ”Săriți, la noapte benzina și motorina devin produse de lux”. Potriveala perfectă! Propagată pe rețelele de socializare,  fotografia cu noile prețuri la benzină de la Beiuș s-a rostogolit până ce toată România și-a scos la benzinărie mașinile pentru ultimul plin la preț ”mic”. Degeaba a ieșit ministrul Energiei să facă apel la calm. Credibilitatea autorităților române în ochii cetățenilor este însă mică și puțini s-au calmat. Cozile la benzinării nu s-au scurtat decât a doua și a treia zi când oamenii au văzut cu ochii lor că, într-adevăr, prețul la combustibil rămâne la 8 lei per litru, care oricum, e un preț enorm pentru puterea de cumpărare a românilor. Fenomenului i se mai spune și ”efect de turmă” și este perfect explicabil prin gradul mare de contaminare între oameni pe care-l are sentimentul de frică, frică de scumpiri, de viruși, de război. Iar, din păcate, acum situația în regiune face ca astfel de alerte false să prindă în plasa lor tot mai mulți oameni. Se recomandă totuși o minimă luciditate înainte de a porni val-vârtej spre supermarket, farmacii sau stații de benzină.  Și apropo de asta, cu uleiul cum stați?

 

JOI, 10 MARTIE 2022

Autostrada spre Timișoara rămâne ”spartă” între Holdea și Margina

Ghinion pe linie pentru toți șoferii care și-ar dori să poată circula numai pe autostradă de la Deva la Timișoara. ”Pauza” de 9 kilometri de autostradă dintre Holdea și Margina va mai rămâne încă mult timp de acum înainte. Compania de Autostrăzi va fi obligată să refacă licitația pentru proiectarea și execuția secțiunii lipsă din Autostrada Lugoj-Deva (A1). Și asta din cauză că la licitația lansată încă din 2019 a fost depusă o singură ofertă, dar care acum a fost catalogată drept „neconformă”. „În urma derulării procesului de evaluare, CNAIR a constatat faptul că propunerea tehnică depusă de către asocierea turcă (singura ofertă MAPA INSAAT VE TICARET A.S. – CENGIZ INSAAT SANAYI VE TICARET A.S.) este neconformă, în baza prevederilor legale aplicabile în domeniul achizițiilor publice”, susține CNAIR. Procedura lansată de CNAIR pentru A1 Lugoj – Deva datează încă din 2019 și era de tipul „licitație restrânsă”, iar valoarea estimată a contractului este de 1.363.135.841,00 Lei fără TVA (circa 285 de milioane de euro). Traseul are o lungime de 9.13 km, din care 2,13 km de tunel. Termenul de finalizare prevăzut este 10 luni proiectare și 28 de luni execuție conform factorilor de evaluare din Documentația de Atribuire. Obiectul contractului îl reprezintă proiectarea, execuția și finalizarea lucrărilor pentru obiectivul major de investiții Autostrada Lugoj –Deva (A1), Lot 2: km 27+620 – km 56+220, Secțiunea E și finalizare Secțiunea D în lungime de aproximativ 9,13 km, din care 2,13 km de tunel forat. Tunelurile vor fi formate din două galerii unidirecționale prevăzute pe fiecare cale de circulație cu platforma de 11,25 m. Execuția tronsonului de autostradă dintre localitățile Holdea și Margina este unul din cele mai elocvente exemple de lipsă de profesionalism, bâlbâială și

 

VINERI, 11 MARTIE 2022

Cerul patriei brăzdat de avioanele NATO. Al doilea om al statului american la București

Vizita vicepreședintelui SUA, Kamala Harris, în Polonia și România reprezintă un mesaj puternic atât pentru Moscova, dar și pentru Budapesta, Ungaria lui Orban fiind complet ignorată de Washington. Ce se poate înțelege din vizita celui de-al doilea om din statul american este că NATO și America înțeleg foarte clar situația de la granița României și riscul în care țara noastră se găsește în cazul unei extinderi a conflictului. Kamala Harris a girat cu prezența sa faptul că NATO este prezent, în gardă și pregătit pentru orice situație de criză. Iar un semnal că acest lucru se întâmplă este puzderia de avioane ”spion” și de vânătoare care patrulează necontenit în spațiul aerian românesc. Mulți români, în special din zona de graniță cu Ucraina, vorbesc despre un zumzet constant care se aude zi și noapte deasupra lor. Numai în momentul acesta în România sunt dislocate, astfel: 2 avioane F-35 trimise de SUA la baza aeriană Borcea/Fetești, 4 avioane Eurofighter Typhoon italiene, 6 avioane Eurofighter Typhoon germane, 8 avioane F-16 americane. Pe lângă acestea, se mai adaugă cele 17 avioane F-16 ale României și cele circa 20 de avioane MiG-21 LanceR pe care România încă le mai operează. Dar cea mai importantă acțiune care se desfășoară acuma în spațiul aerian românesc este supravegherea acestuia cu avioane speciale radar. Aceste avioane zboară la 10-20 de mii de metri și nu pot fi reperate pe siteul flightradar24. Pe acest site, cei care îl folosesc observă în spațiul aerian românesc și un alt tip de avion militar și anume cisternele aeriene. Ele zboară în bucle mari și au rolul de a realimenta în zbor avioanele de vânătoare și radar. Cu circa o săptămână în urmă, pentru prima dată în Estul Europei, două bombardiere strategice americane au survolat de mai multe ori spațiul aerian românesc în apropiere de Brăila. Cu acest alai aeronautic militar deasupra României, vicepreședintele american a reafirmat că un atac asupra oricărei țări NATO e un atac împotriva întregii alianței, iar aplicarea celebrului articol 5 care legiferează asta nu poate fi pusă nici un moment în dubiu. Observatorii politici au observat că vizitele la nivel înalt ale oficialilor americani în Estul Europei au ignorat complet Ungaria lui Viktor Orban. Există însă o explicație pentru asta. De peste un deceniu, timp în care s-a aflat la conducerea țării, Orban a militat deschis pentru deschiderea către Rusia, blocând în același timp ambițiile Ucrainei de aderare la UE sau NATO.

 

SÂMBĂTĂ, 12 MARTIE 2022

Războiul din Ucraina suspendă producția la Dacia

Anunțul economic al săptămânii este despre întreruperea producției la Uzina Mecanică și Șasiuri Dacia Mioveni. Motivul este războiul din Ucraina. Uzina Renault din Rusia și-a redus comenzile pentru cutiile de viteză care se fabricau în România. Salariații vor pleca acasă de luni, dar vor primi 85 la sută din salariu și tichetele de masă aferente. Nu a fost anunțată nici o dată pentru reluarea producției.  La capitolul componente, la Mioveni sunt produse atât motoare, cât şi cutii de viteze. De aici, cutiile sunt expediate inclusiv în Rusia, unde Renault Group are două uzine: în Moscova, pentru maşinile sub siglă Renault, şi la Togliatti, pentru maşinile Lada produse de AvtoVAZ. Criza generată de războiul din Ucraina şi restricțiile impuse Rusiei, suprapuse peste criza de semiconductori, au determinat oprirea ambelor uzine Renault din Rusia.

 

DUMINICĂ,  06 MARTIE 2022

FOTOGRAFIA SĂPTĂMÂNII

Poșta din Ucraina ar fi organizat o competiție pentru cea mai bună imagine de timbru cu tema „Navă rusească, du-te dracului”. Imaginea câștigătoare aparține artistului Boris Groh și e dedicată soldaților ucraineni de pe Insula Șerpilor care au refuzat să se predea unei nave rusești.

 

Monica Pană

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *